Trening i svangerskapet?

Prøverpånr1

Forelsket i forumet
Hei! Jeg lurte på om dere ville dele tanker og erfaringer rundt trening i svangerskapet? :happy:
Jeg trener styrke og tenker foreløpig at jeg skal fortsette med det og ihvertfall opprettholde, med mindre fokus på å øke. Har også nylig begynt å jogge, men der er jeg litt usikker på om jeg kanskje bytter det ut med raske gåturer.
Hva er deres planer rundt det?:D

Bare å jogge så lenge du ikke føler ubehag. Jogget til femte måned med første, men etter det ble jeg så tissetrengt at det ikke gikk. :hilarious: Vet om folk som har fullført ultraløp i niende måned, men det hører med til unntakene, haha. Du kan gjøre alt utenom kontaktsport og det å satse på økning av belastning.

Sniker litt :)
Man kan stort sett trene som normalt, men man bør unngå veldig tunge løft som gir økt press i buken står det og ikke ta så veldig tunge løft. Så anbefales det å unngå aktiviteter med fare for fall. Helsenorge har en fin artikkel du kan lese:

Bare å jogge så lenge du ikke føler ubehag. Jogget til femte måned med første, men etter det ble jeg så tissetrengt at det ikke gikk. :hilarious: Vet om folk som har fullført ultraløp i niende måned, men det hører med til unntakene, haha. Du kan gjøre alt utenom kontaktsport og det å satse på økning av belastning.
Det står så mye forskjellig, så man blir så usikker :banghead: Men da prøver jeg meg frem:D

Jeg har lest at man stort sett kan opprettholde den treningen man har hatt frem til man blir gravid….men ikke ta det for sikkert. Jeg tenker å fortsette med den intensiteten jeg har nå så lenge kroppen min er med på det. Jeg trener ikke vekter da, men kondisjon og styrke i form av push-ups , sit ups osv…

Synes også dette er litt vanskelig, hører så mye forskjellig om intensiteto_O Noen mener man skal holde seg under 80% av makspuls, andre mener man kan trene som normalt. Jeg er glad i trening og særlig med høy intensitet, men blir så usikker. Ikke løpt siden jeg fant ut at jeg var gravid, men holdt meg til spinning med moderat intensitet, gåturer/fjellturer og styrketrening. Akkurat nå er det kvalmen som styrer showet, men litt styrke og gåturer blir det. Meldt meg på treningsgruppe for gravide som starter litt ute i andre trimester - satser på at formen er litt bedre og at jeg har litt mer overskudd da!:joyful:

Sniker litt :)
Man kan stort sett trene som normalt, men man bør unngå veldig tunge løft som gir økt press i buken står det og ikke ta så veldig tunge løft. Så anbefales det å unngå aktiviteter med fare for fall. Helsenorge har en fin artikkel du kan lese:
Takk! Skal lese:)

Jeg har gått fra å trene 5-6 ganger i uken til ingenting pga kvalme. Så nå venter jeg bare på at kroppen skal spille på lag slik at jeg kan komme i gang med styrketreningen igjen. Det blir dog uten mye tunge vekter for jeg må gå ganske langt tilbake siden jeg har mistet så mye progresjon de siste ukene men hey det kunne vært verre :)

Jeg har gått fra å trene 5-6 ganger i uken til ingenting pga kvalme. Så nå venter jeg bare på at kroppen skal spille på lag slik at jeg kan komme i gang med styrketreningen igjen. Det blir dog uten mye tunge vekter for jeg må gå ganske langt tilbake siden jeg har mistet så mye progresjon de siste ukene men hey det kunne vært verre :)
Samme her :grumpy:
Eller ikke kvalme da, men er bare totalt utslitt og trøtt.
Litt bedring siste dagene, så mitt nye mål er å klare minst 1 økt i uken. Før var det aldri noe problem med 4-6 økter. Livet forandrer seg ja :hilarious:
Var å trente i går og da stoppet det seg på 50 kg mindre enn vanlig arbeidsvekt i knebøy som pre-gravid. Jippi :hilarious:

Jeg hadde min andre økt etter positiv test i dag, selv om jeg fortsatt synes det er litt skummelt.
Men jeg føler jeg plutselig er der jeg har mistet all progresjon jeg har hatt de siste 4 månedene. Er det en naturlig grunn til at jeg plutselig er svakere? :hilarious:

Jeg hadde min andre økt etter positiv test i dag, selv om jeg fortsatt synes det er litt skummelt.
Men jeg føler jeg plutselig er der jeg har mistet all progresjon jeg har hatt de siste 4 månedene. Er det en naturlig grunn til at jeg plutselig er svakere? :hilarious:
Svaret på absolutt alt er: Hormoner. Så ja.

før forrige svangerskap hadde jeg treningsrutinene på plass, så trente en del crossfit da underveis. Men selvfølgelig litt roligere, helt til jeg ikke hadde mer energi igjen. Denne gangen har treningsrutinene vært litt mer sporadisk, så tenker jeg må ta det enda mer med ro, lytte til kroppen, men likevel prøve å få inn noen gode økter:happy:

Det er veldig tidlig for meg, 5+1 idag, men jeg startet på løpeprogram og er nå i uke 8 der. Består av 3 løpeturer i uka og har fortsatt med dette etter positiv test og håper å kunne fortsette alle 12 ukene løpeprogrammet består av :)

Back
Topp