Trening i svangerskapet

Skrufa

Betatt av forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Er det én ting jeg angrer på i mitt forrige svangerskap er det at jeg ikke trente.. (Konstant tissetrang og covid får skylla for det).

Det fikk konsekvenser i ettertid. Hadde ikke en muskel igjen (føltes iallfall sånn) når jeg endelig var i form til å bevege meg fritt.. Og det ble noen (en god del) kilo ekstra for å si det sånn (spiste sjokolade hver dag i 9 måneder) :cool:

Så.. til dere som tenker å trene fremover, hvilke treningsrutiner tenker dere? Trenger inspirasjon!

Er det én ting jeg angrer på i mitt forrige svangerskap er det at jeg ikke trente.. (Konstant tissetrang og covid får skylla for det).

Det fikk konsekvenser i ettertid. Hadde ikke en muskel igjen (føltes iallfall sånn) når jeg endelig var i form til å bevege meg fritt.. Og det ble noen (en god del) kilo ekstra for å si det sånn (spiste sjokolade hver dag i 9 måneder) :cool:

Så.. til dere som tenker å trene fremover, hvilke treningsrutiner tenker dere? Trenger inspirasjon!
Har hund, så her blir det nok min vanlige «mil om dagen», gjerne i litt bratt terreng. Funka godt sist, var raskt i slag etter fødsel og hadde ingen plager i svskap eller barseltid. Gikk minst 10km hver dag, til og med den dagen riene starta. Er litt overvektig men har naturlig god/mye styrke/muskeltonus.

Jeg tenkte å følge treningstipsene i gravidappen Helseoversikt, der kan man få konkrete tips basert på nivået man er på. Prøvde det forrige uke og det fungerte bra :) Er videoer der også, som viser øvelsene.

I tillegg skal jeg ta kurset Hypopressiv trening (ligger en tråd her inne med mer info om det) :)

Jeg tenker å starte med trening denne uka. Begynner gradvis siden jeg hadde en del plager sist. Gjør litt kondisjon (sykling/roing), typ 10 min og kroppsvekt øvelser enn så lenge. Har tenkt å komme i gang med yoga igjen. Skal også prøve meg på hypopressiv trening.

Jeg har ikke trent aktiv sia en operasjon før sommeren, men har veldig lyst å komme i gang! Dørstokkmila er lang, men har en del ekstra på kroppen så jeg må ta meg i nakken. Er virkelig en jojo slanker. Men hadde tenkt å sykle en del (elsykkel), mulig litt zumba, gå tur med hunden og sånn smått styrketrening. Liker å trene overkropp. Har romaskin også, men den får jeg så vondt i korsryggen av - så den tør jeg ikke bruke.

Blir så fort sliten for tiden, pulsen fyker opp av ingenting. Hadde 125 i puls imorrest etter å ha stått opp og kledd på meg. Kjenner det godt på kroppen, og må da bare sette meg ned på badkrakken. Har lav hvilepuls til vanlig, uten å være godt trent, ligger på ca 50. Husker en sykepleier kommenterte det før operasjonen i mai, om det var vanlig for meg - eller om det var noe galt med meg :hilarious: her jeg sitter nå er pulsen på 78, og jeg har sotte i ro lenge. Så merker at graviditeten endrer på kroppens funksjoner. 8+1 idag, eller 8+3 ifølge ul..

Jeg er vanligvis veldig aktiv; vant med å jogge/løpe og trene jevnt styrke + yoga.

For meg handler trening vel så mye om å få energi, som å være i form. Jeg blir sur hvis jeg ikke trener. De siste ukene har jeg likevel ikke klart å holde det treningsmønsteret jeg pleier å ha. Har valgt å lytte til kroppen, så om jeg har følt meg kvalm, slapp eller bare skikkelig umotivert, har jeg droppet det.

Kjenner jeg savner det, og satser på at det kan ta seg opp etterhvert. I dag har jeg gått to timer, med morgenmøter på headset, og tok noen runder i en lang, bratt trapp for å få litt puls..

Uansett utgangspunkt, tenker jeg at det å komme seg ut og i bevegelse er bra for mor og barn, så kan man ta det i sitt tempo og lytte til egen kropp underveis ☺️☺️

Har hund, så her blir det nok min vanlige «mil om dagen», gjerne i litt bratt terreng. Funka godt sist, var raskt i slag etter fødsel og hadde ingen plager i svskap eller barseltid. Gikk minst 10km hver dag, til og med den dagen riene starta. Er litt overvektig men har naturlig god/mye styrke/muskeltonus.
Wow, det er virkelig imponerende! Jeg tror jeg skal prøve meg på litt mer gåturer i variert terreng selv innimellom, godt for hele kroppen! Men tviler blæra holder 10 km.. men kanskje halve

Wow, det er virkelig imponerende! Jeg tror jeg skal prøve meg på litt mer gåturer i variert terreng selv innimellom, godt for hele kroppen! Men tviler blæra holder 10 km.. men kanskje halve
Men jeg går 10km i løpet av en dag altså, ikke i ett strekk :hilarious: Og gjett om jeg har tissa myyye i skogen! Da jeg trilla med baby etter fødsel hadde jeg et fast tre jeg tissa bak hver gang, haha

Det som er artig nå er å se utviklinga på fitbiten. Har 2-3ggr så mange «soneminutter» som før graviditeten, på den samme aktiviteten. Helt tydelig at aktiviteten er tyngre som gravid.

Trener for det meste styrke, ca 3 ganger i uka :) Håper å kunne opprettholde dette, men ble litt mindre i første trimester sist jeg var gravide Foreløpig går det fint :D Løper litt innimellom og går ellers turer med hunden.

Skulle også trene i dette svangerskapet, men så kvalm nå at jeg kommer til å kaste opp hvis jeg prøver på. Venter til 2. trimester når kvalmen har roet seg.

Skulle også trene i dette svangerskapet, men så kvalm nå at jeg kommer til å kaste opp hvis jeg prøver på. Venter til 2. trimester når kvalmen har roet seg.
Har du vært så kvalm med de andre?

Har du vært så kvalm med de andre?
Ja, med de 3 andre hadde jeg hyperemesis i følge legen. Kasta opp flere ganger daglig og gikk ned i vekt. Nå kaster jeg bare opp på kvelden, så mulig kvalmestillende hjelper litt selv om jeg er kvalm hele dagen lang.

Slenger meg inn her jeg Jeg er vant til å trene mye, men nå har kvalmen virkelig tatt meg. Har fått kvalmestillende, og det hjelper jo noe. Er det noen som har erfaring med å trene etter å ha tatt kvalmestillende. Har det gått greit? Har kvalmen bare blitt enda verre når pilla slutter å virke, eller har dere fått mer energi? Har ikke turt/klart å trene etter jeg ble så kvalm, men savner det såå…

Men jeg går 10km i løpet av en dag altså, ikke i ett strekk :hilarious: Og gjett om jeg har tissa myyye i skogen! Da jeg trilla med baby etter fødsel hadde jeg et fast tre jeg tissa bak hver gang, haha

Det som er artig nå er å se utviklinga på fitbiten. Har 2-3ggr så mange «soneminutter» som før graviditeten, på den samme aktiviteten. Helt tydelig at aktiviteten er tyngre som gravid.
Ja, det var egentlig oppfølgingsspørsmålet mitt… om du hadde blære av stål:D men godt at det er flere som må bruke skogen innimellom! Hehe

Huff så kjedelig! Trening får bare komme i andre rekke da ja. Håper kvalmen gir seg fort:)

Slenger meg inn her jeg Jeg er vant til å trene mye, men nå har kvalmen virkelig tatt meg. Har fått kvalmestillende, og det hjelper jo noe. Er det noen som har erfaring med å trene etter å ha tatt kvalmestillende. Har det gått greit? Har kvalmen bare blitt enda verre når pilla slutter å virke, eller har dere fått mer energi? Har ikke turt/klart å trene etter jeg ble så kvalm, men savner det såå…
Ingen gode råd her da jeg ikke har så mye kvalme.. men håper det går seg til etterhvert for deg! <3

Trener for det meste styrke, ca 3 ganger i uka :) Håper å kunne opprettholde dette, men ble litt mindre i første trimester sist jeg var gravide Foreløpig går det fint :D Løper litt innimellom og går ellers turer med hunden.
Høres ut som en god struktur det da!! Flink! :)

Satser på å holde på de treningsrutinene jeg hadde før graviditet, så lenge jeg ikke kjenner noe uvanlig ubehag

Huff ikveld tok jeg nok for hardt i og syklet/gikk en fjelltur... hadde høy puls lenge, typ ca opp mot 190, og nedoverturen på sykkel (offroad på grus/traktorvei) så humpet og ristet det mye.. håper ikke lille spire tok skade av det..

Back
Topp