trening, underliv og merkelige detaljer!

Malina84

Glad i forumet
Beklager detaljer..

Jeg har begynt å trene 30ds, og der er det jo endel hopp og sprett. En dag fikk jeg skikkelig nedpress og en veldig rar følelse nedentil, fikk også menssmerter. Når jeg gikk på do såg jeg at det stakk ut noe som må være livmortappen..
Har fått time hos legen på tirsdag, men jeg har aldri hørt om dette før. Finner ikke så mye på nett heller, håper ikke alt er ødelagt nå [&:]

Noen som har vært borti dette, eller hørt om dette før?

å fyyy... æ får heilt vondt i magen... [&:] stakkar dæ...
Men ja, høres vædli ut som nedsunken livmor!

æ har bare sjett ett program om det tidliar.. huske itj ka dæm mått gjør æ..men d kun fikses ja.. men lure på om hu mått opereres eiller nå sånt... Har du huska å knip ætter fødsel?

Ved små og moderate forandringer er det lite eller ingen symptomer. Jo mer nedsunken livmoren er, jo større plager. De mest typiske plagene er:

• Følelse av oppfylthet eller trykk i bekkenet. Noen beskriver det som en følelse av å sitte på en liten ball
  • Lave ryggsmerter
  • Følelse av at noe kommer ut av skjeden
  • Smertefulle samleier
  • Vansker med vannlatingen eller med avføringen
  • Vansker med å gå
    Det er vanlig at disse symptomene blir verre etter langvarig ståing, de øker på utover dagen, og de blir bedre hvis du legger deg ned.

Når bør du søke lege?

Ta kontakt med legen din dersom du opplever noen av følgende symptomer:

• Du føler det som om noe holder på å komme ut gjennom skjedeåpningen
  • Du har vedvarende ubehag med urin som drypper eller du sjeneres av umåtelig sterk avføringstrang
  • Du har vedvarende lave ryggsmerter og problemer med å gå, late vannet eller tømme tarmen
  • Livmoren kommer ut av skjeden
  •  

http://nhi.no/sykdommer/kvinne/nedsunken-livmor/livmor-nedsunken-behandling-12957.html
    dær står d litt om ka som kainn gjøres!

Jeg hadde nedsunken livmor etter fødsel, jeg fikk beskjed om å knipe, knipe og atter knipe.
    I dag har jeg ingen problemer med det, har hatt fødsel i etterkant å, var bekymret for at det samme skulle skje da å , men det gikk heldigvis bra.

Det du beskriver her trenger ikke være livmorfremfall, det kan være fremfall av en eller begge skjedeveggene - kallt rectocele og cystocele. Skaden kommer oftest som følge av svangerskap og fødsel som gjør at bekkenbunnen står under stort press under graviditeten + at vevet i skjeden og bindevevet blir strukket ekstremt mye når babyen skal ut via fødselskanalen.
    Knipeøvelser kan hjelpe noe, men er selve vevet overstrukket kan ikke knipeøvelser fjerne skaden og en må opereres (dersom plagene er ille).
    Slike skader blir ofte mer uttalt jo eldre en blir pga hormonelle endringer og pga at muskler og bindevev blir svakere.
    Ekstremt viktig at en person med en slik tilstand ikke løfter tungt og husker å stramme bekkenbunnen før ethvert løft, host og nys.

Håper for din del at det du har opplevd er kun er et tilfelle av slapp bekkenbunn (som kan trenes opp igjen) og ikke et fremfall.

Fikk du ikke informasjon om viktigheten av å trene bekkenbunn og mulige komplikajsoner da du lå på barsel, eller på helsestasjonen?

ORIGINAL: Malina84

jeg vet ikke helt om jeg får til denne knipinga [&:]

Her er det en side som er oversiktelig og informativ

http://www.bekkenbunnen.no/

Siden dette skjedde kjennes det ut som jeg må tisse konstant, som et trykk mot blæra..
    Krysser fingrene for at det er noe harmløst [:)]

Tusen takk mammaokt, og dere andre. Dere har vært til stor hjelp!

Nei, jordmor snakka såvidt at det vart lurt å knipe.. Ellers har jeg faktisk ikke hørt/forstått hvor viktig det faktisk er [:(]

Har hatt sinnsyke menssmerter (og vondt i ryggen) i dag, men det kan jo være tilfeldig da. (har enda ikke hatt tanta på besøk..)

ORIGINAL: Malina84

Tusen takk mammaokt, og dere andre. Dere har vært til stor hjelp!

Nei, jordmor snakka såvidt at det vart lurt å knipe.. Ellers har jeg faktisk ikke hørt/forstått hvor viktig det faktisk er [:(]

Har hatt sinnsyke menssmerter (og vondt i ryggen) i dag, men det kan jo være tilfeldig da. (har enda ikke hatt tanta på besøk..)

Er så utrolig trist at kvinner som er gravide og har født ikke får god nok informasjon av helsevesenet om hvorfor det er så viktig å trene bekkenbunnen - og hva som kan skje om en ikke gjør det.
    Mange jenter som ikke trener bekkenbunnen i den tro om at det ikke er så nøye, siden de ikke har plager. Men dessverre er det altfor mange som etter noen år likevel utvikler plager knyttet til fremfall eller svak bekkenbunn - og mange av disse tilfellene kunne vært unngått hadde jentene vært bevisst på trening og forebygging.[&o]

Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet legen din og bedt om en henvisning til gynekolog for undersøkelse (ikke la fastlegen gjøre det) for å se om du kan ha et eller flere fremfall.
    Viktig å begynne behandling og tilrettelegge hverdagen for å ikke gjøre et eventuellt fremfall verre - ofte blir en henvist til en fysioterapeut som veileder videre hvordan du skal trene.

Her er litt informasjon om fremfall, så kan du se om du kjenner deg igjen i symptomene som er beskrevet:

http://www.ahus.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=1167&I=17710

Lykke til![:)]

Er jo lenge siden du har født da, kan det være pga noe annet? Rart at det bare plutselig kom....

Håper du finner ut hva det er og at du får hjelp om det er noe[:)]

Kom når jeg begynte å trene skikkelig.
    Syntes også det var rart, men har hatt vondt nedentil siden fødselen da.. Slet også med bekkenløsning, vet ikke om det har noe å si.

Back
    Topp