Trilling og minusgrader

Oktober2020baby

Forelsket i forumet
Hei,

lille nærmer seg 3 mnd. Det er litt kaldt her nå. Det er mellom -5 og -12 hver dag, og det kan komme vindkast, men stort sett så er det stabilt på vind siden. Venninne vil ikke trille når det er -5, mener det er for kaldt for babyen å være ute. Så kommer 1 million dollar question. Kan vi trille ute? Isåfall bekledning? :shy:
 
Grensa går vel på -10, og så kan vind gjøre at følt temperatur er lavere enn den faktiske. I bagvogna er uansett baby skjermet for endel av været. Jeg ville ikke trillet selv om opplevd temperatur var lavere enn minus ti. Ellers: kjenn etter i nakken på baby, samt gjerne også på kinn og hake at hen ikke er for kald. Pass på at lue ikke glir opp over ørene. Jeg bruker ei tynn lue innafor strikkalue eller hjelmlue. Ha et ekstra pledd på lur nederst i bagvogna som du kan regulere temperaturen med. I tillegg til lua har min jente (ull)body og ullstillongs, samt ulldress eller strikkadress, votter og ekstra "utesokker" oppå vanlige sokker. Hun ligger i en arva vognpose av saueull (men vi har også en bilstolpose av dun som hadde vært et alternativ).
 
Last edited:
Vi bruker vintervognpose av dun, med strikka teppe av ull, ullbody+strømpebukse og ulldress, strikka sokker i ull og lue. Pakker babyen inn i teppet før jeg lukker vognposen, og har et sånn trekk over vognposen som festes i vogna. Her har vi ikke vært ute når det er kaldere enn - 2/-3.

Tenker at når det er de temperaturene du nevner, så ville jeg hatt et lammeskinn nedi posen i tillegg til det andre. Og gjerne ikke være ute hvis det blåser.
 
Vi har lammeskinn i bunnen, den tjukke easygrow dun posen i vognen! Babyen bruker ullbody og ullbukse- men ulldress utenpå, ull lugger, votter og en tjukk lue- bruker en smekke av ull av og til for å få det godt og tett rundt halsen:) vi har trillet i -10 her, kjenner ofte på henne i nakken- men hun er alltid god og varm! Blåser det veldig tar jeg regntrekke over vognen:) men er veldig lunt og godt nedi posen hennes :)
 
Vi har vært ute på de kaldeste dagene her, da var det -8. Hadde på bomull innerst faktisk (body og strømpebukse), joha ulldress over, ulltøfler, votter og sånn tykk ullue med hals.

Tidligere da det var mildere har jeg lagt henne rett i dunposen sånn, men nå har hun i tillegg et fleecepledd inni posen. Oser varme da jeg åpner etter tur. Har vært ute 2-3 timer og hun sover som en stein :happy:
 
Ser jeg må bare tørre å komme meg ut, selv om det er ett tiltak. Hen sover så lite om dagen, så blir sprø av å være inne også. Drit at alt skulle komme samtidig, kulde og korona... :shifty:

Jeg tar på tjukk ullbody med «hals» innerst, ullbukse, ullsokker, så ekstra par sokker med ulldress fra yoha ytterst. Har også en ullue fra yoha. Har en lammeskinn vognpose, men den et litt for stor så legger en dyne over henne inni den og legger regntrekk over. Kjenner hun er god og varm i nakken, men kald på kinnene. Det er ganske brutalt her når det blir minusgrader, så er maks ute 1 time.

Håper det blir mildere i februar, for januar ser ut til å bli verre :arghh:
 
Har lurt på det samme selv, men jeg var ute en liten tur da det var -16 her. Kledde da på med Ullbody, tykk ulljakke, ullaparkebukse, tykk lue, sokker og votter med en dress utenpå. Hadde lammeskinn, dunvognpose oppi vogna med dyne oppå igjen:) baby var god og varm, ingen antydning til å være kald. Vogna vår har også en god skjerming forran ved åpningen som gjør at det ikke ble så altfor kaldt inne ved ansiktet, så det har vel kanskje litt å si det også.
 
Har lurt på det samme selv, men jeg var ute en liten tur da det var -16 her. Kledde da på med Ullbody, tykk ulljakke, ullaparkebukse, tykk lue, sokker og votter med en dress utenpå. Hadde lammeskinn, dunvognpose oppi vogna med dyne oppå igjen:) baby var god og varm, ingen antydning til å være kald. Vogna vår har også en god skjerming forran ved åpningen som gjør at det ikke ble så altfor kaldt inne ved ansiktet, så det har vel kanskje litt å si det også.
Det virket veldig solid påkledning. Her ble hen litt kald på kinnene, men ikke noe nevneverdig. Bare stress med å finne lue som sitter godt og ikke sklir til siden når hen snur seg. Tips?
 
Vi triller/ligger ute å sover til -10. Grunnen til at grensen går der er ikke fordi de fryser, men fordi det blir for kald luft i lungene. Det er så kort vei fra munnen til lungene at luften ikke rekker å bli varmet opp nok før den treffer lungene om det er under -10 :)
 
Her trilles det så lenge det ikke er mer enn -10. har sett på temp måleren i vogna at når det ligger på ca -6 ute, så ligger det på 2 og 3 grader inne i vognen ;)
 
Har vært på trilletur ned mot -10. snart 3 mnd gammel baby. Lammeskinn i bunn, ull/dun vognpose. Baby har på ullstrømpebukse, ullbody, ullromper +ulldress. +gode ullvotter og lue:happy: er i tillegg pakket inn i ullteppe nede i vognposen. Hun er god og varm når jeg tar henne opp selv etter 1 time ;)
 
Det virket veldig solid påkledning. Her ble hen litt kald på kinnene, men ikke noe nevneverdig. Bare stress med å finne lue som sitter godt og ikke sklir til siden når hen snur seg. Tips?

Dette sleit vi og med. De små ørene lurte seg frem hele tiden. Vi bruker nå en balaklava (ull) med en litt medium tykk ullue med knyting under haka utpå. Fungert ok til nå :)
 
Det virket veldig solid påkledning. Her ble hen litt kald på kinnene, men ikke noe nevneverdig. Bare stress med å finne lue som sitter godt og ikke sklir til siden når hen snur seg. Tips?
Etter å ha prøvd mange luer på de andre barn endte vi med luene fra nøstebarn. «Hjelmluer» med knyting under haken :)
 
Veldig forskjellig tydeligvis hvor varme disse små er. Her er det hjelmlue, votter, ullsokker og inne-ullklær i voksipose. Er det litt kaldere har han en ulljakke på i tillegg :) sjekker han ofte på tur og er alltid god og varm❤️
 
Var ute i minus 15 her om dagen. Holdt på å gå på veggen hjemme så jeg måtte bare ut. To lag ull pluss ullfiltdress på ungen. Ned i dunpose med pledd og stormtrekk oppå.
Sol og vindstille. Gikk ikke lange turen men nok til at det ikke rabla for meg..

hadde det vært vind hadde jeg holdt meg inne og håpet på det beste...
 
Var ute i minus 15 her om dagen. Holdt på å gå på veggen hjemme så jeg måtte bare ut. To lag ull pluss ullfiltdress på ungen. Ned i dunpose med pledd og stormtrekk oppå.
Sol og vindstille. Gikk ikke lange turen men nok til at det ikke rabla for meg..

hadde det vært vind hadde jeg holdt meg inne og håpet på det beste...
Hvor lenge var dere ute?

vi trillet her forleden dag i minus 5 til minus 7, nokså vindstille, men i 2 timer nesten... Jeg tok en for ambisiøs tur på meg.
 
Hvor lenge var dere ute?

vi trillet her forleden dag i minus 5 til minus 7, nokså vindstille, men i 2 timer nesten... Jeg tok en for ambisiøs tur på meg.
20 minutter en vei, inn i en butikk og unnet meg en sjokolade og 20 tilbake.. akkurat nok til å nyte sola og lufte topplokket.
 
Back
Topp