Trening

Lillemor23

Første møte med forumet
Fastelavnsbollene 2026
Hei!
Er vi flere her som trener? Og isåfall, hvilken type trening driver dere med?

Jeg driver med løping, styrketrening og Hyrox:)
Har også meldt meg på hyrox konkurranse, men det gjorde jeg før jeg ble gravid. Lurer på om det vil være muligheter for å fullføre det selv i en graviditet. Er ikke før til høsten, og da er man jo litt på vei om det går rette veien

Trener også jevnlig tung styrketrening (og da mener jeg TUNG, klarer bare 3-5 reps). Er veldig interessert i erfaringer med dette og om det er realistisk å kunne fortsette med det i graviditeten:bored:
Når det gjelder CrossFit og hyrox kan vel burpees bli et problem?

Trener også jevnlig tung styrketrening (og da mener jeg TUNG, klarer bare 3-5 reps). Er veldig interessert i erfaringer med dette og om det er realistisk å kunne fortsette med det i graviditeten:bored:
Når det gjelder CrossFit og hyrox kan vel burpees bli et problem?
Ja, det tenker jeg også, men ser jo også gravide som gjennomfører. Mulig man kan få «fritak» fra å gå helt ned på magen?

Hei!
Er vi flere her som trener? Og isåfall, hvilken type trening driver dere med?

Jeg driver med løping, styrketrening og Hyrox:)
Har også meldt meg på hyrox konkurranse, men det gjorde jeg før jeg ble gravid. Lurer på om det vil være muligheter for å fullføre det selv i en graviditet. Er ikke før til høsten, og da er man jo litt på vei om det går rette veien
Gjør det du er i form til. I mitt forrige liv trente jeg 5-6 ganger i uka. Under første svangerskap var det helt naturlig å løpe intervaller helt opp til en måned før termin. Tross bekkenløsning. Løpe var det eneste som var digg. Å gå, stå, ligge og sitte var vondt. Men å løpe!! Altså så deilig. Bare å kjøre på.

Eg driv med løping, spring mellom 4-6 økter i veka + litt styrketrening. Er påmeldt fleire løp i haust. Dersom denne graviditeten går vegen, så håpar eg at eg kan delta på dei, sjølv om målsetninga ikkje nødvendigvis blir nokon personleg rekord. ;)

Jeg trener også mye! Tung styrke og løping. i mitt første svangerskap trente jeg nesten som normalt, gikk litt ned på vektene i baseløft hvor jeg vanligvis ville brukt løftebelte typ. Og hadde heller lavere vekt og flere reps. Droppet alle øvelser som ikke kjentes bra bare. Jeg fødte dog prematurt i uke 33+5, så er veeeldig spent på om jeg vil få beskjed om å ikke trene så hardt denne gangen. Jeg tror absolutt ikke treningen var grunnen til tidlig fødsel, men det er vel kanskje for å være føre var. Vet om ei som fødte én uke tidligere enn meg som har fått beskjed om å ikke løfte tungt. Hun kan løfte sønnen sin på ett år liksom Håper jeg får lov til å trene i dette svangerskapet, men den lille kommer selvfølgelig først

Korleis opplever dokke treninga no tidleg i graviditeten? Eg sprang meg ein tur i går på rundt 45 min, og det føltes tyngre, spesielt i bakkane. Hrv målt på natta gjekk ein god del ned og kvilepulsen fleire slag opp, så det tyder jo på at det allerede no er ein større belastning for kroppen. Samtidig, om eg ikkje hadde kjent til desse målingene, så hadde eg nok heller ikkje tenkt så nøye over det. Men eg er usikker på kor mykje eg kan/burde pushe meg.

Korleis opplever dokke treninga no tidleg i graviditeten? Eg sprang meg ein tur i går på rundt 45 min, og det føltes tyngre, spesielt i bakkane. Hrv målt på natta gjekk ein god del ned og kvilepulsen fleire slag opp, så det tyder jo på at det allerede no er ein større belastning for kroppen. Samtidig, om eg ikkje hadde kjent til desse målingene, så hadde eg nok heller ikkje tenkt så nøye over det. Men eg er usikker på kor mykje eg kan/burde pushe meg.
Hvilepulsen min har i begge svangerskapene gått opp ti slag i minuttet med en gang jeg har positiv test også holder den seg slik hele svangerskapet ut.

Hvilepulsen min har i begge svangerskapene gått opp ti slag i minuttet med en gang jeg har positiv test også holder den seg slik hele svangerskapet ut.
Samme med meg, hatt mye høyere hvilepuls i svangerskapene mine. Har dog veldig lav hvilepuls til vanlig (43-45) nå ligger jeg mellom 50-60..

Jeg har begynt å bli svimmel når jeg trener. Trenger ikke trene lenge før det kommer. I dag løp jeg en kort distanse til toget, og da ble jeg også veldig svimmel. Andre som blir det? Noe man kan gjøre for å unngå det?

Jeg har begynt å bli svimmel når jeg trener. Trenger ikke trene lenge før det kommer. I dag løp jeg en kort distanse til toget, og da ble jeg også veldig svimmel. Andre som blir det? Noe man kan gjøre for å unngå det?
Det har eg ikkje opplevd, men eg vil tru det ikkje er så uvanleg mtp dei fysiologiske endringane i graviditeten. Men kan nok vere lurt å ta det opp med legen i tilfelle det kan vere ei medisinsk forklaring. Lavt jernnivå feks..?

Det har eg ikkje opplevd, men eg vil tru det ikkje er så uvanleg mtp dei fysiologiske endringane i graviditeten. Men kan nok vere lurt å ta det opp med legen i tilfelle det kan vere ei medisinsk forklaring. Lavt jernnivå feks..?
Takk for tips! Skal høre med legen da :Heartred

Jeg jobber innenfor trening og helse. Trener styrke flere ganger i uka, men har vært dårligere på å trene kondisjon de site månedene
Har du måttet gjøre noen tilpasninger hittil? Jeg trener på gruppetrening hver uke, men må gjøre noen justeringer etter hvert kjenner jeg. Er litt i tvil om hvor jeg finner god info om sånt.

Jeg jobber innenfor trening og helse. Trener styrke flere ganger i uka, men har vært dårligere på å trene kondisjon de site månedene
Har du noen erfaring med at noen må stoppe å trene som tidligere? Jeg har så vondt i bekkenet ved tyngre knebøy nå. Får også smerter etter løpeturer. Smertene varer i noen dager før de gir seg, og må da hvile for at det skal gå over. Er i første svangerskap og hadde planer om å holde meg godt aktiv gjennom hele, men det begynner å bli problematisk å fortsette som før. Nå gjør jeg bare kjerneøvelser for å lindre/forebygge.

Har du noen erfaring med at noen må stoppe å trene som tidligere? Jeg har så vondt i bekkenet ved tyngre knebøy nå. Får også smerter etter løpeturer. Smertene varer i noen dager før de gir seg, og må da hvile for at det skal gå over. Er i første svangerskap og hadde planer om å holde meg godt aktiv gjennom hele, men det begynner å bli problematisk å fortsette som før. Nå gjør jeg bare kjerneøvelser for å lindre/forebygge.
Første tanke jeg får, er at det kan være hensiktsmessig å velge noen andre øvelser parallelt med kjerneøvelsene. F.eks. kjøre beinpress istedenfor knebøy.

Bare spør hvis du lurer på noe mer

Jeg skal begynne med svømming og meldt meg på en ukentlig gravidtreningsgruppe i basseng. Nå hadde jeg litt problemer med trening før graviditet også, da en grunn til at jeg har vært infertil var en svær polypp i livmora som måtte fjernes. Den gjorde at jeg fikk blødninger og smerter hver gang jeg trente, så har vært litt stillesittene år fra før av for å si det sånn. Men bekkenet mitt gjør allerede så vondt at jeg holder meg til yoga og svømming nå.

Back
Topp