Trening i Svangeskap.

lilyofthevaley

Glad i forumet
Hei og hå jenter.
Så er jula nesten over og jeg kjenner at det er nok godt at det snart er hverdag igjen. Jammen meg ikke bare bare med tusen fristelser:) 

Problemet mitt nå er at jeg er vandt til å trene, mange ganger i uken.. jeg liker å trene, jeg trenger å trene

MEN nå... med bekkenløsning og låsning i ryggen og litt for lite energioverskudd så går det bare i vasken. 
Jeg legger på meg og legger på meg.. eter og eter og eter.... Trening kan jeg bare drite i.. vondt å bevege seg over stuegulvet... 

Det er ikke helt enkelt syns jeg.. tar på syken.. Jobber 100 prosent så bruker ALL min energi på å komme gjennom dagene uten å bukke under..

Blir syting her nå, beklager.. Men det er ikke helt enkelt syns jeg... giftet meg i mai og har siden da lagt på meg nesten 16 kilo... GRUSOMT! kan umulig være bra for lillemor i magen heller. Har ei tulle på 3 år også... hun stakkars må bare henge med pappan sin.. for mamma bare sover seg gjennom ettermiddagene.. for å være klar til jobb igjen dagen etterpå.. .

sykling går ikke
løping går ikke
ulendt terreng går ikke
svømming går (men haaaater meg selv i badetøy for tiden)
asfalten er SLEM mot bekkenet.

Noen som har noen gode ord eller tips?? 

lilli

Så flink du har vært til å trene tidligere!
Første jeg tenker er at siden du har vært så flink til å trene tidligere, så kommer du nok fort inn i det igjen når bebisen er ute. Men skjønner jo det er kjipt nå siden det fortsatt er en god stund igjen... Men har du sjekket ut gravidyoga?
Jeg fabler for meg selv i drømmeverden om å begynne med det... Ellers blir det jo også å sette litt fokus på hva man spiser om man faktisk eter og eter og eter ;) Er det for å stilne kvalmen, eller klarer man å si nei feks 1 av 3 ganger? Og heller ta noe grønt om det er sukker du er sugen på? Er ikke så enkelt når hormonene slår krøll på seg i tillegg liksom :-/
Uansett er jeg sikker på at du tar av deg en hel masse igjen etter endt graviditet!! :)
Lykke til :)

Hmm...i første omgang tror jeg du bør snakke med legen din og da får du sikkert en sykemelding, i alle fall slik at du ikke trenger å jobbe 100%.

Bekkenet mitt har ikke laget krøll foreløpig, men "bank i bordet"...
I mitt forige svangerskap hadde jeg skikkelig ryggproblemer, det endte i prolaps med isjiassmerter som varte 3 mnd. etter at jenta var ute :( Har mareritt om det enda, kan man si. Tar alle mulige hensyn til meg selv nå, har ingenting igjen for å presse seg og slite seg ut...

Kanskje du orker/greier å bevege deg litt mer hvis du ikke tar deg helt ut pga jobb?

Det er i dette tilfellet mitt beste tips, siden det ikke er noen direkte "kur" mot bekkenplager.

Klem til deg og ønsker at du får det bedre etter hvert :)

Bor du en plass som har "klinikk for alle"? Disse klinikkene har ofte et godt tilbud til trening med fysioterapaut som kan hjelpe deg. Det blir selvsagt ikke hard trening, slik du er vant til, men i det minste litt bevegelse. Jeg har hatt mye rygg og bekkenplager, og har veldig god erfaring med denne klinikken. Det koster litt da, men har du råd, og du bor i nærheten, så er det verdt et forsøk!

Kanskje bassengtrening for gravide kan være noe for deg også? Snakk med lege eller jordmor om det finnes. Jeg går selv på det, og det er kjempegodt for kroppen. Bruker en litt stor badeshorts, av type sambo sin addidas :P og topp som dekker mesteparten av magen :P har litt komplekser for kroppen min jeg også...

skjønner deg så godt så godt!!! Og har all medlidenhet!! For er "rett bak deg" .. men kjenner jeg klarer å holde motet oppe litt mer denne gangen enn sist. Hadde det sånn i forrige svangerskap og. Og da tror jeg rett og slett at jeg ble deppa.. var helt grusomt. men det som faktisk kom utav det,var at motivasjonen var høy etter svangerskapet, og var tilbake i form etter ca 6mnd.. nede i kilo igjen etter 8 mnd.. og jeg la på meg masse!! gikk i fra å trene regelmessig,til å ikke en gang klare å gå til postkassene uten forferdelig smerte.. og hive etter pusten.. men i det snuppa var ute.. halleluja!!!! bekkenet var noe stivt i etterkant, og jeg mista mye blod, så blodprosenten var lav,men jeg følte meg super til tross, for det letta for kroppen min. Jeg anbefaler og å rett og slett sykemelde seg.. 
det er denne gangen,ikke resten av livet.. nå du må ta vare på deg sjølv! så har du litt overskudd til å fungere og! 
Er så imot syt.. men viss formen er sånn så syns jeg ikke det er noe nederlag å gå ned litt i stiling,og få litt overskudd tibake. 
Jeg er sykemeldt nå,men da og pgr av konstant kvalme. og syns det er noe drit sånn i utgangspunktet, men jeg vet sannelig ikke hvordan jeg skulle overlevd om jeg ikke var det.. er jo helt pumpa nå (uten å gjøre særlig mye:p ).. og det er liksom denne gange,ikke noe jeg ønsker,men no jeg gjør så jeg ikke skal gå helt på tryne. 

Masse lykke til!! Og god klem til deg!! Skal se det ordner seg! :) 

Alvemamma skrev:
skjønner deg så godt så godt!!! Og har all medlidenhet!! For er "rett bak deg" .. men kjenner jeg klarer å holde motet oppe litt mer denne gangen enn sist. Hadde det sånn i forrige svangerskap og. Og da tror jeg rett og slett at jeg ble deppa.. var helt grusomt. men det som faktisk kom utav det,var at motivasjonen var høy etter svangerskapet, og var tilbake i form etter ca 6mnd.. nede i kilo igjen etter 8 mnd.. og jeg la på meg masse!! gikk i fra å trene regelmessig,til å ikke en gang klare å gå til postkassene uten forferdelig smerte.. og hive etter pusten.. men i det snuppa var ute.. halleluja!!!! bekkenet var noe stivt i etterkant, og jeg mista mye blod, så blodprosenten var lav,men jeg følte meg super til tross, for det letta for kroppen min. Jeg anbefaler og å rett og slett sykemelde seg.. 
det er denne gangen,ikke resten av livet.. nå du må ta vare på deg sjølv! så har du litt overskudd til å fungere og! 
Er så imot syt.. men viss formen er sånn så syns jeg ikke det er noe nederlag å gå ned litt i stiling,og få litt overskudd tibake. 
Jeg er sykemeldt nå,men da og pgr av konstant kvalme. og syns det er noe drit sånn i utgangspunktet, men jeg vet sannelig ikke hvordan jeg skulle overlevd om jeg ikke var det.. er jo helt pumpa nå (uten å gjøre særlig mye:p ).. og det er liksom denne gange,ikke noe jeg ønsker,men no jeg gjør så jeg ikke skal gå helt på tryne. 

Masse lykke til!! Og god klem til deg!! Skal se det ordner seg! :) 

Takk for masse gode svar...

TAKK for dette... godt å høre noen si "gå å få deg en sykemelding". Jeg er oppdratt med "man sykemelder seg faktisk ikke" hehe.. men nå ser det ut til at det er slik det blir.. hater sytere... men jeg vet jammen meg ikke om jeg kan finne flere trappetrinn nedover nå... heelt på bånn føler jeg... Jammen meg tungt å holde maska også... 

Ikke bra å være så sliten. Bedre å konsultere med legen og få tilbake litt energi. Du skal jo tross alt ha litt energi når den lille kommer også :) Lykke til!!

Back
Topp