Trist

shanni

Blir kjent med forumet
Er det flere som har vært hos jordmor og fått vite at hun mener du er "feit" har ca lagt på meg 10kg godt fordelt på kroppen og du ser magen godt for og si det sånn, jeg er 22+5 i dag og har bare vært hos lege til på mandag som jeg traff jordmor for første gang..

Jeg hadde komplikasjoner i starten og måtte ligge rett ut i ca 3mnd og etter det har jeg hatt en del ubehag ved og bevege meg fort og løfte osv.. og nå begynnende bekken løsning.

Hun mener at det jeg spiser og drikker ikke er sundt, og her har jeg i god tro drukket apelsin jus og spist klementiner og annen frukt daglig etter anbefalning av samfunnet..

Fikk beskjed om at hun ville jeg skulle kutte med på eller elliminere ris, pasta, poteter, rot grønnsaker, melke produkter, frukt og jus.. Det jeg kunne spise med god samvittighet var fisk, kjøtt (magert) så klart og grønnsaker som spinat og brokkoli.. linser, erter og bønner..

Syns jo at dette er veldig ekstremt, og det gikk veldig inn på meg.. Gråt hele dagen og klarte nesten ikke spise noe.

Hun mente også at 2kg var det jeg skulle ha lagt på meg inntil nå.. og jeg må si at jeg til dagsdato ikke har møtt en frisk gravid jente/kvinne som bare har lagt på seg 2 kg og vært 5 mnd på vei..

Hva syns dere om dette??

Nææh, det tror jeg at jeg hadde hoppa og driti i, for å si det sånn..
Greit nok å tenke over hva man spiser og hvor mye, men jeg hadde ikke satt meg selv på noe lavkarbokur i sv.skapet for å tilfredstille jordmor !! Sålenge du har det bra med deg selv <3

jeg la på meg 28 kilo, og hadde sikkert lagt på meg 14-17 av dem allerede i uke 22, og jeg fikk ikke pes for det!
bytt jordmor, men ikke før du har fortalt henne noen sannhetens ord om hvordan du oppfattet hennes tirade!

Siden hun tar seg friheten til å si ting så kontant ville jeg ha gjort det samme tilbake.

Fortell henne at 2 kg på 5 mnd kan godt hende er normalen for noen, mens 10 kg på 5 mnd er normalen for andre. Det er jo en grunn til at man klarerå regne seg frem til et gjennomsnitt. Og selv om man er over eller under gjennomsnittet vil ikke dette bety at man gjør ting feil. Det vil rett og slett si at man ikke er gjennomsnittet. [;)]

Frekt spør du meg

Er så unødvendig med sånne kommentarer...

da jeg skulle til legen på første svangerskaps-kontroll han hun seg mere opp i min BMI enn å ta vare på meg som gravid.
Og har følt meg til overs for hver gang jeg er hos hun.. Men nå er jeg i uke 22 og skal gå til jordmor resten av svangerskapet...

Men ikke bry deg om hun. Det er helt normalt å legge på seg i svangerskapet.
Kan trøste deg med at en venninne av meg gikk opp 42 kg når hun gikk med førstemann....

Hadde lett droppa den teite jordmora der. jeg ville bare gått til lege da[;)]
Synes ikke 10kg var så ille jeg da..

sjokka...

For ei KJERRING!!! [:'(]

Jeg gikk ikke til jordmor under svangerskapet jeg, fordi jeg syntes at hun jeg hadde var i overkant opptatt av vekt og kosthold. Men hun når ikke opp til leggene en gang på det hespetreet du har kommet over!

Hun kunne godt ha lagt det frem på en annen måte, men det er jo kommet nye anbefalinger på området når det kommer til vekt i svangerskapet da det å legge på seg mye ikke er heldig for verken mor eller barn.. At du føler et så stort behov for å forsvare deg og rettferdiggjøre vektoppgangen er kansje pga at du føler deg truffet?

Og at hun kom med kostholdsråd trenger jo ikke være negativt, det hun sa var jo sant - men kansje hun kunne gjort det på en annen måte..

Å jadda, her fikk jeg klar beskjed fra jm om at jeg hadde lagt på meg altfor mye.
ja jeg går opp mye i ett svangerskap men det er av flere grunner.
Jeg har ekstremt mye vann i kroppen og jeg er ikke mobil en plass pga kraftig bekkenløsning

ÆÆÆÆ om jeg følte meg truffet!!! så klart jeg gjordet det, det var jo rettet mot meg og ingen andre deltok jo ikke akkuratt i en gruppe hos henne akkuratt.. hatt flere veninner og kolegaer som har gått til henne, og alle har byttet..

Jeg syns det er veldig bra at hun kommer med forslag og anbefalninger.. men som du sikkert skjønner har det ikke vært en lett start på svangerskapet fra før, og trengte ikke at hun skulle gni salt i såret! desuten kunne hun heller satt opp noen eks måltider istede for og si at alt jeg spiste var galt..

ORIGINAL: Froskegele

Hun kunne godt ha lagt det frem på en annen måte, men det er jo kommet nye anbefalinger på området når det kommer til vekt i svangerskapet da det å legge på seg mye ikke er heldig for verken mor eller barn.. At du føler et så stort behov for å forsvare deg og rettferdiggjøre vektoppgangen er kansje pga at du føler deg truffet?

Og at hun kom med kostholdsråd trenger jo ikke være negativt, det hun sa var jo sant - men kansje hun kunne gjort det på en annen måte..

Og takk til alle dere som støtter, trenger virkelig og høre sånt nå... [:)]

ORIGINAL: shanni

ÆÆÆÆ om jeg følte meg truffet!!! så klart jeg gjordet det, det var jo rettet mot meg og ingen andre deltok jo ikke akkuratt i en gruppe hos henne akkuratt.. hatt flere veninner og kolegaer som har gått til henne, og alle har byttet..

Jeg syns det er veldig bra at hun kommer med forslag og anbefalninger.. men som du sikkert skjønner har det ikke vært en lett start på svangerskapet fra før, og trengte ikke at hun skulle gni salt i såret! desuten kunne hun heller satt opp noen eks måltider istede for og si at alt jeg spiste var galt..
ORIGINAL: Froskegele

Ja det er jo det jeg skriver, at hun burde gjort det på en annen måte.. [;)]

Bytt JM.. Jeg hadde fastlege som var sånn.. Fikk beskjed om at jeg var feit og måtte få ræva mi opp av sofaen og begynne å trene da jeg var 34 uker på vei[&:][&:] Gikk ikke til han mer for å si det sånn.. Jeg la på meg 24 kg ila svangerskapet.. Spiste masse crap siden jeg hadde sengeplikt og kjedet vettet av meg.. Men JM sa ikke noe på vekta mi.. 

Kanskje hun kan lære seg at alle er forskjellige..?[8D]
Jeg gikk opp masse da jeg var gravid, da jeg var høygravid ba legen meg om å slanke meg - fisken skulle atpåtil være SUPERmager. Og det var ikke noe grunn til at jeg gikk opp i vekt, da jeg var både sunn og rørte på meg. Jeg bare..føyk opp i vekt.. Mens noen andre som gjør akkurat det samme som meg, sikkert holder seg på vekta si gjennom hele svangerskapet.

spørs litt hvor mye du veier fra før av også da.. hvis en er overvektig så er det vel ikke anbefalt at man skal legge på seg så mye.

jeg fikk beskjed om det på første kontroll.... jeg er 164 høy og veide 70 kg [&:]

ORIGINAL: shanni

Er det flere som har vært hos jordmor og fått vite at hun mener du er "feit" har ca lagt på meg 10kg godt fordelt på kroppen og du ser magen godt for og si det sånn, jeg er 22+5 i dag og har bare vært hos lege til på mandag som jeg traff jordmor for første gang..

Jeg hadde komplikasjoner i starten og måtte ligge rett ut i ca 3mnd og etter det har jeg hatt en del ubehag ved og bevege meg fort og løfte osv.. og nå begynnende bekken løsning.

Hun mener at det jeg spiser og drikker ikke er sundt, og her har jeg i god tro drukket apelsin jus og spist klementiner og annen frukt daglig etter anbefalning av samfunnet..

Fikk beskjed om at hun ville jeg skulle kutte med på eller elliminere ris, pasta, poteter, rot grønnsaker, melke produkter, frukt og jus.. Det jeg kunne spise med god samvittighet var fisk, kjøtt (magert) så klart og grønnsaker som spinat og brokkoli.. linser, erter og bønner..

Syns jo at dette er veldig ekstremt, og det gikk veldig inn på meg.. Gråt hele dagen og klarte nesten ikke spise noe.

Hun mente også at 2kg var det jeg skulle ha lagt på meg inntil nå.. og jeg må si at jeg til dagsdato ikke har møtt en frisk gravid jente/kvinne som bare har lagt på seg 2 kg og vært 5 mnd på vei..

Hva syns dere om dette??

hørtes akkurat ut som det jeg fikk høre. Faktisk neste ordrett det sammen. Jeg hadde lagt på meg 5 kg, men hadde ganske stor mage, og hun mente derfor at babyen var veldig stor, faktisk sa hun at hvis jeg ikke startet på den "dietten" ville ungen bli monsterstor og jeg ble nødt til å ta keisersnitt fordi ungen ville bli for stor.

JEg gråt da jeg kom hjem, men etter å ha prata litt rundt med andre klarte jeg å gi f i hva hun sa. Fortsatte å spise som før og ut kom ei jente på 3450g og 48 cm. altså ingen monsterbaby, som hun så pent sa det skulle bli..

Denne jordmorden holdt forresten til på marienlyst i Drammen, du går vel ikke der du også???

Jeg gikk opp ca 10 kg jeg, da jeg var 25 uker eller noe. Jeg syns det var ekstremt masse, men jeg begynte allerede da å få en del vann i kroppen. JM sa aldri at jeg var feit, men at jeg burde passe på hva jeg spise, siden det var på slutten man la på seg mest. Noe som stemte.. ble en kompakt liten gravid dame kan du si. Gikk opp 32 kg[:'(]

Jeg skal heldighvis ikke til henne før over på ny året, så får vi se hvordan fremgangen har vært til da, hvis hun begynner og snakke om akkuratt de samme tingene igjen så går jeg bare.. Jeg ønsker og ha det koselig i svangerskapet og se at magen vokser, kjenne at hun sparker og glede meg over alt.. ikke gå og være trist og føle meg feit hele tiden, tenke på alt jeg spiser osv. Jeg drikker ikke brus og spiser nesten ikke godteri eller snaks, så kan ikke skjønne at jeg ikke kan spise frukt når jeg vil.

Det er synd og høre at det er så mange som har problemer med at jordmødrene er alt for rett på sak og mener at alle skal være like osv, vi er jo ikke akkuratt det til vanlig. Jeg bodde over en jente på da 22 år ble gravid med tvillinger, og la på seg 50kg.. Ja det er drøyt og veldig på spissen, men hun fødte helt normalt og har tatt av seg all vekten i etter kant.

Syns bare de kan være litt mere fint følende rundt omerådet, og se alle som ulike individer som vi er. Det er jo tross alt en del hormoner og følelser inn i bildet.

høres veldig spesielt ut, hadde ikke gått tilbake[>:]

Back
Topp