Trening og «tunge» løft

1barnvilha2

Betatt av forumet
Hei snupper :D

Jeg trener 2-3 ganger i uken, og måtte jo si til PT’en min at jeg er gravid. Jeg har trent nå siden Oktober 1 gang i uken minimum, med PT!
Jeg følte at timen jeg hadde med PT i går kanskje var litt på kanten av hva som er greit.. Jeg vet ikke helt hva jeg skal føle og tenke angående dette for jeg vil trene i svangerskapet, men vil ikke ødelegge for meg selv.

Hva er egentlig reglene ? Og hva kan utfalle bli om man løfter for tungt ?

Jeg var i boden i dag og sorterte klær og ting men ikke noen direkte tunge løft. Man må jo kunne leve også, eller ?
 
Jeg spurte legen min i dag om akkurat dette med tunge løft (pga jobben), og han sa man kunne trene og løfte som normalt. Så tidlig så er det ingen risiko for verken oss selv eller knøttet. Man måtte bare passe på å ta pauser, spesielt hvis man merker man blir mer sliten fortere enn vanlig.

Nå kommer jeg til å være litt forsiktig på jobben uansett, men det er litt fordi jeg veldig fort merker det på ryggen allerede.
 
Troor du kan trene som vanlig i hvertfall de 3 første månedene, du må selvfølgelig kjenne etter selv men det kommer jeg til å gjøre.
Har lest mye om temaet i det siste, og det er litt forskjellige teorier, men stortsett så anbefales det ikke øvelser med tungt buktrykk når man kommer utti svangerskapet pga trykket på bekkenet. Sener og ligamenter vil være mer tøyelige i det området siden bekkenet skal utvide seg. Også det med øvelser som innebærer å ligge på rygg kan være ugunstig/ubehagelig når magen begynner å vokse pga vena cava.
Ser for meg for min egen del at jeg bare må kjenne etter og evt løfte lettere desto lengre ut i svangerskapet jeg kommer :)
Alle er nok forskjellige, så dette er litt individuelt :happy: ikke at jeg har så veldig god peiling på dette, har bare drevet med trening de siste 6 mnder.
 
Last edited:
Jeg fikk beskjed om ikke å løfte tungt fra klinikken som vår spire ble hjulpet til verden av. Men jeg vet ikke noe mer enn det... Har også hørt at man ikke skal løfte mer enn normale løft for en selv, altså ikke tyngre enn typiske dagligdagse løft på en måte.
 
Jeg snakket med legen min i dag. Han sa at jeg skulle leve så normalt som mulig og ikke endre på livsstilen.
Kjempe bra å trene og være aktiv.
Etter uke 20 og når magen begynner å bli såpass stor at magemusklene deler seg, så skal man ikke løfte kjempe tungt lenger pga nedpress på babyen.
Så jeg fortsetter som normalt frem til magen stikker ut :dance008
 
Jeg fikk også beskjed av fysioterapeuten at det var helt ufarlig med tunge løft og øvelser på magen. Det er først når magemusklene begynner å dele seg at man skal unngå å belaste de midterste magemusklene (å trene dem på siden er visstnok ikke noe problem, så lenge det føles greit).
 
Back
Topp