Trening :)

Mor33

Forelsket i forumet
Julibarna2024☀️
Hvor mye trener dere? Trent før/ nå? Jeg trener vanligvis en del, mest løping, stort sett mellom 25 og 50 km i uka. De siste ukene har jeg ikke orka like mye, denne uka har jeg enda ikke trent. Usikker på hvor mye det er greit å "pushe" også når kroppen er sliten. Men bare man kommer seg ut er det jo alltid deilig etterpå!

Hvor mye trener dere? Trent før/ nå? Jeg trener vanligvis en del, mest løping, stort sett mellom 25 og 50 km i uka. De siste ukene har jeg ikke orka like mye, denne uka har jeg enda ikke trent. Usikker på hvor mye det er greit å "pushe" også når kroppen er sliten. Men bare man kommer seg ut er det jo alltid deilig etterpå!

Jeg er ikke ekspert på dette, men jeg løper også. Ikke sååå langt som deg da. Her går det i økter på 5-8 km for tiden stort sett, fordi jeg har litt vondt i bekkenet. Fokuserer heller på grei puls og at formen og kroppen kjennes digg, enn lengde og tid. Som regel løsner det etter 2 km, og da er det bare digg resten, og så sier jeg alltid at om kroppen sier stopp underveis så stopper vi :gen014 Men dørstokkmila for tiden er laaaang ja:laughing002

Jeg har løpt og trent endel så langt, men sluttet med f eks intervaller da jeg følte jeg ikke hadde kontroll på pulsen lenger. Løp en langtur (2t +) for to uker siden og ble veldig mye mer sliten og støl enn jeg pleier, så har tatt det litt roligere etter det.

Nå har jeg fått påvist hematom (blodansamling i livmor) så det er kun sofaen som gjelder fremover :dead:men det har ingenting med for mye trening å gjøre altså.

Først må jo jeg si snakk med lege. Mye som kan bli sakt som ikke stemmer for deg.

I første trimester er det ingen restriksjoner på aktivitet, og det er utrolig viktig å holde seg vell. På andre siden av saken er at du må og lytte til kroppen. Det er ikke nevendig å pushe kroppen når man er gravid, det er krevende for kroppen å ruge på et liv.

Så igjen, igen restriksjoner på trening i første trimester, men rådfør deg med lege hvis du er løpe guru. Kan ikke ane meg at lege vil si mye annet eller mer enn ok, god tur. Men i det tilfelle er dere begge på samme side, og hvis det er noe så er begge øyene vid åpen liksom.

Under første svangerskapet mitt så trente jeg som før i første trimester. Kroppen min var vant til det og var veldig glad for det også :Heartred hadde par uker med kvalme og trøtthet, trente fordi bare litt lettere. Ikke glem at trening er helsefremmende og gir gode hormoner som igjen gir god energi! Og det trenger vi for å bygge denne spiren vår :love7

Heia trening!

(Ps: dette er noe jeg, fysioen min med sin egen nisje for gravide og bekkenplager, og mannen min som har vært pt i 16 år enig i)

Hvordan har det gått med dere og trening? Her jogga jeg litt på mølla i dag etter laaaang tids pause, bare ei 20-minutters økt. Rolig til middels intensitet hele økta, men økte på greit siste minuttet. Ble ikke dødssliten men høy nok puls, men fikk vondt i livmor rett etterpå? Ikke sterke smerter liksom, men nok til at jeg droppa styrkeøkta jeg egentlig skulle ha.. noen som har opplevd? Er ikke superbekymra, men smerter der er vel grei indikator på at jeg ikke skal ta den avslutninga igjen :wacky:

Jeg er alt for dårlig på trening, både til vanlig å nå..
Er ikke noe glad i å løpe, og føler liksom ikke for å kjøre noe ordentlig treningsøkt før/etter jobb..
burde absolutt bli flinkere, men synes det er vanskelig å motivere meg selv.

Hvordan har det gått med dere og trening? Her jogga jeg litt på mølla i dag etter laaaang tids pause, bare ei 20-minutters økt. Rolig til middels intensitet hele økta, men økte på greit siste minuttet. Ble ikke dødssliten men høy nok puls, men fikk vondt i livmor rett etterpå? Ikke sterke smerter liksom, men nok til at jeg droppa styrkeøkta jeg egentlig skulle ha.. noen som har opplevd? Er ikke superbekymra, men smerter der er vel grei indikator på at jeg ikke skal ta den avslutninga igjen :wacky:
Synes det er vanskelig å vite hvor hardt / lenge jeg kan ta i. Har gått på ski hver dag i romjulen, det går helt fint mens jeg holder på, men jeg kjenner at så fort jeg bikker 1 time så blir kroppen veldig sliten etterpå (typ sånn jeg ville følt meg etter 4 timer før). Mulig det er for mye, så får vel ta det roligere fremover..

Synes det er vanskelig å vite hvor hardt / lenge jeg kan ta i. Har gått på ski hver dag i romjulen, det går helt fint mens jeg holder på, men jeg kjenner at så fort jeg bikker 1 time så blir kroppen veldig sliten etterpå (typ sånn jeg ville følt meg etter 4 timer før). Mulig det er for mye, så får vel ta det roligere fremover..

Ja, det er vanskelig synes jeg.. og kroppen bruker jo veldig mye energi utenom trening også, så sikkert derfor vi ikke tåler like mye kanskje :shy:

Kjøpte inn lette vekter jeg tenkte jeg skulle bruke siden jeg ikke fikk løfte mer enn Max 20kg, men de har støvet ned og jeg bruker plenty nok energi på å skulle klare å gjennomføre daglige ting i huset. Så trening, hva er det? :laughing002

Jeg trente relativt mye før graviditeten, og klarte å opprettholde det en stund ut i første trimester. Men så begynte jeg å få vegring for å dra på treningssenteret etter et par for mange opplevelser hvor lukten av svette fyrer som bruker treningstøyet flere ganger mellom hver vask gjorde meg enda kvalmere enn jeg allerede var.:depressed: Satser på at det problemet kjennes mindre fremover! I mellomtiden går det stort sett i lengre gåturer og hjemmetrening med lette vekter.

Jeg trente relativt mye før graviditeten, og klarte å opprettholde det en stund ut i første trimester. Men så begynte jeg å få vegring for å dra på treningssenteret etter et par for mange opplevelser hvor lukten av svette fyrer som bruker treningstøyet flere ganger mellom hver vask gjorde meg enda kvalmere enn jeg allerede var.:depressed: Satser på at det problemet kjennes mindre fremover! I mellomtiden går det stort sett i lengre gåturer og hjemmetrening med lette vekter.
Jeg skjønte iiiiingenting i går når jeg gikk inn på senteret og det lukta som om 10 supersvette mannfolk stod å vifta med t-skjortene sine:yuck: Jeg var helt alene også, lukter alltid greit der inne, men innser jo nå det bare er luktesansen som har blitt så sterk :laughing002

Jeg er alt for dårlig på trening, både til vanlig å nå..
Er ikke noe glad i å løpe, og føler liksom ikke for å kjøre noe ordentlig treningsøkt før/etter jobb..
burde absolutt bli flinkere, men synes det er vanskelig å motivere meg selv.

Jeg har fått motivasjonen tilbake siste uka, men er tilbake fra permisjon om to dager bare.. tipper det blir veldig vanskelig å motivere seg etter en arbeidsdag ja, blir nok sliten nok av jobb :shy:

Har kjøpt walking pad hjemme, da jeg ikke takler lukter og lyder på treningssenteret! Den går opp til 12 km/t, og det holder for denne gravide kroppen :knegg:

Har kjøpt walking pad hjemme, da jeg ikke takler lukter og lyder på treningssenteret! Den går opp til 12 km/t, og det holder for denne gravide kroppen :knegg:
Den er fantastisk! Mannen driver med trening så vi har hatt to stk tidligere, men får nå en ny fra et firma han samarbeider med! Gleder meg kan du si :dance011

Den er fantastisk! Mannen driver med trening så vi har hatt to stk tidligere, men får nå en ny fra et firma han samarbeider med! Gleder meg kan du si :dance011
Deilig!! Er så fint å slippe dørstokkmila, spesielt nå som det er så glatt og mørkt, og alle luktene på treningssenteret. Skikkelig luksus :hello2

Gikk lange fjellturer hver uke før graviditeten. Har vært 100% inaktiv siden jeg ble kvalm i uke 6, med unntak av daglige lufteturer med hunden. Gikk på trening for første gang i går. 30 min. lett spinning. Følte meg fin da. Har spydd hele dagen i dag.. Så der kom straffen.

Gikk lange fjellturer hver uke før graviditeten. Har vært 100% inaktiv siden jeg ble kvalm i uke 6, med unntak av daglige lufteturer med hunden. Gikk på trening for første gang i går. 30 min. lett spinning. Følte meg fin da. Har spydd hele dagen i dag.. Så der kom straffen.
Det er ikke omgangssyke da? Her fikk vi omgangssyke i hus i dag... :hungover: supert etter å ha hatt influensa hele jula :depressed: har ikke kommet i gang med trening igjen enda jeg heller. Bare vi blir friske nå så SKAL jeg komme meg avgårde

Har klart å hatt spinningtimene mine (er instruktør) en gang i uka under hele svangerskape så langt og nå etter jeg ble 40% sykemeldt kjenner jeg at overskuddet blomstrer allerede etter bare 3 dager og nå skal jeg komme meg på trening minst en gang til i uka! :) deilig å være i 2.trimester :hilarious:

Back
Topp