Treningsklokke

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Er det noen av dere som bruker treningsklokke(r) eller på annen måte følger med på søvn, puls, hrv og recovery? Jeg bruker epleklokke og whoop. Nå er jeg ikke mer enn 5+2 gravid i dag, men når jeg ser på trenden de siste ukene, og spesielt siste uken, så går hvilepulsen markant opp, hrv og recovery-status markant ned og søvnkvaliteten ned. Andre som har gjort seg noen tanker eller observasjoner etter de ble gravid?

Blir spennende å følge utviklingen videre…

Jeg bruker en treningsklokke som klokke, og ikke som logg, men pleier å titte innom på slutten av dagen for å se på antall skritt, aktive minutter, trapper etc. Så tar jeg den av om natta. Men har merket samme tendens som deg! "Hæ, aktive minutter? Jeg har jo bare gått tur?"

Kan ikke bruke klokke på jobb så har dermed aldri giddet. Mannen har og følger med hele tiden og vet ofte på forhånd når han er på vei til å bli syk. :p

Jeg har garmin klokke på døgnet rundt! Den har ikke vist store endringer ennå, men er bare 4+4. Husker fra forrige svangerskap at pulsen øker og søvnkvaliteten blir dårligere utover svangerskapet, bare venter på at det slår ut denne gangen også :smiley-ashamed004

Min hvilepuls har økt fra rundt 56 til 63 i snitt også sover jeg dårligere. Blir også fort andpusten når jeg går på flatt underlag for ikke å snakke om i bakker da er det tendenser til hval :facepalm:

Min hvilepuls har økt fra rundt 56 til 63 i snitt også sover jeg dårligere. Blir også fort andpusten når jeg går på flatt underlag for ikke å snakke om i bakker da er det tendenser til hval :facepalm:
Åh så godt å høre jeg ikke er den eneste :shy: hvordan jeg skal komme meg opp og ned trappa hjemme i slutten av svangerskapet er jeg spent på, slik som jeg peser alt nå:hilarious:

Min HRV har gått litt ned, søvnkvaliteten er litt bedre noe jeg tror komler av at jeg har kuttet kaffeinntaket så drastisk, hvilepulsen har økt fra 52 til 63:)

@2njee og @Lil_sol , ta det som en treningsøkt! Når jeg dytter vogna med to unger i oppoverbakkene nå, tenker jeg på det som intervalltrening. Blodmengden øker jo i kroppen, og da er det også mer oksygen som skal rundt. Vi er spreke hvaler. :hilarious:

Jeg bruker Denver smartklokke, som er perfekt for å overvåke hjertefrekvens, blodtrykk, blodoksygenivå og søvn. Når en kvinne blir gravid, endrer metabolismen seg for å støtte utviklingen av fosteret. Dette kan føre til en reduksjon i hjertefrekvensen på grunn av den økte belastningen på morens kropp. I tillegg kan hormoner som blir sluppet ut under graviditet, som progesteron, bremse ned hjertefrekvensen, noe som resulterer i en reduksjon på opptil 20 slag per minutt.

Last edited:
Reduksjon?? Må være de aller første ukene i så fall. Her går det i hvilepuls på 80-100 for tiden. Får stadig varsler om høy puls. Og klokken tror jeg trener hvis jeg går over kjøkkengulvet…

Jeg har også hatt økt til rundt 80-100 i hvilepuls siden medio juli ca. I starten av svangerskapet lå jeg på rett over 60 og syntes det var mye med stigning på ca. 10. Reduksjon kan jeg nok bare glemme :wtf:

Reduksjon?? Må være de aller første ukene i så fall. Her går det i hvilepuls på 80-100 for tiden. Får stadig varsler om høy puls. Og klokken tror jeg trener hvis jeg går over kjøkkengulvet…
Ja reagerte på reduksjon jeg og :hilarious: Min hvilepuls er på mlnst 90

Har lagt merke til at klokka sier pulsen er så høy på natta at klokka sier jeg har sovet dårlig nesten hver natt. Har høyere hvilepuls. Samtidig så kan jeg bli sykt andpusten og sliten av trening, men likevel få dårlig uttelling på klokka av økten.

Er det noen av dere som bruker treningsklokke(r) eller på annen måte følger med på søvn, puls, hrv og recovery? Jeg bruker epleklokke og whoop. Nå er jeg ikke mer enn 5+2 gravid i dag, men når jeg ser på trenden de siste ukene, og spesielt siste uken, så går hvilepulsen markant opp, hrv og recovery-status markant ned og søvnkvaliteten ned. Andre som har gjort seg noen tanker eller observasjoner etter de ble gravid?

Blir spennende å følge utviklingen videre…
Jeg opplevde også en reduksjon av HRV rundt 5-6 uker, og igjen nå siste uka (Er 13+2 i dag). Tror redusert HRV og søvnkvalitet siste uka har mer med ørebetennelse hos ettåringen å gjøre enn svangerskapet, men er spent på videre utvikling!

Jeg opplevde også en reduksjon av HRV rundt 5-6 uker, og igjen nå siste uka (Er 13+2 i dag). Tror redusert HRV og søvnkvalitet siste uka har mer med ørebetennelse hos ettåringen å gjøre enn svangerskapet, men er spent på videre utvikling!
E918DBAD-54F0-40C2-A985-34A3CB399954.jpeg
Her er hva min dings sier om forventet utvikling i hrv gjennom svangerskapet. Foreløpig følger jeg kurven fint. Ser at hrv daler litt raskere nå som formen er crap.

Jeg hadde FitBit som gikk i stykker for noen måneder siden, og da hadde jeg en HRV på 80-120ms, og hvilepuls mellom 53-60 avhengig av syklus. Prøvde mannen sin noen uker tidligere i graviditeten- HRV kom kanskje opp mot 40 på en god dag, hvilepulsen hadde begynt å nærme seg 70. Rare greier som skjer!

Back
Topp