Jeg har trent omtrent som før hele svangerskapet så langt. Jeg trener styrke 3 ganger i uken, og går daglig en tur på 30-60 min. Jeg har en aktiv jobb også - er veldig takknemlig for at det enda går, og at kroppen henger med.
På trening har jeg lagt litt om i det siste; hørte en podcast om trening under graviditeten som anbefalte å fokusere mer på ryggmusklene fremfor musklene foran på kroppen (som brystkassen) for å veie opp for den økte belastningen senere i svangerskapet. Derfor har jeg byttet ut benkpress med mer ro-øvelser med stang eller manualer. Jeg trener heller ikke magemusklene på samme måte, men gjør en del vakum-øvelser for de indre magemusklene, som man også kan gjøre etter fødsel for å styrke kjernemuskulaturen.
En typisk dag på trening kan se ut som noe sånt for tiden (trener nå med tyngre vekter og færre repetisjoner, tilpasser til dagsform:
-Markløft, 6 sett, 1-4 repetisjoner.
-Skulderpress, 6 sett, 1-4 repetisjoner
-Pull-ups med strikk, 2 sett, 1-6 repetisjoner
(blir stadig tyngre jo mer mage, kjenner jeg!)
Hviler 90-120 sekunder mellom settene.
Og så legger jeg til noen "småøvelser" mot slutten for armene og leggene, samt noen gravid-vennlige mageøvelser. Men man får mest igjen for øvelser som bruker de store muskelgruppene, så jeg fokuserer mest på dem framfor å gjøre det så veldig komplisert med masse maskiner og sånt.
Prøver å være litt forsiktig med å aldri makse på f.eks markløft, får god trening av det uansett. Holder alltid noe igjen, og har sett god progresjon.
Jeg gjør heller ikke hip thrusts med stang mer, da jeg kjente at de begynte å presse mot magen (og blæra).