Treningstråd

LilleVannlilje

Betatt av forumet
Novemberlykke 2020
Fleire enn meg som slit med energien og å halda seg i aktivitet for tida?
Tenkte kanskje det kunne vore kjekt med ein tråd der folk delte litt tankar og tips rundt dette. Er anbefalt for oss gravide å vere aktive minst 30 minutt kvar dag, blanda styrke og utholdenhet. Eg ligg nok for tida langt under dette er eg redd, og treng litt motivasjon for å koma meg opp av sofaen!

Har du kanskje tips om treningsvideoar på nettet som er kjekke? Eller gode øvelsar for gravide? Tips til styrketrening heime no når alt av treningssenter er stengt? Eller har du hatt ein artig treningsopplevelse sjølv du har lyst til å dela? Hjelp meg (og kanskje fleire her inne) opp av sofaen!
 
Sjekk ut «thebellemethod» på Instagram, hun legger ut mange videoer etc om trening/aktivitet/bevegelse som er bra for gravide og også etter svangerskap for å komme seg igjen.
 
Jeg hadde mine første treningsøkter siden jeg ble gravid denne uka! Det var veldig deilig. Har stort sett gått en tur hver dag, men de har variert veldig etter formen. Alt fra ti minutter til en time. Nå er formen litt bedre, så kommer til å prioritere energi til å trene.
Er vant og trives med å trene mye, men dette er helt nytt for meg, så videre er planen å trene korte økter med overskudd. Blir nok mye den samme treningen som før, bare litt tilpasset - pluss at jeg har kjøpt meg noen PT-klipp for å få litt veiledning.
Vet ikke om jeg har noen smarte triks, men har troen på å senke lista og tenke at all aktivitet er bra og en bonus. Og at det ikke er tiden for å prøve altfor mye nytt, men heller vedlikeholde.
Helseoversikt-appen har noen YouTube-videoer med bekkenøvelser jeg har tenkt til å sjekke ut, men har ikke helt kommet så langt...
Er veldig gjerne heiagjeng hvis noen trenger å dyttes over dørstokkmila, den er av og til laaang!
 
Last edited:
Henger meg gjerne på her! Trenger tips til trening som passer med energitap :dead:
Har gått på noen turer, hoppet på yogaball foran TVen og dradd litt i treningsstrikk, men ingenting strukturert og alt er litt på måfå :smiley-angelic006
Om noen har noen økter å dele med gode øvelser, del gjerne :angel4
 
Sjekk ut hjemmetreningsvideoene på 3t.no, masse bra der :happy:
 
Supert med tips! Kjenner at formen no er litt betre enn tidlegare veker, så kan vel ikkje lenger bruka det som unnskyldning for meg sjølv om at det er lurast å halda seg i sofaen
Må sjekka ut nokon av tipsa her. Og køyr gjerne på med meir inspirasjon. Kva som er realistisk å gjennomføra er jo sjølvsagt ulikt for kvar enkelt her inne, så alt av tips frå det heilt enkle og lette til hardare økter er av interesse Og gjerne treningsformer som krev lite eller ingen utstyr. Vurderer å skaffa meg ein yogaball. Nokon som anbefaler det?
 
Jeg er vant til å trene mye, men bekkenet setter en stopper for mange øvelser nå. Jeg klarte å gjennomføre ei skikkelig styrkeøkt hjemme på tirsdag, kjente at knebøy er helt innenfor, utfall går foreløpig bra (ettbensøvelser er verst for bekkenet mitt) og ettbens markløft går såvidt om jeg ikke løfter benet bak for høyt ;) Men husk at jeg er vant til styrketrening!

Erfaring fra sist graviditet er at løping og hopping kan jeg glemme, da får jeg fryktelig vondt i dagesvis. Yogaball er fin å sitte på forran tvn, og til å gjøre lette mageøvelser i 1. og. 2.trimester, den kan også brukes etter fødsel (satt med mini i armene og gynga).

Planen min er å prøve meg på et par utendørs treningstimer når senteret åpner for utendørs gruppetrening fra og mest neste uke, men jeg skal foreløpig øke sakte og ikke begynne rett på de treningsmengdene jeg er vant til.
 
En ting som er fin for å komme seg ut - og kanskje oppdage litt nye områder er Stolpejakten! Sjekk om den finnes i ditt område.
Og hvis man vil gjøre gåturen litt mer treningsaktig skal det ikke så mye til, pulsen kommer fint opp hvis man setter opp tempo i oppoverbakker, for eksempel. Ta x antall knebøy etter hver stolpe. Stepups på en benk eller utfall, alt etter hva man er vant til og hva kroppen sier ja til.
 
Jeg er vant til å trene mye, men bekkenet setter en stopper for mange øvelser nå. Jeg klarte å gjennomføre ei skikkelig styrkeøkt hjemme på tirsdag, kjente at knebøy er helt innenfor, utfall går foreløpig bra (ettbensøvelser er verst for bekkenet mitt) og ettbens markløft går såvidt om jeg ikke løfter benet bak for høyt ;) Men husk at jeg er vant til styrketrening!

Erfaring fra sist graviditet er at løping og hopping kan jeg glemme, da får jeg fryktelig vondt i dagesvis. Yogaball er fin å sitte på forran tvn, og til å gjøre lette mageøvelser i 1. og. 2.trimester, den kan også brukes etter fødsel (satt med mini i armene og gynga).

Planen min er å prøve meg på et par utendørs treningstimer når senteret åpner for utendørs gruppetrening fra og mest neste uke, men jeg skal foreløpig øke sakte og ikke begynne rett på de treningsmengdene jeg er vant til.
Bestilte faktisk treningsball i dag etter anbefaling frå jordmor. Syns det er mykje kjekkare med øvelsar på ball enn å ligga på golvet og kava! Tips til gode øvelsar både no tidleg i graviditeten og seinare mottas med takk :happy:
 
Bestilte faktisk treningsball i dag etter anbefaling frå jordmor. Syns det er mykje kjekkare med øvelsar på ball enn å ligga på golvet og kava! Tips til gode øvelsar både no tidleg i graviditeten og seinare mottas med takk :happy:
Ligger veldig mange gode tips på youtube syns jeg, der kan du også velge intensitet litt selv og se hvordan øvelsene gjøres. «Prenatal ball workout» gir mange fine resultater.

Selv kjører jeg foreløpig styrkeøkter med lav vektbelastning/med kroppsvekt. Så lenge bekkenet ikke slår seg vrangt så går det overraskende bra! Kardio er derimot vanskelig, tenkte kanskje prøve meg litt på sykkeltur men må da passe med at mannen er hjemme med mini eller jeg har barnevakt... Håper treningssenteret snart åpner for litt innendørs trening!
 
Ligger veldig mange gode tips på youtube syns jeg, der kan du også velge intensitet litt selv og se hvordan øvelsene gjøres. «Prenatal ball workout» gir mange fine resultater.

Selv kjører jeg foreløpig styrkeøkter med lav vektbelastning/med kroppsvekt. Så lenge bekkenet ikke slår seg vrangt så går det overraskende bra! Kardio er derimot vanskelig, tenkte kanskje prøve meg litt på sykkeltur men må da passe med at mannen er hjemme med mini eller jeg har barnevakt... Håper treningssenteret snart åpner for litt innendørs trening!
Takk for tips! Får slå til med nokon økter når ballen er i hus (greit å ha ein unnskyldning for å ikkje starta opp heilt enda, er det ikkje?:banghead:;) )
Gjekk ein lang tur i går, men gurimalla så treigt det går i forhold til tidlegare! Er ei som normalt pleier ligge fyrst i oppoverbakkane mot ein eller annan fjelltopp. Men no gjekk eg ein runde på 5-6 km på vegen, og hadde mest lyst til å setta meg ned for ein kvil i kvar einaste bakke:facepalm: Håpar på fint vêr framover, er SÅ mykje lettare å koma seg ut når sola skin enn når det er grått, vind og surt slik det har vore i heilt vinter.
 
Back
Topp