Treningstråden

mkan

Forelsket i forumet
Skuddårsspirene 2024
Utmarsj 2024
Trenger litt inspirasjon til å holde oppe aktivitetsnivået:) Hvor ofte trener dere, hva slags aktiviteter, gjør dere tilpasninger etc?

Forsøker å holde meg aktiv, men med sittestillende jobb er det ikke like enkelt. Har hest og rir noen ganger i uken (så får man se hvor lenge det holder). Andre her som også rir?

Gøy om vi også kan poste treningsutfordringer. Dagens utfordring: 2 min ku&katt strekk ☺️

Gøy om vi også kan poste treningsutfordringer. Dagens utfordring: 2 min ku&katt strekk ☺️
Ser at det ligger en egen tråd om treningsutfordringer i februar, så kanskje greit å holde den delen der:)

Går tur hver dag, fra 20 min til 1 t. Sistnevnte er en veldig god dag.. Prøver å trene på treningssenter en gang i uken

Betaler i dyre dommer for gravidyoga en gang i uka og styrketrening for gravide en annen dag i uka, men det er det som gjør at jeg kommer meg på trening så verdt hver ei krone. Hvis ikke tror jeg både bekken, form, energi og humør hadde vært mye verre. Prøver å få gått litt der jeg kan (typ istedenfor trikk/buss), men merker også at dagene går unna i en fei. Vi renoverer hus, så jeg tar storebror mye etter jobb og i helger, samt matlaging osv. så når alt er gjort og klokken er 2030/21 så er det sofaen som gjelder før det er rett i seng. Men veldig fornøyd med å trene to ganger i uka. Gjorde ikke det forrige gang og det angra jeg veldig på i ettertid. Kroppen var så svak i barseltiden, hadde mistet så mye muskler. Også håper jeg det hjelper på bekkenplagene. De er i hvert fall foreløbig mye bedre enn sist :)

Jeg har trent omtrent som før hele svangerskapet så langt. Jeg trener styrke 3 ganger i uken, og går daglig en tur på 30-60 min. Jeg har en aktiv jobb også - er veldig takknemlig for at det enda går, og at kroppen henger med.

På trening har jeg lagt litt om i det siste; hørte en podcast om trening under graviditeten som anbefalte å fokusere mer på ryggmusklene fremfor musklene foran på kroppen (som brystkassen) for å veie opp for den økte belastningen senere i svangerskapet. Derfor har jeg byttet ut benkpress med mer ro-øvelser med stang eller manualer. Jeg trener heller ikke magemusklene på samme måte, men gjør en del vakum-øvelser for de indre magemusklene, som man også kan gjøre etter fødsel for å styrke kjernemuskulaturen.

En typisk dag på trening kan se ut som noe sånt for tiden (trener nå med tyngre vekter og færre repetisjoner, tilpasser til dagsform:
-Markløft, 6 sett, 1-4 repetisjoner.
-Skulderpress, 6 sett, 1-4 repetisjoner
-Pull-ups med strikk, 2 sett, 1-6 repetisjoner
(blir stadig tyngre jo mer mage, kjenner jeg!)
Hviler 90-120 sekunder mellom settene.
Og så legger jeg til noen "småøvelser" mot slutten for armene og leggene, samt noen gravid-vennlige mageøvelser. Men man får mest igjen for øvelser som bruker de store muskelgruppene, så jeg fokuserer mest på dem framfor å gjøre det så veldig komplisert med masse maskiner og sånt.

Prøver å være litt forsiktig med å aldri makse på f.eks markløft, får god trening av det uansett. Holder alltid noe igjen, og har sett god progresjon.

Jeg gjør heller ikke hip thrusts med stang mer, da jeg kjente at de begynte å presse mot magen (og blæra).

Jeg forsøker også å trene en del som før. Trener primært på Sats, og pleid å gå på de tyngte gruppetimene med høy intensitet. Har valgt litt andre typer timer nå, som er litt lavere intensitet. Syns ikke intervalltrening på mølla funker særlig bra. Heller ikke trening med mye hopp. Ellers mye som før, med litt lavere intensitet.

Jeg har trent omtrent som før hele svangerskapet så langt. Jeg trener styrke 3 ganger i uken, og går daglig en tur på 30-60 min. Jeg har en aktiv jobb også - er veldig takknemlig for at det enda går, og at kroppen henger med.

På trening har jeg lagt litt om i det siste; hørte en podcast om trening under graviditeten som anbefalte å fokusere mer på ryggmusklene fremfor musklene foran på kroppen (som brystkassen) for å veie opp for den økte belastningen senere i svangerskapet. Derfor har jeg byttet ut benkpress med mer ro-øvelser med stang eller manualer. Jeg trener heller ikke magemusklene på samme måte, men gjør en del vakum-øvelser for de indre magemusklene, som man også kan gjøre etter fødsel for å styrke kjernemuskulaturen.

En typisk dag på trening kan se ut som noe sånt for tiden (trener nå med tyngre vekter og færre repetisjoner, tilpasser til dagsform:
Og så legger jeg til noen "småøvelser" mot slutten for armene og leggene, samt noen gravid-vennlige mageøvelser. Men man får mest igjen for øvelser som bruker de store muskelgruppene, så jeg fokuserer mest på dem framfor å gjøre det så veldig komplisert med masse maskiner og sånt.

Prøver å være litt forsiktig med å aldri makse på f.eks markløft, får god trening av det uansett. Holder alltid noe igjen, og har sett god progresjon.

Jeg gjør heller ikke hip thrusts med stang mer, da jeg kjente at de begynte å presse mot magen (og blæra).
Åh, takk for at du deler så detaljert. Skal se om jeg ikke kommer meg over på treningsstudio etterhvert. Foreløpig er ridning all aktivitet jeg har hatt tid til. Trøster meg med at det er litt trening i stallarbeid også :)

Betaler i dyre dommer for gravidyoga en gang i uka og styrketrening for gravide en annen dag i uka, men det er det som gjør at jeg kommer meg på trening så verdt hver ei krone. Hvis ikke tror jeg både bekken, form, energi og humør hadde vært mye verre. Prøver å få gått litt der jeg kan (typ istedenfor trikk/buss), men merker også at dagene går unna i en fei. Vi renoverer hus, så jeg tar storebror mye etter jobb og i helger, samt matlaging osv. så når alt er gjort og klokken er 2030/21 så er det sofaen som gjelder før det er rett i seng. Men veldig fornøyd med å trene to ganger i uka. Gjorde ikke det forrige gang og det angra jeg veldig på i ettertid. Kroppen var så svak i barseltiden, hadde mistet så mye muskler. Også håper jeg det hjelper på bekkenplagene. De er i hvert fall foreløbig mye bedre enn sist :)
Det er jo kjempebra! Tips til gode treningsstudioer i Oslo-området for gravide? ☺️

Det er jo kjempebra! Tips til gode treningsstudioer i Oslo-området for gravide? ☺️
Jeg går på kurs hos Oslohelsestudio til Helene. Veldig fornøyd! Gikk på barseltreninh med henne etter forrige graviditet. Kunnskapsrik dame! Hun har også kurs på Asker Kvinnehelsesenter. Ellers har du Oslo Kvinnehelsesenter som også har mange kurs (der jeg var på barseltrening med Helene, men hun har byttet tilholdssted i mellomtiden).

Gravidyoga går jeg på i Lørenskog der jeg bor, men vet Oslo Helsestudio skal begynne å tilby det og de andre stedene jeg nevnte tilbyr det allerede. Disse kursene koster en del, men jeg syns virkelig set er verdt hver en krone :)

Jeg går på kurs hos Oslohelsestudio til Helene. Veldig fornøyd! Gikk på barseltreninh med henne etter forrige graviditet. Kunnskapsrik dame! Hun har også kurs på Asker Kvinnehelsesenter. Ellers har du Oslo Kvinnehelsesenter som også har mange kurs (der jeg var på barseltrening med Helene, men hun har byttet tilholdssted i mellomtiden).

Gravidyoga går jeg på i Lørenskog der jeg bor, men vet Oslo Helsestudio skal begynne å tilby det og de andre stedene jeg nevnte tilbyr det allerede. Disse kursene koster en del, men jeg syns virkelig set er verdt hver en krone :)
Tusem takk for tips - disse må jeg sjekke ut ☺️

Trener ikke så ofte som jeg vet jeg burde. Men har fått til noen gode økter ved å trene forsn tven, med følgende youtube kanal https://youtube.com/@PregnancyandPostpartumTV?si=-KyJmCfSk1aXTnPV er på engelsk da. Føler hun har bra opplegg, og i en travel hverdag er det velsig greit å kunne ta en økt hjemme når det måtte passe.
Så flink du er som får til å trene hjemme. Syns ikke det er så enkelt :) Men skal sjekke linken. Alltid gøy med inspirasjon:)

Meldt meg på en 8 ukers trening for gravide. Håper på å føle meg mer komfortabel med hvilken type trening jeg kan gjøre etterpå. Men koster jo litt.

Trener 1 time hver dag cardio/styrke/crossfit og trener tilnærmet normalt som før :-) Veldig deilig og bevege seg synes jeg. Både kroppslig og psykisk :dance008

Tiden/bekkenet og energien strekker ikke til.
Får trent en lett styrkeøkt i uken, jobber litt (aktiv jobb, men delvis sykemeldt), fysiotimer, legetimer (ca 1 legetime i uken), leverer og henter i barnehagen og har en aktiv 1,5 åring hjemme som krever masse oppmerksomhet på ettermiddag/kvelden.
Når man endelig kan sette seg ned i 20 tiden på kvelden orker ikke kroppen å trene.
Men er uansett mer i bevegelse denne gangen enn jeg var sist så får være fornøyd med det :)

Prøv kneeling squats istedenfor hip thrusts hvis du vil ha et alternativ? Jeg har blitt veldig inspirert av å måtte finne alternativer. Gøy med forandring :)

Aller først; Så flink du er! Jeg er imponert!!! Ikke minst veldig smart av deg å trene magemusklene/kjernen litt. Jeg trente ingenting forrige graviditet av forskjellige grunner, og kjente veldig på dette med magemusklene både under graviditeten og etterpå.

Ang hip thrust så er det en kjempegod øvelse for musklene som stabiliserer rundt bekkenet, du kan jo evt prøve med strikk rundt knærne og en hantel som ligger på hoftekammene. Blir kanskje ikke så tungt som du er vant til, men da får du likevel brukt og aktivert viktige muskelgrupper :)

Back
Topp