Trening!

annafk

Gift med forumet
Maiblomstene 2016
Oktoberlykke 2019
har dere kommet i gang med trening enda?
Jeg har trilla turer gjennom hele sommeren, og kom meg på treningssenteret igjen denne uka, akkurat 9 uker etter fødsel. Var på saltime, 30 min kondisjon og 30 min styrke. Tok det pent, tok ingen hopp og sånn (litt redd jeg ikke hadde gjort nok knipeøvelser :P ) Nå i ettertid har jeg, i tillegg til å være grisestøl så klart, hatt litt vondt i bekkenet. Er det noen som har fått gode tips for trening av bekken etter fødsel? Lurer rett og slett på å bestille meg et par PT-timer...

Jeg begynte å trene ca 3 uker etter fødsel (litt ivrig:p), men fikk og har enda veldig vondt i bekkenet/korsryggen når jeg går for langt eller løper. Ikke noe bedre nå 11 uker etter fødsel så jeg har bestilt time hos legen for å høre hva det kan være! Man skal vel kunne trene normalt så lenge etter som vi har kommet nå, men ta det i ditt tempo, kjenner du at kroppen sier ifra så ro det heller ned:-) anbefaler å lese her inne, masse gode tips! http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/trening/formetterfoedsel.php

Jeg har begynt å løpe litt igjen. Kjenner det i korsryggen og halebeinet etterpå og vurderer faktisk time hos en "mammamagetrener"! Er visst en egen sertifisering for det!
Jeg hadde ikke gått til PT først, med mindre den personen har noe kurs innen opptrening etter graviditet.. Har selv grunnkurs fitness (er sykkel- og mage/rygg-instruktør), og vet at jeg ikke hadde kunnet rådgi eller trene opp en etter graviditet! ;)
Med de to første barna trente jeg meg "opp" selv, men lyttet da godt til kroppen så jeg ikke fikk noen vondter.

Her er det enda noen uker igjen og en legetime før jeg får klarsignal til å trene igjen. Ingen trening eller "tunge" løft på 3 mnd...Hittil får vi nøye oss med rolige kosetrilleturer :)

Jeg begynte med ridning igjen 3 uker etter fødsel, og etter 6 uker startet jeg så smått med litt styrkeøvelser. Meeen jeg er langt fra flink nok til å få noen rutine på styrkeøvelsene, så det kan gå litt tid mellom hver gang... Ellers går jeg mye tur da. :)

Gått turer jevnt. Nå denne uka har jeg begynt å gå raskere turer og litt styrke hjemme etterpå, tar det pent.. Litt vondt i keisersnitt arret, så er forsiktig:)

Går endel skogs- og fjellturer med mini i sjal, men ellers ingen trening enda. Men fysioterapitjenesten setter nå straks igang med barseltreningsgruppe igjen etter ferien, det skal jeg bli med på :) Gratis og drop in :)

Prøver å få gått en tur hver dag, men må se dagsformen til mini ann, hun er ikke fan av vogn og skal kun sitte fremover i bæreselen så om det er dårlig vær kan det by på problem. Skal begynne og sykle til uken når mannen kommer hjem og kan ta inn ergometersykkelen. Etter jul blir det treningssenter :D

Har bare gått trilleturer til nå (og bært endel 25L kanner til hestene i det siste), men skal starte med handball igjen ganske så snart :-) meeen.. Må innom osteopat og fysio først, da bekken og knærne ikke er helt som de skal..

Jeg har vært alt for sløv med bekkenbunntreninga (glemmer det heeele tiden!), hva er faresignalene med for dårlig trent bekkenbunn om jeg starter å løpe igjen? :) 12 uker siden fødselen :-)

Har bare gått trilleturer til nå (og bært endel 25L kanner til hestene i det siste), men skal starte med handball igjen ganske så snart :) meeen.. Må innom osteopat og fysio først, da bekken og knærne ikke er helt som de skal..

Jeg har vært alt for sløv med bekkenbunntreninga (glemmer det heeele tiden!), hva er faresignalene med for dårlig trent bekkenbunn om jeg starter å løpe igjen? :) 12 uker siden fødselen :)

Fysio på helsestasjonen mente vi skulle vente med å løpe. Syns hun sa 6 mnd jeg, hvis ikke det var 3.. Pga alt som har flyttet seg nedover, og støt ved løping..

Fysio på helsestasjonen mente vi skulle vente med å løpe. Syns hun sa 6 mnd jeg, hvis ikke det var 3.. Pga alt som har flyttet seg nedover, og støt ved løping..

Ja, har hørt noe sånnt jeg og, men tror det var 3mnd.. Men godt mulig det var 6 mnd og, for det er myyye som har forandret seg :-)

Ja, har hørt noe sånnt jeg og, men tror det var 3mnd.. Men godt mulig det var 6 mnd og, for det er myyye som har forandret seg :-)
Hvis man ikke merker noe ubehag, trener bekkenbunn/ knipeøvelser, og lytter til kroppen når man løper skal det få fint.
Jeg kan løpe, men f.eks hoppe må jeg vente med (press nedover). Sit-ups venter jeg også litt til med fordi jeg vil være helt sikker på at musklene er på plass igjen:)

Jeg har ikke trent noe og det er snart 3 måneder siden fødsel. Har vært redd for å få varige smerter i bekkenet, så har ikke gjort annet enn å gå på trilleturer. Tenker nå å begynne forsiktig med pilates, som har mange gode øvelser som styrker bekkenet og samtidig ikke er så belastende, og å trene armer, rygg og skuldre siden volleyballsesongen nærmer seg. :-)

Back
Topp