ORIGINAL: ma81
Noen som har meninger/tanker om hvor mye/hardt man kan trene? Hvor hardt kan jeg "ta i", lissom [:@] Er på INGEN måte treningsnarkoman fra før av, men kjenner jeg bør begynne litt. Føler meg litt "dvask"...
(er snart 22 uker...)
Visst du ikke har trent mye før, så ville jeg tatt det rolig i begynnelsen. Og sørg alttid for å ha en rolig og lang oppvarming, uansett hvilken trening du skal utføre. Mitt tips er 10 til 15 min hvertfall. Da blir kroppen god og varm og du har mindre risiko for skader ol under trening.
Visst du skal trene aerobic, så anbefaler jeg at du trener low impact aerobic, noe som vil si at du holder beina lavt. Altså at du ikke tar øvelser som feks høye kneløft, høye kick eller lignede.
Styrke trening kan du godt trene, men unngå situps. Ta øvelser for hele kroppen og gjenta 10 x 2, ikke mer, de første ukene av treningen. Etterhvert kan du øke mengden, om du orker.
Ikke overdriv treningen, man blir ofte bitt av trenings basilen i begynnelsen. Ta deg to til tre økter, alt etter hva du klarer.
Ha aldri puls over 160, og tren aldri hardere en moderat. Du skal kunne svette og kjenne at du trener, men du skal også kunne snakke samtidig. Altså ikke hive etter pusten! Hør på kroppen din, er bare du som vet hvordan du føler deg.
Ble veldig lang denne, men håper du fikk noen tips hvertfall [;)]