Trening under graviditet

Ms_93

Flørter med forumet
Ser det er lite nyere tråder om trening/fysisk aktivitet og er veldig nysgjerrig på hva dere driver med av trening under graviditeten

Er selv veldig aktiv og trener som oftest 6-7 dager i uken, så er veldig spent på hvordan tilpasse treningen etterhvert. Merker veldig på øktene nå at energinivået og kvalmen preger det, men målet er å møte opp og gjøre det jeg kan den enkelte dag.

Har tenkt samme tanke og vært inne på å lage en tråd selv!

Jeg trener tung styrke til vanlig (derav «Sterkemamma») og kommer til å fortsette med det så lenge det er mulig. Nå har jeg vært i skikkelig dårlig form de to siste månedene slik at jeg har nedprioritert styrketreningen helt for å kunne gå tur med hunden i stedet. Krysser fingrene for at formen er litt på vei opp igjen så jeg kan ta opp treningen. Jeg trener stort sett tre ganger i uka, da det passer livet mitt bedre enn hver dag, men har til gjengjeld ganske lange økter.

Kjekt å se at det er flere som trener litt mer seriøst her :D

Sniker fra September.

Trening styrketrening (styrkeløft) selv og måtte kutte det ut i de første ukene pga kvalme og fatigue. Heldigvis kom det seg og det kunne trenes som normalt fra ca uke 17, men da med en god del lavere vekt (hadde mistet en del styrke).
Sånn jeg gjør det blir det flere sett og færre reps i baselvelser. Støtteøvelsene har jeg lagt litt til de dagene jeg har energien til det, men har flere reps i reserve da jeg føler det kan trigge kvalme om jeg tar meg for mye ut.

Dette er min første graviditet. Jeg er også glad i å trene og før graviditeten trente jeg ca 4-5 ggr i uken med ca 50-50 styrke/kondisjon(løping). Siste par ukene har jeg vært helt slått ut av kvalme og ikke hatt sjans til å fortsette med rutinen... Har vært skikkelig tungt å akseptere at jeg ikke kan opprettholde aktivitetsnivået jeg er vant til. Håper jeg kan trappe opp igjen når kvalmen forhåpentligvis gir seg snart. Er spent på hvordan mine vante øvelser vil føles ettersom graviditeten utvikler seg, er innstilt på å fortsette å trene som før (må nok begynne med litt letter vekter på grunn av denne ufrivillig lange pausen jeg har nå ) og justere hvis noe ikke føles rett. Også spent på om jeg klarer å fortsette med løping, har veldig lyst til det, men har skjønt på andre at det ikke er noen selvfølge. Jeg er også vel så spent på hvordan det blir å trene når barnet er her. Da jeg er hittil barnløs har jeg jo hatt mye fleksibilitet og fritid til å trene når det passer meg. Så det blir en stor omveltning. :D

Dette er min første graviditet. Jeg er også glad i å trene og før graviditeten trente jeg ca 4-5 ggr i uken med ca 50-50 styrke/kondisjon(løping). Siste par ukene har jeg vært helt slått ut av kvalme og ikke hatt sjans til å fortsette med rutinen... Har vært skikkelig tungt å akseptere at jeg ikke kan opprettholde aktivitetsnivået jeg er vant til. Håper jeg kan trappe opp igjen når kvalmen forhåpentligvis gir seg snart. Er spent på hvordan mine vante øvelser vil føles ettersom graviditeten utvikler seg, er innstilt på å fortsette å trene som før (må nok begynne med litt letter vekter på grunn av denne ufrivillig lange pausen jeg har nå ) og justere hvis noe ikke føles rett. Også spent på om jeg klarer å fortsette med løping, har veldig lyst til det, men har skjønt på andre at det ikke er noen selvfølge. Jeg er også vel så spent på hvordan det blir å trene når barnet er her. Da jeg er hittil barnløs har jeg jo hatt mye fleksibilitet og fritid til å trene når det passer meg. Så det blir en stor omveltning. :D
Samme her, det har vært vanskelig å gi litt slipp på det man vanligvis bruker så mye tid på. Jeg har konkurrert i styrkeidrett i mange år, men for litt over to år siden ødela jeg kneet (på ski) og måtte operere. Det har vært to brutale år med opptrening og prøve å holde på vanene (og motivasjonen) når det har vært ett steg frem og tre tilbake. Så å bli slått ut av graviditeten kjenner jeg er tungt og som du sier, er det vanskelig å akseptere. Vi har heller ingen barn fra før, så det kommer til å bli en stor omveltning i livet!

Vi har heldigvis et godt utstyrt treningsrom hjemme, så det blir enklere å trene når baby (forhåpentligvis) kommer :D

Samme her, det har vært vanskelig å gi litt slipp på det man vanligvis bruker så mye tid på. Jeg har konkurrert i styrkeidrett i mange år, men for litt over to år siden ødela jeg kneet (på ski) og måtte operere. Det har vært to brutale år med opptrening og prøve å holde på vanene (og motivasjonen) når det har vært ett steg frem og tre tilbake. Så å bli slått ut av graviditeten kjenner jeg er tungt og som du sier, er det vanskelig å akseptere. Vi har heller ingen barn fra før, så det kommer til å bli en stor omveltning i livet!

Vi har heldigvis et godt utstyrt treningsrom hjemme, så det blir enklere å trene når baby (forhåpentligvis) kommer :D
Så herlig å ha et godt utstyrt treningsrom hjemme! Har selv ikke et treningsrom, men trener på en crossfitbox hvor det er satt av egne tidspunkter på dagtid i løpet av uken der det ikke er lov å droppe vekter eller spille høy musikk, slik at foreldre med små barn kan trene mens babyen sover. Tenker å dra nytte av den muligheten når den tid kommer. Blir uansett en stor omveltning, så spent på hvordan det blir i realiteten sammenlignet med ønsketenkningene mine.

Krysser alt av fingre for at kroppen tillater trening så lenge som mulig. Er ei som har termin i midten av mai i boxen og hun trener fremdeles som normalt (med tilpasninger så klart). Hadde vært en drøm å være så heldig. Er bare positive effekter å trene gjennom svangerskapet :D

Last edited:
Hei!
Eg trener crossfit 4-5 gonger i veka, og har vore heldig med lite kvalme. Har derimot hatt mindre energi, og måtte tilpassa til det.
Synes eg finn sprikande informasjon mtp. puls, og kva som er anbefalt. Skjønner heller ikkje om råda om å ligga under makspuls/tett opp gjeld for heile svangerskapet... Har de funne nokre gode kjelder på det? Veit at det ikkje er gjort mykje forsking på det grunna forskningsetikk.

Hei!
Eg trener crossfit 4-5 gonger i veka, og har vore heldig med lite kvalme. Har derimot hatt mindre energi, og måtte tilpassa til det.
Synes eg finn sprikande informasjon mtp. puls, og kva som er anbefalt. Skjønner heller ikkje om råda om å ligga under makspuls/tett opp gjeld for heile svangerskapet... Har de funne nokre gode kjelder på det? Veit at det ikkje er gjort mykje forsking på det grunna forskningsetikk.
Fikk beskjed av legen min at man kunne i pri sippet gjøre hva man ville frem til uke 12. Vil tru det gjelder trening/puls også, mtp at hun sa man kan oppe i fallskjerm frem til da. Vil tru det gir grei puls :smiley-ashamed004

Hei!
Jeg spurte jordmor og fikk beskjed at kunne fortsette som før, men lytte til kroppen. Hun sa også at jeg måtte passe på å være hydrert og å ikke trene i for varme omgivelser. Hun sa ikke noe om hjerterytme, men mulig hun kommer tilbake til noen anbefalinger når jeg bikker over i andre trimester. Kan gi beskjed hvis jeg får nye beskjeder.

Av det jeg har lest av forskningsartikler og artikler fra NHI, så er det litt ulike anbefalinger for de tre trimestrene. Det anbefales ikke å gå over 90% av makspuls og at prosenten anbefales å tas ned i løpet av graviditeten. Det var en gammel anbefaling på å ligge under 140 slag i minuttet, men det tar nå ikke hensyn til at folk har ulik makspuls. Denne anbefalingen har nyere forskningsartikler gått bort fra ser det ut som (har ikke gått ned «the rabbit hole» enda).

Ellers finner jeg lite klokkeklare anbefalinger. Føler det er mye vage anbefalinger eller så er det mye råd for de som ikke er aktive i utgangspunktet.

Last edited:
Skulle så gjerne ha trent, men orker ingenting. Håper det går over snart.

Fikk beskjed av legen min at man kunne i pri sippet gjøre hva man ville frem til uke 12. Vil tru det gjelder trening/puls også, mtp at hun sa man kan oppe i fallskjerm frem til da. Vil tru det gir grei puls :smiley-ashamed004
Sniker fra juli. Både jordmor og legen min har sagt at man kan mer eller mindre trene som før så lenge man ikke presser seg til utmattelse. Jeg har droppet løping, da jeg synes det er ganske ubehagelig nå, men spinning og gruppetimer/egentrening med styrke går fint. Er i uke 28 og de eneste justeringene jeg har gjort er å droppe alle øvelser liggende på magen og bruke lettere vekter da både kroppen er tyngre og jeg er i dårligere form.

Løping er vanligvis min trening, hadde kommet inn i en god rutine med løping før graviditeten, men kraftig influensa og så trøtt og kvalm i starten av graviditeten gjorde at det ble full stopp en god del uker, nå er jeg i gang igjen, men det går ganske mye saktere. Ellers går/sykler jeg mye så er aktiv i hverdagen også. Med forrige var jeg på gravidtrening et par ganger i uka, men tror ikke jeg orker å betale for det denne gangen, så får finne noe gravidvennlig når løping blir for tungt/upraktisk

Vært rimelig tungt de siste to ukene med økende kvalme og vært veldig sliten, men har klart å komme meg på trening tilnærmet som normalt og heller tilpasset intensiteten.

I fare for å jinxe meg selv så føles det endelig ut som energien begynner å stige igjen etter det som føles ut som en energiløs evighet. Noe jeg ikke hadde sjans til å få til i forrige uke, klarte jeg fire repetisjoner av i dag relativt lett :D
Krysser fingrene for at den verste perioden er over.

Hei!
Fant denne artikkelen fra 2023 :)

Før graviditeten var jeg i en veldig god rutine med styrketrening ca 2-3 ganger i uka og løping 1 gang i uka. Men så ble det helt stopp pga kvalme og ekstrem fatigue. Var vel treningsfri i 6-7 uker, men nå er jeg endelig smått i gang igjen. Begynte med lavere vekter og færre sett, men snart er jeg tilbake der jeg var tror jeg :) Bekkenet krangler litt allerede, så blir nok ikke mye løping, men heller kortere styrkeøkter, ellipsemaskin for kardio og en del stretching/yoga/dynamisk på matta.

Er inne i uke 15 og endelig kjennes kroppen normal igjen sett opp mot trening :D Noen dårligere dager enn andre, men sånn var det nå før også, i syklusen.

Har begynt å gjøre småendringer som ikke å ha alt for høy puls i mer enn 1-2 min av gangen og fokusere mer på kjerneøvelser (planke i stedet for weighted situps). Jeg merke til litt buling mellom magemusklene på situps og når jeg lener meg bak på romaskinen, så sistnevnte er mest for å være på den sikre siden.

Hvordan går det med dere andre? :)

Jeg trener ikke til vanlig. Går endel turer da, men ikke annen trening.
Neste uke skal jeg på gravidtrening i regi av Helsestasjonen :D

I går fikk jeg mye kynnere når jeg trente, håper det ikke begrenser meg framover.

Forrige svangerskap trente jeg gravidtrening på house of femme (Trondheim), orker ikke å skaffe medlemskap der nå, men tenkte å sjekke ut videoene deres. Husker det føltes veldig godt for kroppen den treningen :) https://houseoffemme-no.herokuapp.com/b/9108/styrke-video

Dårlig på det her aså, prøver litt øvelser her å der men hahah

Back
Topp