Trening i svangerskapet

Skoen92

Elsker forumet
MayDay2021
Novemberfnuggene 2023
Nokon her som er gode på trening i svangerskapet og kva ein evt bør unngå og når?

Eg er med i eit forskningsprosjekt og har pt time ein gong i veka. Har skjønt det sånn at bukpress ikkje er så bra, men frå når eigentleg?
Pt'en min er klar over svangerskapet og har kun sagt at eg ikkje skal pushe meg sjølv så voldsomt og nemnt enkelte øvelsar eg på sikt kjem til å måtte droppe. Men korleis er det med beinpress? Sjølvsagt ein av favorittøvelsane mine, men blir jo ein del bukpress der.

Mener å ha lest at trening i svangerskapet er generelt lite forsket på og det enkleste da har vært å fraråde visse ting fra starten av.

Min tanke er at det avhenger nok litt av om dette er trening du er vandt med fra før svangerskapet, hvor mye tar du i og om du får smerter/ubehag eller ei. Får du smerter eller ubehag bør øvelsen så klart droppes med en gang.

Jeg trener styrkeløft og kommer til å fortsette med det så lenge det går, forhåpentligvis hele svangerskapet.
Jeg har en coach med styrkeløft som hovedfelt, og hun er kurset i trening for gravide i tillegg.

Vil ikke gi det noen konkrete råd da alle er forskjellig, du får snakke med din pt.
Men det er ikke farlig å trene styrke mens man er gravid. Buktrykk er heller ikke farlig så lenge det kontrolleres og ikke er max innsats.
Eks med løftebelte. Jeg bruker løftebelte og har buktrykk som normalt enda og fortsetter med det til jeg er 2,5-3 mnd på vei, eller magen kommer. Alt etter hva som kommer først.

Graviditet er ikke rette tiden å starte med de aller tøffeste øvelsene du aldri har gjort før da. Men som som for min del som trener styrkeløft 4-5 ganger i uka og har gjort det i flere år, så vil ikke det være voldsomt for meg å fortsette med heller. Men såklart vil jeg redusere belastningen noe etterhvert for å ikke ha max intensitet og buktrykk. Dette vil regulerer seg selv.

Anbefaler deg å finne gode kilder til informasjon om trening i svangerskap. Spesielt når det kommer til styrke er det mye misinformasjon rundt om. Bruk en pt med kunnskap om gravide.

Jeg trener beinpress, knebøy, markløft, benkpress, hangups og mange andre øvelser med buktrykk hver uke, det er ikke farlig :)
Men finn noen som kan gi gode råd til deg og din situasjon.

Jeg trener styrkeløft og kommer til å fortsette med det så lenge det går, forhåpentligvis hele svangerskapet.
Jeg har en coach med styrkeløft som hovedfelt, og hun er kurset i trening for gravide i tillegg.

Vil ikke gi det noen konkrete råd da alle er forskjellig, du får snakke med din pt.
Men det er ikke farlig å trene styrke mens man er gravid. Buktrykk er heller ikke farlig så lenge det kontrolleres og ikke er max innsats.
Eks med løftebelte. Jeg bruker løftebelte og har buktrykk som normalt enda og fortsetter med det til jeg er 2,5-3 mnd på vei, eller magen kommer. Alt etter hva som kommer først.

Graviditet er ikke rette tiden å starte med de aller tøffeste øvelsene du aldri har gjort før da. Men som som for min del som trener styrkeløft 4-5 ganger i uka og har gjort det i flere år, så vil ikke det være voldsomt for meg å fortsette med heller. Men såklart vil jeg redusere belastningen noe etterhvert for å ikke ha max intensitet og buktrykk. Dette vil regulerer seg selv.

Anbefaler deg å finne gode kilder til informasjon om trening i svangerskap. Spesielt når det kommer til styrke er det mye misinformasjon rundt om. Bruk en pt med kunnskap om gravide.

Jeg trener beinpress, knebøy, markløft, benkpress, hangups og mange andre øvelser med buktrykk hver uke, det er ikke farlig :)
Men finn noen som kan gi gode råd til deg og din situasjon.
Takk!
Eg er jo overhode ikkje vandt med trening, då eg begynte på detta opplegget eit par veker før positiv test. Er meir vandt med turar i fjellet. Er i hovudsak vektøvelsar eg jobbar med på senteret (brystpress, beinpress, stille roing, nedtrekk, leg curl) og egenvekt eller manualar heime.

Men pt har sjølv vert gravid eit par gongar og har vel sånn sett litt peiling (håpar eg) :hilarious:

Dette har jeg også lurt på i dag. Starta opp med trening på senter for 1,5 uke siden og fikk positiv test i går. Litt usikker på hva jeg bør gjøre nå. Er ikke vant med trening annet enn gåturer.

Selv om dere ikke er vant med styrketrening er det helt uproblematisk å trene lett.
Men tren heller med litt mindre belastning og flere repetisjoner hvis dere er usikker/uvant. Og lytt til kroppen, hvis noe skaper ubehag eller smerte må man endre på noe (ikke nødvendigvis slutte helt).

Styrketrening er bra, også for gravide :happy093

Og finn en god pt (eller online coach, funker gull det også!) som kan hjelpe dere.

Selv om dere ikke er vant med styrketrening er det helt uproblematisk å trene lett.
Men tren heller med litt mindre belastning og flere repetisjoner hvis dere er usikker/uvant. Og lytt til kroppen, hvis noe skaper ubehag eller smerte må man endre på noe (ikke nødvendigvis slutte helt).

Styrketrening er bra, også for gravide :happy093
Er rene mageøvelser eller bruk av apparater som trener magen ok hvis det ikke er ubehagelig?

Er rene mageøvelser eller bruk av apparater som trener magen ok hvis det ikke er ubehagelig?
Trener aldri isolerte mageøvelser så vet lite om det :laughing002 Men kan ikke tenke meg til at det skulle være et problem. Spurte coachen min om det var noen spesifikke øvelser jeg skulle unngå å svaret var nei.

Hvis du har mulighet, finn noen med peiling på graviditet og spør de:)

Noen gode profiler på Instagram som har god peiling på kvinnehelse og gravide og har flere tips til øvelser og trening (spes kjerne og bekkenbunn) er: kvinnehelse_fysio og hedbang

Trener aldri isolerte mageøvelser så vet lite om det :laughing002 Men kan ikke tenke meg til at det skulle være et problem. Spurte coachen min om det var noen spesifikke øvelser jeg skulle unngå å svaret var nei.

Hvis du har mulighet, finn noen med peiling på graviditet og spør de:)

Noen gode profiler på Instagram som har god peiling på kvinnehelse og gravide og har flere tips til øvelser og trening (spes kjerne og bekkenbunn) er: kvinnehelse_fysio og hedbang
Tusen takk for god info :Heartred

Det står også info om trening og forslag i Helseoversikt appen. Moderat trening er det som anbefales. Synes likevel det er lite spesifikk informasjon. Tenker det viktigste er å lytte til kropp og dagsform :)

Ser også det er startet et forskingsprosjekt nettopp fordi man vet for lite. Det jeg leste om var hard trening for de som allerede er godt trente.

Jeg ville nok snakket med JM og fysioterapeut hvis man er veldig usikker.

Denne dukket opp på feeden min idag:

Nå er Johaug på litt annet nivå enn de fleste av oss, men altså kroppen tåler mye. Uansett viktig å lytte til sin egen kropp og samtidig holde seg aktiv under svangerskapet og:)

Jeg har fryst gym-medlemsskapet mitt i alle fall ut mars - tvang meg selv til å trene (om så bare ved å gå turer) ved tidligere svangerskap (alle SA/MA) men føltes ikke riktig for kroppen, var akkurat som den strittet imot. Så nå tar jeg det bare med ro en stund - løper ikke til bussen en gang :happy090 Skulle gjerne utnyttet skiføret og godværet vi har på Østlandet for tiden, men…orker ikke. Vet at det er viktig med mosjon, men enn så lenge får det bli med gåinga involvert med å komme seg til/fra jobb, butikk osv. og småturer i helgene når jeg har litt mer overskudd.

Jeg ønsker å trene jevnt gjennom svangerskapet, og håper at formen tillater det hele veien. All informasjon jeg finner er utelukkende positiv når det kommer til graviditet og trening, så lenge man hører på kroppen. Håper vi klarer å pushe hverandre litt her inne, på de verste dørstokk-mila dagene

Jeg har trent aktivt i 6 uker før jeg fant ut at jeg er gravid. Siden jeg ikke er vandt til styrketrening har jeg bestemt meg for å kun trene på mølla med rask gange og evt litt øvelser med kroppen uten vekter. Vil ikke løpe eller trene hardt, men 30 min prøver jeg å være aktiv 3-4 ganger i uka min, avogtil blir det bare 15-20 min gåtur.

5+4 i dag og første dag tilbake på treningen.
Trente til 6dpo men etter dette fikk jeg kraftige smerter i magen og korsryggen i tillegg til brun spotting til 4+6.
Nå har jeg følt meg bedre i nesten 1 uke og turte å trene :)
Trener styrke. Vanligst løfter jeg ca 70kg ved knebøy men i dag løftet jeg 30 med flere reps.

Skal ta det rolig siden jeg har hatt så mange sa. Men trening føles greit og jeg skal fortsette så langt som mulig.

Nokon her som har erfaring med gravidtights og evt har en eller fleire å anbefale? Nokon som har prøvd BARA sin?

Er begynt og bli ganske ubehageleg med dei som stoppar midt på magen og strammar sånn :wtf:

Det meste handler om sunn fornuft, uansett om du har trent tidligere eller ikke. Jeg liker å løpe og kommer til å løpe/jogge så lenge det ikke gjør vondt. Kjente på sist løpetur at det "stakk" litt i bekkenet, det gjorde at jeg løp litt saktere :angelic: Det er nok ikke tiden for å ta personlige rekorder, men å trene styrke er alltid bra for kropp, sinn og baby :Heartred

Back
Topp