Treningstråden

maiine

Glad i forumet
Novemberbarna 2021
Ble inspirert av juligruppa til å lage en tråd for oss som trener aktivt :)

Her kan vi dele spørsmål, tips og råd for å motivere hverandre til et aktivt svangerskap :happy093

Jeg kan jo starte litt siden jeg opprettet tråden!

Har kjørt litt bakkeintervaller hvor jeg går når pulsen blir for høy. Prøver å holde meg under 80% og på et lett anstrengende nivå, siden det er det som anbefales. Jogger også rolige turer, men ikke like langt som før.

Trener ellers styrke, og kjører pullups, knebøy og markløft. Har gått opp til flere reps og lettere vekter :) Har kun et mål om å vedlikeholde.

Supert med en sånn tråd! Jeg jogget regelmessig før jeg ble gravid. Dessverre har formen vært så elendig at jeg ikke har klart å trene i det hele tatt siden uke 3, bortsett fra gode gåturer innimellom. Håper jeg kan begynne så smått igjen snart, føler meg litt bedre allerede. Veldig lange, travle dager på jobb så vi får se om jeg klarer å få dette til. Ser hver anledning til å bevege på meg som en seier!:)

Supert med en sånn tråd! Jeg jogget regelmessig før jeg ble gravid. Dessverre har formen vært så elendig at jeg ikke har klart å trene i det hele tatt siden uke 3, bortsett fra gode gåturer innimellom. Håper jeg kan begynne så smått igjen snart, føler meg litt bedre allerede. Veldig lange, travle dager på jobb så vi får se om jeg klarer å få dette til. Ser hver anledning til å bevege på meg som en seier!:)
Ja, man må bare være fleksibel og tenke at litt er bedre enn ingenting :)

Viktigste er jo å spise bra, men ikke for mye, og å røre seg så mye man kan. Krysser fingrene for at det gir lettere svangerskap og fødsel, vil jo tro det er noe i det :happy:

Jeg kan jo starte litt siden jeg opprettet tråden!

Har kjørt litt bakkeintervaller hvor jeg går når pulsen blir for høy. Prøver å holde meg under 80% og på et lett anstrengende nivå, siden det er det som anbefales. Jogger også rolige turer, men ikke like langt som før.

Trener ellers styrke, og kjører pullups, knebøy og markløft. Har gått opp til flere reps og lettere vekter :) Har kun et mål om å vedlikeholde.

Holy guacamole, det er mer enn jeg gjorde før jeg ble gravid :P Puh!

Forsøker å gjøre simple styrkeøvelser, men leddene knepper og jeg er andpusten før jeg får snudd meg. Forsøker å gå 2-3 ekstra ganger opp og ned trappa når jeg har mulighet.

Jeg trenger denne tråden for motivasjon. :joyful:Kjenner at jeg får lyst til å trene bare av å lese. Trente styrke i første svangerskap. Hadde en veldig fin fødsel. Men nå har formen vært dårlig, så kun spinning og gå-tur på hundene. Håper formen fortsetter å stige,sp jeg kommer meg på styrketrening, tror også det kan gjøre fødselen og ikke minst svangerskapet bedre enn ingen trening. :):)

Trente sirkeltrening to ganger i uka før. Ikke trent på leeenge nå.... både fordi jeg har vært veldig trøtt og fordi det har vært andre ting som må prioriteres på de tidspunktene treningen er..

Kanskje jeg kommer i gang igjen til uka... men er nok noen øvelser som ikke er så lette å gjøre; feks burpees...

Trente sirkeltrening to ganger i uka før. Ikke trent på leeenge nå.... både fordi jeg har vært veldig trøtt og fordi det har vært andre ting som må prioriteres på de tidspunktene treningen er..

Kanskje jeg kommer i gang igjen til uka... men er nok noen øvelser som ikke er så lette å gjøre; feks burpees...

Du kan jo legge opp din egen "sirkeltrening" med øvelser som ikke gjør vondt eller er for tunge :)

Viktigste er at pulsen og buktrykket ikke blir for høyt. Merker at knebøy og markløft er litt i grenseland, men det meste på rygg og overkropp går veldig greit : D

Jeg kan ikke trene regelmessig, så ingen vits i å ha medlemsskap. Jeg kan ikke anstrenge meg ute når det er kaldt, så får heller ikke jogget. Prøver å gå turer da. :)

Så bra du får gått tur, er deilig det også :) Kan jeg spørre hvorfor du ikke kan trene?

Du kan jo prøve deg på litt øvelser hjemme, litt er jo absolutt bedre enn ingenting :) Litt styrke eller yoga etter gåturene?

Er det astma eller andre grunner til det med utetrening? :) Jeg har selv astma, og kombinerer to medisiner ved løping/langrenn ute. Merker det litt likevel, men så lenge det ikke er under -10° og jeg anstrenger meg veldig så går det greit :happy:

Jeg begynte og jogge før jeg ble gravid, men så etter det var energien helt på bunn.. pleide og gå 1 time tur med hundene vær dag, pluss noen små turer.
Men den timen har gått ned til 10 min :(
Vært litt opp og ned fra uke 10 ca, så noen gode turer innimellom.
Men savner og holde meg i mer form enn jeg gjør no

Jeg begynte og jogge før jeg ble gravid, men så etter det var energien helt på bunn.. pleide og gå 1 time tur med hundene vær dag, pluss noen små turer.
Men den timen har gått ned til 10 min :(
Vært litt opp og ned fra uke 10 ca, så noen gode turer innimellom.
Men savner og holde meg i mer form enn jeg gjør no

Er du flink til å spise? Formen min er bra. Jeg spiser frokost, 2x lunsj, middag og kvelds :) Drikker masse vann og spiser sunt og variert. Man blir som regel mindre slapp og trøtt av å komme seg ut, jeg ble kvitt både hodepine og kvalme av en liten joggetur her om dagen, så det er håp <3

Håper formen din blir bedre, prøv å finn noe så du får energi til å nyte turene dine igjen :happy:

Så bra du får gått tur, er deilig det også :) Kan jeg spørre hvorfor du ikke kan trene?

Du kan jo prøve deg på litt øvelser hjemme, litt er jo absolutt bedre enn ingenting :) Litt styrke eller yoga etter gåturene?

Er det astma eller andre grunner til det med utetrening? :) Jeg har selv astma, og kombinerer to medisiner ved løping/langrenn ute. Merker det litt likevel, men så lenge det ikke er under -10° og jeg anstrenger meg veldig så går det greit :happy:
Astma, kroniske smerter i nakke og skulder. Prøvde meg på treningssenter for noen år siden, endte opp med å måtte ha pause og så slutte fordi kroppen ikke taklet det. Så holder meg til å gå turer for nå, og håper jeg etterhvert blir bedre.

Er du flink til å spise? Formen min er bra. Jeg spiser frokost, 2x lunsj, middag og kvelds :) Drikker masse vann og spiser sunt og variert. Man blir som regel mindre slapp og trøtt av å komme seg ut, jeg ble kvitt både hodepine og kvalme av en liten joggetur her om dagen, så det er håp <3

Håper formen din blir bedre, prøv å finn noe så du får energi til å nyte turene dine igjen :happy:
Ja har liksom ikke vært noe som har hjulpet, spiser helt vandlig mat, ehh ja utenom når jeg hadde skikkleig dilla på pastamat og pizza :p

Men jeg lurer på en ting. Hvorfor ikke høy puls?
Pulsen min stiger raskere nå enn til vanlig, så om man skal unngå gøy puls, så kan jeg nesten ikke gå med rask gange..? Takk for svar.

Jeg pleide å jogge 2-3 x i uken før jwg ble gravid. Gått lange turer daglig opp til 1,5 time når vær tillot det i begynnelsen av svangerskapet. Men etter uke 8 kom kvalme som ødela en del for motivasjonen og var mye trett. Men har likevel gått kortere turer på ca 50 min. Men det er for kaldt nå for å klare så lange turer da jeg fort blir frossen i nesen spesielt!
Har trent hjemme med YouTube video for kondis /styrke, men merker da dårlig søvn etterpå. Så dessverre ikke helt der jeg skulle ønske jeg var når gjelder aktivitet/trening.
Håper på mildere vær for å komme meg ut på tur igjen for det er det beste for meg:)

Last edited:
Men jeg lurer på en ting. Hvorfor ikke høy puls?
Pulsen min stiger raskere nå enn til vanlig, så om man skal unngå gøy puls, så kan jeg nesten ikke gå med rask gange..? Takk for svar.

Er ikke helt sikker på grunnen, men hvis du tar et kjapt søk på Google så anbefales det å unngå de hardeste øktene :)

Står litt forskjellig over alt, noen sier ikke over 70% av makspuls, andre mener det skal være "lett anstrengende" på borg skalaen.

På en lett joggetur i går hvor jeg ble litt andpusten lå jeg på rundt 80% og sone4 uten å prøve en gang, så skjønner hva du mener :confused:

Jeg prøver å legge meg på roligere trening enn jeg er vant til, og unngår trappeløp, spurtintervaller og tempoturer med høyere puls.

Er ikke helt sikker på grunnen, men hvis du tar et kjapt søk på Google så anbefales det å unngå de hardeste øktene :)

Står litt forskjellig over alt, noen sier ikke over 70% av makspuls, andre mener det skal være "lett anstrengende" på borg skalaen.

På en lett joggetur i går hvor jeg ble litt andpusten lå jeg på rundt 80% og sone4 uten å prøve en gang, så skjønner hva du mener :confused:

Jeg prøver å legge meg på roligere trening enn jeg er vant til, og unngår trappeløp, spurtintervaller og tempoturer med høyere puls.

Ja, men man kjenner vel på formen om det blir for ille. Jeg har ganske dårlig kondis, så får høy puls av lite. Men den blir jo bedre over tid når jeg går i motbakker. Regner med slik som du som trener så jevnt kan ha høyere puls uten ubehag en meg. Skal teste imorgen.

Ja, men man kjenner vel på formen om det blir for ille. Jeg har ganske dårlig kondis, så får høy puls av lite. Men den blir jo bedre over tid når jeg går i motbakker. Regner med slik som du som trener så jevnt kan ha høyere puls uten ubehag en meg. Skal teste imorgen.

Hvis du ikke er vant til å trene kondisjon fra før så er faktisk gåturer mer enn bra nok :) Å gå i motbakker er kjempefint, da du kan styre pulsen litt selv og unngår for mye belastning. Jeg kjører for eksempel 4x 3 minutter opp motbakke, og jogger rolig/går ned igjen. Da holder det å gå fort opp, men ikke fortere enn at du klarer å prate og føler deg lett anpusten. Det er fort nok :)

Det viktigste er at man prøver å holde kroppen i form med sitt utgangspunkt! Marit Bjørgen kjørte jo fortsatt økter som en toppidrettsutøver, med unntak av de aller tyngste øktene. Det ville jo vært direkte skadelig for noen som ikke er vant til det, så her gjelder det å finne det som funker for seg, det er bra nok ;)

Bråstopp på all trening pga bekkenløsning som blir raskt verre. 20 minutters gåtur tok knekken på meg i går, haltet hjem igjen og klarte nesten ikke å stå/gå resten av dagen :facepalm: Måtte juni komme fort!

Back
Topp