Trening

Theab

Flørter med forumet
Hei:)

Er det flere som fortsatt trener i svangerskapet? Før jeg ble gravid trente jeg 5-6 dager i uken. Hele dett svangerskapet har jeg klart å trene 3-4 ganger. Veldig stolt over kroppen som har orket det, men begynner å merke mer og mer at det er tyngre. Er 20+0 i dag. Spent på hvor lenge jeg holder ut.

Har dere lagt treningen på hylla, eller trener det fortsatt?

Pga formen min så har ikke jeg trent en eneste gang i svangerskapet. Men jeg går turer nesten hver kveld om formen er bra selvfølgelig. Så alt er individuelt av personer og formen demmes.
Så viktig å lytte til kroppen din :)

Jeg droppet helt ut i andre og tredje måned, men nå er jeg på trening ca 4 ganger i uken :) merker godt at det er tyngre, men det føles veldig godt å være i bevegelse :) Håper på å klare å trene hele veien fremover, men vi får se.. :)

Jeg var for redd for å trene de første mnd (vet det liksom ikke skal være farlig, men var redd for det), starta å trene for ca 2 uker siden og trener nå ca annenhver dag :) Mye styrke, mobilitet, uttøying, yoga osv :) Er 20+6 i dag. Bekkenet mitt er så fucka, trening hjelper heldigvis for det! :) Skal på fysioterapi om en uke og håper det skal hjelpe ytterligere

Trener styrke og yoga, blir 2-3 økter pr uke. Hjelper masse på bekkenet :) Føles veldig deilig også. Er uke 20 nå.

Dere som trener yoga, har dere også gjort det før dere var gravide? Har prøvd det en gang før bare, det er en veldig rolig form for yoga som er en gang i uka på treningssenteret jeg går på. Men nå er jeg usikker på om det er lurt siden jeg ikke har drevet med det før? Sliter med bekkenet så tenker i utgangspunktet det burde vært bra? Har ikke fått trent noe ellers heller, trente et par ganger i uka før bare..:p vil gjerne komme igang igjen men kjenner det er tungt! Hadde vært bedre uten bekkenløsning men tror kanskje jeg bare er litt redd for om det blir veldig vondt..

Hva slags styrketrening gjør dere? Og Trener dere øvelser som knebøy, utfall, benkpress, nedtrekk, pushups, osv?
Jeg trener blant annet disse øvelsene 2-3 ganger i uka. Pleide å varme opp med jogging først, men har måtte sluttet med det etter uke 10 ca. Er ubehagelig i magen og trene kardio, men styrke går helt fint :)
Men er det lurt eller dumt og gjøre disse øvelsene nå? Er i uke 25.

Trener ikke magen så mye da.. Blir mest rygg, skuldre, bein og bryst.
Noen tips til mageøvelser? :)

Hva slags styrketrening gjør dere? Og Trener dere øvelser som knebøy, utfall, benkpress, nedtrekk, pushups, osv?
Jeg trener blant annet disse øvelsene 2-3 ganger i uka. Pleide å varme opp med jogging først, men har måtte sluttet med det etter uke 10 ca. Er ubehagelig i magen og trene kardio, men styrke går helt fint :)
Men er det lurt eller dumt og gjøre disse øvelsene nå? Er i uke 25.

Trener ikke magen så mye da.. Blir mest rygg, skuldre, bein og bryst.
Noen tips til mageøvelser? :)

Jeg er i uke 21 og trener samme øvelser som du nevner over der. Merker at f.eks nedtrekk begynner å bli litt ubehagelig fordi det strekker i magen. Så den kommer jeg sikkert til å droppe snart, men hvis du ikke merker noe ubehag er det bare å kjøre på.
Jeg er fysioterapeut og mitt råd til alle gravide er å trene helt normalt så lenge kroppen godtar det. Kroppen er flink til å samarbeide og sier i fra.
I forhold til mage øvelser er det heller ingen restriksjoner i forbindelse med graviditeten, men det er mange som begynner å merke ubehag ved vanlig sit ups.. Anbefaler stabilitetsøvelser som planken, øvelser i slynge hvor du f.eks har bena i slyngen også bruker du armene til å gå fremover og bakover :)

Jeg er i uke 21 og trener samme øvelser som du nevner over der. Merker at f.eks nedtrekk begynner å bli litt ubehagelig fordi det strekker i magen. Så den kommer jeg sikkert til å droppe snart, men hvis du ikke merker noe ubehag er det bare å kjøre på.
Jeg er fysioterapeut og mitt råd til alle gravide er å trene helt normalt så lenge kroppen godtar det. Kroppen er flink til å samarbeide og sier i fra.
I forhold til mage øvelser er det heller ingen restriksjoner i forbindelse med graviditeten, men det er mange som begynner å merke ubehag ved vanlig sit ups.. Anbefaler stabilitetsøvelser som planken, øvelser i slynge hvor du f.eks har bena i slyngen også bruker du armene til å gå fremover og bakover :)
Er du sikker på det med magen? Jeg fikk streng beskjed om å ikke trene rene mageøvelser av legen min. Kunne trene øvelser som tilfeldigvis også trente litt mage, men skulle ikke ta situps for eksempel..

Jeg var veldig aktiv før svangerskapet med surfing (bølgesurf), yoga og jogging.

Joggingen har jeg byttet ut med rask gange og lydbok:happy: Superdigg, ca 3 ganger i uka. I tillegg går jeg tur med hunden 2 ganger om dagen hver dag.
Surfingen la jeg på hylla etter 3. måned:) Gleder meg masse til jeg er klar igjen!

Yogaen jeg gjør er astanga yoga som er ganske hardt fysisk, men det har jeg fortsatt med hele svangerskapet så langt, med moderasjoner av noen øvelser. Går til yogatimer 3 ganger per uke.

Jeg har vært heldig og ikke hatt noen plager av noe slag egentlig, men kjenner at det "stikker" litt i rompeområdet noen ganger. Dette høres ut som hva andre beskriver som begynnende bekkenløsning.
Jeg er sikker på at dette holdes i sjakk av yogaen, fordi det har aldri brutt ut, bare vært der som småstikking de siste månedene.

Yoga er supert for gravide!
Hvis man ikke har gjort yoga fra før anbefaler jeg en type rolig yoga med fokus på tøying og pust:)
Det er mye tyngre enn hva man skulle tro, og slett ikke bare meditasjon med beina i kors:p

Trener som jeg gjorde før graviditeten :) 5 dager i uken med både kondisjon(jogging + intervaller) og styrke.
Kjører alle styrkeøvelsene som jeg gjorde før jeg ble gravid, men kjenner jo etter hvordan formen er..
Gjør fortsatt en del mageøvelser, men det blir mer og mer fokus på de skrå musklene pga litt ubehagelig å trene de rette..

:) de dagene jeg er ekstra trøtt/kvalm er de dagene jeg ikke har trent.. Så jeg tror virkelig på at det å trene ihvertfall har hjulpet meg

Er du sikker på det med magen? Jeg fikk streng beskjed om å ikke trene rene mageøvelser av legen min. Kunne trene øvelser som tilfeldigvis også trente litt mage, men skulle ikke ta situps for eksempel..

Ja, det er jeg helt sikkert på. Det er en gammel myte at man ikke skal trene sit ups. Kroppen sier i fra når det er ubehagelig. Når magen blir stor, så begrenser det også en del av mageøvelsene. Men så lenge det ikke er ubehagelig for deg, så er det bare å kjøre på :)

Formen har vært så latterlig dårlig men forrige uke gikk jeg gjennomført en fjelltur og denne uka har det blitt en langtur i skogen på mandag og en fjelltur i dag så nå er jeg super fornøyd og håper jeg kan opprettholde og gjerne få gått enda litt mer treningsturer. Det blir nok neppe mer enn bare gåturer men det er jo bedre enn ingenting :) Får i allefall gått i høyt nok tempo til at blodpumpa får jobba litt ;)

Formen har vært så latterlig dårlig men forrige uke gikk jeg gjennomført en fjelltur og denne uka har det blitt en langtur i skogen på mandag og en fjelltur i dag så nå er jeg super fornøyd og håper jeg kan opprettholde og gjerne få gått enda litt mer treningsturer. Det blir nok neppe mer enn bare gåturer men det er jo bedre enn ingenting :) Får i allefall gått i høyt nok tempo til at blodpumpa får jobba litt ;)

Fjellturer er flott mosjon :)

Dere som trener yoga, har dere også gjort det før dere var gravide? Har prøvd det en gang før bare, det er en veldig rolig form for yoga som er en gang i uka på treningssenteret jeg går på. Men nå er jeg usikker på om det er lurt siden jeg ikke har drevet med det før? Sliter med bekkenet så tenker i utgangspunktet det burde vært bra? Har ikke fått trent noe ellers heller, trente et par ganger i uka før bare..:p vil gjerne komme igang igjen men kjenner det er tungt! Hadde vært bedre uten bekkenløsning men tror kanskje jeg bare er litt redd for om det blir veldig vondt..
Jeg går på gravideyoga :) Hadde aldri tatt en time i mitt liv og er stiv som en stokk. Synes det er veldig ålreit! Instruktøren sier ifra hva som kan være belastende på bekkenet og kommer med alternative stillinger eller støttemuligheter. Jeg gruet meg litt til første time, men det tror jeg alle andre også gjorde. Hyggelig å møte folk i samme situasjon også :)

Trente crossfit helt frem til uke 37 sist, stoppet pga lite søvn og mye kynnere da. Nå har jeg ikke gjort annet en småturer, svømming og litt yoga pga kvalme og oppkast. Så veldig stor forskjell altså :p

Trente crossfit helt frem til uke 37 sist, stoppet pga lite søvn og mye kynnere da. Nå har jeg ikke gjort annet en småturer, svømming og litt yoga pga kvalme og oppkast. Så veldig stor forskjell altså :p
Rart hvor forskjellig svangerskap kan være. Selv er dette min første og jeg er glad for hver uke jeg klarer å trene :)

Jeg er heldig og er i veldig fin form :) Derfor kan jeg trene like hyppig som jeg gjorde før graviditeten (5-7 dager i uka). Det jeg merker jeg må ta hensyn til er øvelser som krever bukpress - det fungerer ikke lenger. Puste gjennom hele øvelsen er viktig.
I tillegg får jeg kynnere av jogging, så det har jeg dessverre måttet kutte ut. Det blir en del rask gange på mølla (som jeg mistenker må byttes ut med ellipsemaskin etter hvert..) i tillegg til styrketreningen.

Skulle ønske jeg trente mer, meb 3 mnd med kvalme gjorde sitt. Jeg prøver å gå en tur hver dag,og har satt et mål om å gå 7000 skritt. Alt over er en bonus. Gjør ikke mer enn jeg orker :)

Back
Topp