Treningsmuligheter for oss med bekkensmerter

Babylykke1

Forelsket i forumet
Har noen forslag til hvordan trening jeg kan gjøre som sliter med bekkenet? Skulle gjerne likt og trent mer, men føler det er lite muligheter for det akkurat nå! Alle forslag mottas med takk :)

For meg funker det med yoga, svømming, sykling, sparke (altså med sparkstøtting), og ikke minst, styrke- og stabilitetsøvelser i redcord-slynge lykke til med å finne noe som passer for deg og bekkenet ditt!!

For meg har det funket veldig bra med Elipse maskin med bekkenløsning og smerter.:)
Men det varierer så veldig fra person til person hva som gjør vondt og ikke så bare prøv :)

Alt som er stabilt i bekkenet, jeg varmer opp med elipse maskin og bruker apparater som benkpress, og trener overkropp for å bedre styrken og løfteteknikken. Anbefaler på det sterkeste å få henvisning fra legen til fysioterapi eller manuellterapaut! Da får du god oppfølging og veiledning til trening:)

Viktig at du ikke belaster feil så problemet blir verre, så anbefaler at du får litt veiledning i starten! Litt forskjellig hva man kan gjøre avhengig av hvor man har størst problemer, men skal hvertfall ikke gjøre det som gjør vondt ;) jeg fikk låne et bekkenbelte sist graviditet av fysioterapeuten min, har kjøpt det selv denne gang, godt å ha som forebyggende når jeg er ute og går for da pleier det å verke etterpå. Merke h/h koster litt under 500 hos apotek ;)

Åå, følte plutselig at alt håp var ute, men godt å høre det finnes muligheter :) tusen takk! Får låne bekkenbelte av min søster, så satser på det blir bedre! Vil helst ikke ende opp i rullestol eller med krykker :S :P

Jeg har låsning i bekken og korsryggen, så får ikke lov å trene mer enn å bevege meg som vanlig

Det er varierende anbefalinger i forhold til bruk av bekkenbelta 'der ute'. Noen grupper terapauter anbefaler det, mens andre grupper overhodet ikke ser dette som et 'gangbart' alternativ siden beltet fungerer som en 'kunstig støtte', og dermed, ved bruk, medfører at bekkenets stabilitetsmekanismer bare blir enda mer 'slørkete' og ustabilt. Jeg vurderte bekkenbelte en stund (er fysioterapeut selv), men slo det fra meg etter lengre diskusjon med fysio/osteopat- og jobber heller iherdig med styrke og stabilitetsøvelser og holder meg unna slikt som trigger og gjør vondt. Men tenker at ingen bekkenplager er like, og at belte nok sikkert fungerer for noen -så lenge man kombinerer støttebeltebruk og det å la bekkenet jobbe 'på egenhånd' og uten belte innimellom.
Uansett no skjit å plages med.. Kjenner antydninger nå allerede i uke 20 (babyrunde 2), men satser på at trening og tilrettelegging gjør susen her :)

Ja, er viktig å ikke droppe trening. Man kan ikke bruke beltet hele tiden pga blodstrømmen også, fant selv ut at det reddet meg når jeg måtte ut å gå siden jeg gikk hver dag til og fra jobb, så lot jeg være på kortere turer og hjemme for å bruke bekkenet på egenhånd;)

Jeg har låsning m/ tidvis gangsperre i en siden og bekkenløsning i andre. Smertene sitter i ryggen og stråler ut i bena. Hadde det også sist jeg var gravid. Gjør øvelser med fysioterapeut (slynger blant annet) 2g per uke, og litt hjemme. Annenhverdag gjør jeg øvelser i basseng, og svømmer de gangene jeg klarer. Går to korte turer per dag, med bekkenbelte. God effekt. Målet er å kanskje kunne gå litt på ski senere i vinter. For meg er øvelsene i vann alfa omega for å fungere. Ellers sitter jeg minst mulig, har ammepute mellom bena når jeg sover og har kuttet ut støvsuging g tunge løft. Lykke til! Håper du finner noe som fungerer for deg. Jeg gikk på krykker frem til jeg kom i vann annenhver dag.

Det er varierende anbefalinger i forhold til bruk av bekkenbelta 'der ute'. Noen grupper terapauter anbefaler det, mens andre grupper overhodet ikke ser dette som et 'gangbart' alternativ siden beltet fungerer som en 'kunstig støtte', og dermed, ved bruk, medfører at bekkenets stabilitetsmekanismer bare blir enda mer 'slørkete' og ustabilt. Jeg vurderte bekkenbelte en stund (er fysioterapeut selv), men slo det fra meg etter lengre diskusjon med fysio/osteopat- og jobber heller iherdig med styrke og stabilitetsøvelser og holder meg unna slikt som trigger og gjør vondt. Men tenker at ingen bekkenplager er like, og at belte nok sikkert fungerer for noen -så lenge man kombinerer støttebeltebruk og det å la bekkenet jobbe 'på egenhånd' og uten belte innimellom.
Uansett no skjit å plages med.. Kjenner antydninger nå allerede i uke 20 (babyrunde 2), men satser på at trening og tilrettelegging gjør susen her :)

Jeg skjønner! Greit å vite :) vil ikke bruke den for mye, og heller kombinere med lett trening! Har hatt plager siden egget festet seg, men først nå jeg kjenner meg ordentlig handikappet! Noen ganger klarer jeg ikke stå på ene foten og må legge meg beint ned.. Satser på fysioterapi etter nyttår! Håper du slipper store plager

Jeg har låsning m/ tidvis gangsperre i en siden og bekkenløsning i andre. Smertene sitter i ryggen og stråler ut i bena. Hadde det også sist jeg var gravid. Gjør øvelser med fysioterapeut (slynger blant annet) 2g per uke, og litt hjemme. Annenhverdag gjør jeg øvelser i basseng, og svømmer de gangene jeg klarer. Går to korte turer per dag, med bekkenbelte. God effekt. Målet er å kanskje kunne gå litt på ski senere i vinter. For meg er øvelsene i vann alfa omega for å fungere. Ellers sitter jeg minst mulig, har ammepute mellom bena når jeg sover og har kuttet ut støvsuging g tunge løft. Lykke til! Håper du finner noe som fungerer for deg. Jeg gikk på krykker frem til jeg kom i vann annenhver dag.

Basseng var virkelig ikke dumt! Tusen takk for tips :) lykke til du også!

Sykkel. Kjøpte meg en billig treningssykkel nå nettopp. Hatt tre økter, og det går kjempebra :-) bruker livegym.no. Finner spinningtimer og styrke for gravide der. Så glad!!

Back
Topp