Treningstråden

Iii86

Andre møte med forumet
Noen som vil være med på å motivere hverandre til trening/fysisk aktivitet i svangerskapet? Dette er jo superviktig, men kanskje lett å nedprioritere om formen ikke er på topp! Blir veldig imponert over de som greier å holde treningen i gang gjennom store deler av svangerskapet og drømmer om å få til det samme da jeg vet hvor godt det gjør for kropp og psyke.
Hva tenker dere om trening i svangerskapet? Hva gjør dere nå i første trimester?

Høres ut som en bra plan men nå i trimester 1 prøver jeg bare å overleve kvalmen i senga, haha!

Jeg er forløpig i ganske god form (5+2 i dag), men er forberedt på at det smellen sikkert kommer snart

Jeg tenker å begynne med tredemølle nå som kneet mitt har blitt bra igjen og etterhvert bygge på med generelle styrkeøvelser så lenge formen holder seg!
Jeg ønsker å være i aktivitet 30 min hver eneste dag så skal rydde frem tredemøllen iløpet av julen :)

Nå som jeg ikke er helt i form med kvalme og trøtthet og diverse andre plager har jeg lagt lista veldig lavt og trenger litt rolige aktiviteter. Prøver å gå en tur hver dag og gjør noen medisinsk yoga-type øvelser hjemme. Etter jul blir det nok medisinsk yoga/gravidvennlig yoga på senter jeg er medlem av i tillegg til å gå turer. Finnes sikkert noen videoer av bra kvalitet på YouTube med treningsøvelser for gravide, men det har jeg ikke satt med inn i ennå! Har hatt god erfaring med yogavideoer på YouTube tidligere i hvert fall :)

Hadde jeg ikke hatt problemer med løse krystaller hadde jeg også tatt opp yoga, det er utrolig god trening!

Denne blir jeg med på. Er selv skikkelig «periodetrener» men trenger å få en rutine på treningen. Jeg har tenkt å melde meg inn på yogastudio nå etter jul også kunne jeg tenkt meg å begynt å svømme en gang i uken.☺️

Enig med svømming! Har faktisk fått meg klippekort et sted i nærheten som har ekstra varme i bassenget noen dager i uken.

Jeg vil begynne med lett trening i løpet av januar. Er 8+3 og har ikke trent på to måneder pga IVF og overstimulering (var aktiv før det). Tenker gåturer og lette vekter i treningsstudio, og kanskje noe svømming. Blir såå deilig å bevege seg litt igjen :D

Skulle ønska det var lettere å komme seg på svømming her. Må vertfall ut og gå. Håper å få dratt innom treningsstudioet innmelding også, men har det desverre inmari travelt første 1,5 mnd av 2020 så det spørs

For en fin tråd! Jeg tenker spinning så lenge jeg orker å sitte fremover, lette styrkeøvelser og tur i terreng. Ligger foreløpig flat med feber og tette luftveier, men skal i gang igjen så fort jeg er på beina.

Håper kvalmen gir seg snart.
Trener vanligvis 3-4 ganger i uka, men nå har det blitt annenhver uke pga trøtthet og kvalme.

Mange gode aktiviteter her! Det viktigste er vel å finne noe en trives med og som funker for hver enkelt. Selv har jeg sykkel og litt styrkeutstyr i hus som jeg satser på å bruke en del, i tillegg til litt aktivitet i friskluft. Man kan jo egentlig trene så godt som normalt, så lenge en ikke har smerter eller blir alt for varm
Synes denne artikkelen er veldig god: https://forskning.no/spor-en-forske...vordan-skal-du-trene-nar-du-er-gravid/1563524

Jeg pleier å trene regelmessig, og har planer om å fortsette med det. Jeg er mest glad i å jogge, men sist måtte jeg slutte med det ganske tidlig p.g.a trykk på blære som var uutholdelig å jogge med. Dessuten legger vær og føre litt begrensinger nå på vinteren. Blir nok å sitte en del på trimsykkel og gå turer. Det klarte jeg å holde på med helt frem til fødsel sist. Men orket ikke å trene så mye første trimester da kvalmen sto på som verst.
Burde også bli flinkere på styrketrening. Merket under fødsel at det godt kunne vært litt mer styrke i armer og bein.
Skal i hvert fall prøve så godt jeg kan å holde meg aktiv:)

Også enig med flere over her at svømming er superbra trening som gravid. Skal visst være skånsomt og bra for å myke opp leddene:)
Viktig å være obs på at gravide ikke skal sitte i boblebad da.

Jeg har så dårlig samvittighet for ikke å ha trent på ca 3 måneder nå!! ( trent flere ganger i uken i flere år).. med flytting, og den dårlige formen har det ikke blitt noe nå.. håper å komme igang igjen på nyåret både med løping og styrketimer:) vil jo helst holde meg litt i form!

Også enig med flere over her at svømming er superbra trening som gravid. Skal visst være skånsomt og bra for å myke opp leddene:)
Viktig å være obs på at gravide ikke skal sitte i boblebad da.

Kan vi ikke sitte i boblebad? Det visste jeg ikke.. vet du hvordan det er med badstue?

Kan vi ikke sitte i boblebad? Det visste jeg ikke.. vet du hvordan det er med badstue?

Slik jeg har skjønt det er det greit så lenge man ikke sitter for lenge, at man tar pauser og passer på at man ikke blir for varm. Samme gjelder vel for badstue. Jeg satt litt i boblebad sist uke, og må innrømme at det stresset meg litt.

Slik jeg har skjønt det er det greit så lenge man ikke sitter for lenge, at man tar pauser og passer på at man ikke blir for varm. Samme gjelder vel for badstue. Jeg satt litt i boblebad sist uke, og må innrømme at det stresset meg litt.
Tror det går greit så lenge det er i korte perioder og man ikke blir overopphetet:)

Har vært så dårlig til uke 8 men nå går det fint. Var veldig aktiv før graviditeten, lå på 3-4 ganger i uka. 2 harde styrkeøkter og 2 løpetimer (interval). Jeg er ikke en sylfide og det føles ut som jeg har ett vannbasseng i meg.

Hjelper vel lite med at sukker og salt smaker godt OG at man blir forstoppet. Men alt det løser seg nå - untatt sukker og salt.

Skal gå hver dag mandag til fredag ca en time.

Back
Topp