Trening under graviditeten

Aprilbaby 17

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg har i flere år holdt meg i form ved å jogge en del. Det blir ca 30-40 min hver dag med jogging. Etter at jeg ble gravid har jeg fortsatt med dette. Nå er jeg i 14 svangerskapsuke. Bør jeg slutte å jogge nå? Jeg har lest at man ikke skal få for høy puls, men det er jo umulig å jogge uten å bli litt andpusten (den er en del oppoverbakker på joggeturen min). Hva kan skje om man jogger med for høy puls? Jeg blir redd når jeg leser at for høy puls kan føre til hjerneskader på fosteret. Men i slike tilfeller mener de vel hardere trening enn lette joggeturer? Jeg har ikke noe ubehag, og har vært frisk i hele svangerskapet. Føler at joggeturene har reddet meg fra å få diverse svangerskapsplager. Merker også hvor godt det er å jogge, det gir så mye energi:-).

Da blir vel sagt at du kan fortsetta treningo som før graviditeten, så lenge du ikkje har ubehag :)

Jeg har siden fjort vår trent en del med PT. men sa opp medlemskapet nå grunnet flytting.
Prøvde å trene i starten, men ble så kvalm og måtte spy! Så kroppen er ikke helt klar ennå.
Har kjøpt meg TRX slyngebånd og er klar for å trene med det, så fort kroppen er klar.

Så lenge man ikke føler ubehag så kan man fortsette som før ;-) men hvis du blir for usikker, spør jordmor eller lege :-)

Hei!

Jeg har i flere år holdt meg i form ved å jogge en del. Det blir ca 30-40 min hver dag med jogging. Etter at jeg ble gravid har jeg fortsatt med dette. Nå er jeg i 14 svangerskapsuke. Bør jeg slutte å jogge nå? Jeg har lest at man ikke skal få for høy puls, men det er jo umulig å jogge uten å bli litt andpusten (den er en del oppoverbakker på joggeturen min). Hva kan skje om man jogger med for høy puls? Jeg blir redd når jeg leser at for høy puls kan føre til hjerneskader på fosteret. Men i slike tilfeller mener de vel hardere trening enn lette joggeturer? Jeg har ikke noe ubehag, og har vært frisk i hele svangerskapet. Føler at joggeturene har reddet meg fra å få diverse svangerskapsplager. Merker også hvor godt det er å jogge, det gir så mye energi:).

Jeg har snakket med legen min om dette. Å bli andpusten på joggetur er helt ok, du utsetter ikke fosteret for skade! Jogg i veg hvis du ikke føler ubehag :) Det man skal være forsiktig med er å presse seg over ca 85% av makspuls. Sannsynligvis er du ikke i nærheten av 85% på vanlig joggetur, selv med motbakker.

Jeg er selv glad i å jogge, og har store planer om å fortsette med det så lenge jeg kan. Jeg bare kutter ut de tøffeste intarvalløktene, og unngår å presse meg "det siste lille". Hvis du ikke vet makspulsen din og bruker pulsklokke for å kontrollere kan du nok trygt ta utgangspunkt i at det som ikke føles ubehegelig heller ikke er for hardt. Det er litt/ganske ubehagelig å ha over 85% av makspuls.

Kos deg på joggetur :D

Eneste PT sa til meg, var å være forsiktig med mageøvelser fra og med 4. måned. Det er rundt denne perioden magemusklene begynner å dele seg, for å gjøre plass til den voksende magen.

Ok, takk for svar:-) Jeg blir så usikker når jeg hører så mye forskjellig, men da er det altså ikke farlig å jogge:-) Jeg har aldri kjent noe ubehag etter joggeturene. Hva slags ubehag er det snakk om? Vanskelig for å puste eller vondt noen steder i kroppen? Jeg jogger sakte, men det er umulig å ikke bli andpusten ved oppoverbakker.

Ok, takk for svar:) Jeg blir så usikker når jeg hører så mye forskjellig, men da er det altså ikke farlig å jogge:) Jeg har aldri kjent noe ubehag etter joggeturene. Hva slags ubehag er det snakk om? Vanskelig for å puste eller vondt noen steder i kroppen? Jeg jogger sakte, men det er umulig å ikke bli andpusten ved oppoverbakker.

Tja, begge deler egentlig? Du bør jo selvfølgelig ikke jogge hvis du får vondt i kroppen, (eller hvis du nesten ikke klarer puste). Men, det er helt greit å bli andpusten, jeg tipper du kjenner best selv når det går over grensa til å bli ubehagelig, egentlig :)

Det er også veldig individuelt hvor mye intensiteten på løpinga påvirker pusten. Selv surner gjerne i beina i oppoverbakkene før jeg blir virkelig andpusten. Du kan jo tenke at du ikke skal gi alt du har i oppoverbakkene. Hvis du f.eks. jogger i et tempo hvor du vet at du egentlig kunne økt farten litt (at du har litt å gå på), er det sikkert fint. Det er mer helhetsfølelsen enn akkurat hvor andpusten man blir som teller. Hvis det føles bra, er det bra :)

Så lenge man ikke kjenner ubehag eller har blitt frarådet dette pga mulige komplikasjoner så skal man kunne fortsette som før graviditeten. Det kan jo være en fordel med pulsklokke? De anbefaler at man ikke går høyere enn 80 % av maxpuls.

Back
Topp