Trening og kosthold

Mammaimars

Andre møte med forumet
Hvordan er deres forhold til kosthold og trening? Jeg ønsker å være aktiv og spise sunt mens jeg går gravid, siden jeg har litt av det lille ekstra rundt mage/rygg.... Man kan jo ikke akkurat slanke seg når man går gravid heller, haha

Hvordan er deres forhold til kosthold og trening? Jeg ønsker å være aktiv og spise sunt mens jeg går gravid, siden jeg har litt av det lille ekstra rundt mage/rygg.... Man kan jo ikke akkurat slanke seg når man går gravid heller, haha

Jeg er begynt å gå nesten hver dag. Er ikke stor fan av trening, har egentlig alltid hatet det, men gåturer liker jeg, så jeg går ca en mil hver kveld i et godt tempo, så jeg får litt svett på panna. :)

Ang. kosthold er det nok så som så. Jeg spiser ganske ok, men litt mye kanskje. Heldigvis har jeg veldig lyst på frukt, så det er jo bra. Men spis masse grønsaker og magert kjøtt, og ellers ikke spis så mye mere enn du ville, når du ikke var gravid, så skal det nok gå bra.

Og en ting til: det jeg har lært er, at "ikke drikke kaloriene". Det er så lett å få inn alt for mye kalorier på den måten. Hold deg for så vidt til vann som tørsteslukker. Juice, saft osv. kan man ta et enkelt glass til frokost el. lign, men ikke bruk det til å slukke tørsten i løpet av dagen. :)

Spis sunt og variert. Så er ikke kostholdet noe problem :)

Trening går du ut i fra hva du er vant til, er du vant til lite kan det bære lurt å begynne rolig. For deretter å kunne øke etterhvert.

Selv er jeg vant til en aktiv livsstil, og sleit stort når jeg var trøtt 24/7. Fordi jeg hadde så lyst å ut å gå en tur i det minste, men klarte jo bare sovne på sofaen :p så nå som energien er tilbake har ferien bestått av fjellturer, og sykkelturer over fjellet. Folk kaller meg gal, og ber meg passe på meg selv. Men graviditet er ingen sykdom, du kan trene akkurat som det er normalt for deg ;) er selvfølgelig noe tyngre når man er gravid, men så lenge du ikke har noe ubehag er det ingen fare :)

Spis sunt og variert. Så er ikke kostholdet noe problem :)

Trening går du ut i fra hva du er vant til, er du vant til lite kan det bære lurt å begynne rolig. For deretter å kunne øke etterhvert.

Selv er jeg vant til en aktiv livsstil, og sleit stort når jeg var trøtt 24/7. Fordi jeg hadde så lyst å ut å gå en tur i det minste, men klarte jo bare sovne på sofaen :p så nå som energien er tilbake har ferien bestått av fjellturer, og sykkelturer over fjellet. Folk kaller meg gal, og ber meg passe på meg selv. Men graviditet er ingen sykdom, du kan trene akkurat som det er normalt for deg ;) er selvfølgelig noe tyngre når man er gravid, men så lenge du ikke har noe ubehag er det ingen fare :)

Åh - blir såå glad hver gang jeg leser slike innlegg!! Er selv fysioterapeut og vet at det IKKE er farlig å trene under graviditeten. Du kan faktisk trene ganske hardt, forutsatt at du er vant til dette fra før selvfølgelig! Sist sv.skap trente jeg alt jeg ønsket og begrensningene kom naturlig med magestørrelsen.
Er endelig pigg nok til å fortsette med dette nå. Løping, styrketrening og spinning her.

Ikke vær redde for spesifikke øvelser, du kjenner selv når det ikke funker lengre! Dersom det er uproblematisk, så er det heller ikke farlig :D

Ønsker å være aktiv. Har til nå vært veldig kvalm og slapp, men nå ser kvalmen ut til å begynne å slippe taket, så da satser jeg på fine fjellturer utover høsten :)

Jeg ønsker også å holde meg aktiv. Meldte meg på halvmaraton i Oktober og Maraton i Mars 2017 før graviditeten, men tenker jeg avlyser begge deler av nå. :joyful: Løping er ikke like givende lenger nå. hehe.
Har så sykt lite energi også! Avlyser treninger i større grad enn før fordi jeg heller sovner på sofaen. Men i går (endelig!) hadde jeg masse energi! Det var jo også favoritt-timen min på senteret, så skal mye til for å avlyse den!

Vi pusser også opp kjøkkenet her hjemme (mannen gjør - jeg tar stort sett oppvasken på badegulvet i en balje). Vi lever simpelt, ass! Nå har vi levd i 4 uker uten oppvaskmaskin, komfyr eller kokeplater. På matfronten går det mye i Fjordland eller å gå ut å spise. jaja...Blir bra når kjøkkenet er på plass...

Vi spiser bare hjemmelaget, sunn mat (fisk, kylling, paste, gr.saker og salat), og før jeg visste jeg var gravid bestemte jeg meg for å ikke spise godteri fra august til april (angrer litt på det nå!). Frukt og bær og gresk yoghurt er minst like godt da :)

Jeg trener ikke noe nå, annet enn klatring, men er hjemme med en gutt på snart 10 mnd og da sitter jeg aldri stille :) går en eller to 1-2timers turer om dagen med han! I forrige sv.skap var vi mye på toppturer, men det går ikke nå som vi har en baby :) I forhold til MA som jeg har hatt to av tidligere vil jeg uansett ikke trene styrke, buldre og jogge før fosteret er litt større.

Du må nyte å være førstegangsgravid!!! :)

Har trent endel før, men vært ordentlig slapp og lat det siste halve året. Så nå når jeg er gravid er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Vil gjerne trene litt, være/komme litt i form for både den lille spiren men også for at disse 9mnd ikke skal bli for tunge. Er litt overvektig fra før av så vanskelig å stoppe de usunne cravingsene. Men spiser generelt sunt, bare jobber hardt med å heller ta meg et eple enn potetgull.
Er endel fine treningsvideoer på nett, tar litt bekken/mageøvelser og tøying. Også prøver jeg å ta "7minutes" et par ganger i uken, tar ikke lang tid og er fin, effektiv trening. Og så får jeg med meg min kjære på badminton i en times tid i oppkjørselen i helgen. Vi bor i Bangkok så ligger ikke tilrette for å gå turer her, noe jeg savner masse, så finner på ting jeg kan gjøre hjemme

Kun bekkenbunnstrening her om dagen, og har skikkelig cravings på ostepop - så jeg kommer ikke bare til å gå opp litt denne gangen:p

Med førstemann var jeg helt ødelagt av bekkenløsning, og det var en grusom fødsel.
Med nr.2 så gikk jeg fra Fysio tidlig av, og gikk tur på ca 45 min hver dag. Gikk ikke så mye opp i vekt....og følte meg i god form. Et helt annet kosthold også. En mye lettere fødsel med nr.2

Har vært vant til å trene tre ganger i uken, men pga ekstrem kvalme, trøtthet i tillegg til 100% jobb har det blitt trening ca en gang annenhver uke i det siste. Satser på at jeg kommer meg tilbake til styrketreningen når kvalmen gir seg og formen blir litt bedre. :)

Må bare innrømme at det har blitt tilnærmet null trening på meg etter at datteren min ble født for snart to år siden (annet enn å løpe etter og løfte på en toåring til stadighet da, det krever jo sitt det også :P). Dørstokkmila er derfor ekstremt lang om dagen...

For å komme meg litt ut og få gått litt, har jeg derfor lastet ned pokemon go, og det funker faktisk! Jeg vet at det ikke teller som ordentlig trening, men tenker at en times spasertur til dagen etter at datteren min har lagt seg er i hvert fall er bedre enn ikke noe, og så håper jeg å få trent litt på jobb i tillegg.

Åh - blir såå glad hver gang jeg leser slike innlegg!! Er selv fysioterapeut og vet at det IKKE er farlig å trene under graviditeten. Du kan faktisk trene ganske hardt, forutsatt at du er vant til dette fra før selvfølgelig! Sist sv.skap trente jeg alt jeg ønsket og begrensningene kom naturlig med magestørrelsen.
Er endelig pigg nok til å fortsette med dette nå. Løping, styrketrening og spinning her.

Ikke vær redde for spesifikke øvelser, du kjenner selv når det ikke funker lengre! Dersom det er uproblematisk, så er det heller ikke farlig :D
Godt å lese for de av oss som er redd for å gjøre noe feil. Leste et sted at man ikke skulle trene magen, men det er kanskje mot slutten av svangerskapet?

Godt å lese for de av oss som er redd for å gjøre noe feil. Leste et sted at man ikke skulle trene magen, men det er kanskje mot slutten av svangerskapet?

Det er ikke farlig å trene magen, men du vil selv merke at f.eks situps vil bli "meningsløst" å gjøre når magen blir i veien. Det er heller ikke anbefalt pga at magemusklene da er strukket relativt mye. Vil heller anbefale deg å trene kjernemuskulaturen på andre måter (ulike plankevarianter, aktivering av bekken-og kjernemuskulatur). Det er heller ikke farlig å gjøre øvelser liggende flatt på ryggen, men noen kan oppleve dette som ubehagelig pga press mot de store blodårene (når babyen begynner å bli stor) - da unngår du bare disse øvelsene :)

Dersom bekkenet reagerer negativt på trening, forsøk å gjøre øvelser der du beholder symmetrien i hoftene (knebøy / markløft f.eks).

Det er ikke farlig å trene, lytt til kroppen og gjør det som funker for deg :)

Back
Topp