Trening

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Hva gjør dere med trening nå som dere er på tjukken? Jeg har det siste halvåret jobbet målrettet med løpeformen, og hadde akkurat begynt å se resultater. Nå har jeg blitt skikkelig pingle. Ser for meg at jeg rister babyen ut hvis jeg drar på løpetur nå. Har gått noen turer på fjellet og på tredemøllen, men det sitter langt inne å løpe. Dessuten blir jeg så sykt anpusten. Som å rykke tilbake til start med kondisen. Skulle gjerne beveget meg så mye som mulig, for jeg har testet gravidlivet som sengeliggende, og det tar år å bygge opp muskulatur og kondis etter måneder i en seng.

Hvilke gravidvennlige aktiviteter driver dere med?

Jeg løper og trener crossfit. Kommer til å fortsette så lenge det går og heller tilpasse øvelsene :happy:

Jeg trener normalt sett styrke. Kommer til å være litt nervøs i starten, men formen blir vel uansett ikke på topp i 1.trimester! Tenker å ikke løfte tyngre enn før (vant til å øke vekt/repetisjoner hver uke), men mer vedlikeholdsbasert eller hakket under. Føler at det er trygt så lenge man ikke får smerter eller gjør mye nytt som kroppen ikke er vant til :love017 Et familiemedlem løp maraton halvveis i svangerskapet, og det var ikke noe problem, så kommer nok an på hva man er vant til!

Joda, jeg vet mange løper som gravide. Men jeg har aldri gjort det før, og jeg har livmorhalssvikt. Så jeg ser liksom for meg at jeg rister spiren ut av et hull i gulvet. :schocked028

Treningen har vært særdeles lite jevn en periode nå, har vært noe CrossFit og gåturer. Går enda litt turer men tror CrossFit utgår, mest pga redselen.

Joda, jeg vet mange løper som gravide. Men jeg har aldri gjort det før, og jeg har livmorhalssvikt. Så jeg ser liksom for meg at jeg rister spiren ut av et hull i gulvet. :schocked028
Kanskje det finnes noen du kan søke råd hos? Sikkert greit å sjekke dersom du har livmorhalssvikt, forstår at man blir ekstra nervøs!

Ignorer meg hvis spørsmålet er for privat, men har de vurdert cerclage hos deg?
Skjønner godt at du er ekstra skeptisk til løping med din historikk.

Jeg har nylig funnet igjen løpegleden, men har ikke løpt etter positiv test. Det hadde sikkert gått fint, men på sikt er løping døden for bekkenet mitt. Nå prioriterer jeg et styrkeprogram jeg fikk da jeg var gravid med førstemann, av ei som er ekspert på bekkenleddsplager, i håp om å forebygge mest mulig.

Ignorer meg hvis spørsmålet er for privat, men har de vurdert cerclage hos deg?
Skjønner godt at du er ekstra skeptisk til løping med din historikk.

Jeg har nylig funnet igjen løpegleden, men har ikke løpt etter positiv test. Det hadde sikkert gått fint, men på sikt er løping døden for bekkenet mitt. Nå prioriterer jeg et styrkeprogram jeg fikk da jeg var gravid med førstemann, av ei som er ekspert på bekkenleddsplager, i håp om å forebygge mest mulig.
Har allerede cerclage. Men tør ikke helt å stole på den, siden jeg aldri har testen den ut før.

Har allerede cerclage. Men tør ikke helt å stole på den, siden jeg aldri har testen den ut før.
Forståelig det ja. Uansett trening eller ei, så håper jeg den bidrar til å holde spiren din inne mye lenger denne gangen!

Trener tabata og kampsport. Har tenkt å fortsette med det så lenge jeg orker, men må tilpasse øvelsene og ikke kjøre kontaktdelen av sporten. Ellers blir det jo nok av trilleturer og husvask. :p Løp en del før, men føler ikke jeg får plass til em løperutine i livet slik det er nå.

Jeg tør ikke å trene noe særlig. Var på klatring rundt uke 8 sist, og fikk også vite 2 uker etterpå at fosteret hadde dødd i uke 8.. Jeg går turer med hunden, men driver ikke med noe hardt..

Trener styrke og forsetter med det, men med lettere vekter, mer øvelser med kroppsvekt. Det er det eneste som hjalp mor bekkenløsningen sist

Jeg har ikke talent for yoga, men liker pilates. Kanskje jeg skal lete litt etter det. Takk for tips!

Trener som vanlig, i hovedsak styrketrening. Blir nok å justere/tilpasse øvelsene og bruke lettere vekter/kettlebells utover i graviditeten.

Fikk høre av fastlegen i dag at man bør holde seg under 90% av makspuls for å ikke «ta» oksygenet til fosteret :)
Har også hørt flere varianter av denne (80%, 85% og 90%), men synes det er litt rart at det ikke er nevnt i anbefalingene om fysisk aktivitet i svangerskapet på Helsenorge :confused004

Tenkte egentlig å spørre legen da jeg var på første kontroll, men glemte det helt..

Har også hørt flere varianter av denne (80%, 85% og 90%), men synes det er litt rart at det ikke er nevnt i anbefalingene om fysisk aktivitet i svangerskapet på Helsenorge :confused004

Tenkte egentlig å spørre legen da jeg var på første kontroll, men glemte det helt..
Min lege sa bare at det er godt å la blodpumpa jobbe og at man kjenner at man anstrenger seg litt på trening :hilarious: :dontknow

Min lege sa bare at det er godt å la blodpumpa jobbe og at man kjenner at man anstrenger seg litt på trening :hilarious: :dontknow
Ikke sant.. blir så usikker av at man hører så mye forskjellig om dette:confused005 Er så glad i å trene med høy intensitet, men vil jo helst ikke gjøre noe feil så trener litt roligere nå. Men hvis det viser seg at dette med høye pulssoner ikke stemmer kommer jeg nok til å føle meg litt snytt for mange måneder med bra trening:smiley-ashamed004

Back
Topp