Trening i svangerskapet

Kattekvinnen

Forumet er livet
Augustlykke 2015
Var tidligere sånn passe flink til å komme meg på trening, men etter jeg ble gravid har jeg stort sett ikke orket å tenke tanken engang :confused: Nå kjenner jeg at lysta har meldt seg, men jeg er litt usikker på hva som er fine øvelser for gravide, og hva som er "godkjent/ikke godkjent" av trening. Hvor mye er det greit å belaste kroppen?
Tidligere har jeg hovedsaklig trent øvelser med vekter, og svært lite på disse apparatene.
Noen som har tips til hva jeg kan utføre med god samvittighet? :)

Du kan trene nesten som før. Ta bare hensyn hvis du blir sliten at du lytter til kroppen. Trener selv vekter, men er mer forsiktig med store øvelser som knebøy og beinpress. De har jeg byttet ut med bulgarsk utfall og goblet squat med kettel bell eller bare en manual. :)

Jeg trener cross fit og spinning og løper, det går veldig fint, men kjenner jeg blir fortere sliten og andpusten, så tar det i litt roligere tempo.. Sliter med lavt BT og det merkes godt på trening! Tror du kan trene det meste bare du kjenner på kroppen underveis, ikke gjøre noe som du får smerter av. Og husk å drikke masse vann!! :)

Pass på at du ikke får buktrykk. Dvs at det er så tungt at du holder pusten. Kan være lurt å stå over knebøy.

I første trimester anbefales ikke intervaller og høy puls. Har du puls hvor du hiver etter pulsen kan du roe ned. Er du trent fra før kan du trene opp til 75-80 % av makspuls. Men kanskje lurt at du trener litt rolig i begynnelsen?

I utgangspunktet sier de at du skal trene som før, men ikke hardere. Kjenn etter. Blir du svimmel, får sting i underlivet eller noe er ekkelt så roe ned!

Personlig kjenner jeg fordeler med å trene. Bedre psykisk. Sterkere rygg og bekken! Anbefales!

Snakk gjerne med treningsveileder! Jeg leste boka til Jill jahrmann om trening for kule mager.

Så bra at treningslysten begynner å komme tilbake! Det er deilig å komme over den her første kneika :)

Man kan gjøre det aller meste! Det anbefales å være litt forsiktig med øvelser som gir kraftig økt buktrykk, og særlig over lengre tid. Trening av rette magemuskler er det lite vits i etterhvert (selv om det ikke er farlig), det er bedre å fokusere på de skrå. For de fleste er det nok naturlig å redusere litt på vektene etterhvert, og heller kjøre flere repetisjoner med lavere belastning. Også bør man unngå ryggleie etterhvert om det gir ubehag, men merker du ikke ubehag kan du bare fortsette med ryggliggende øvelser også :)

I første trimester anbefales ikke intervaller og høy puls. Har du puls hvor du hiver etter pulsen kan du roe ned. Er du trent fra før kan du trene opp til 75-80 % av makspuls. Men kanskje lurt at du trener litt rolig i begynnelsen?

Har du noen kilde til denne pulsgrensa? Jeg synes det høres lavt ut. Jill Jahrman (jeg anbefaler også den boka) skriver så vidt jeg vet bare at man skal unngå de aller hardeste øktene. Pulsen er jo også vanskelig å forholde seg til som gravid.

Jeg trener spinningintervaller og er instruktør på en kondisjonstime - og jeg føler meg helt trygg på begge deler :)

Men viktig at man passer på væskeinntak og ikke blir overopphetet + at man selvfølgelig roer ned eller bryter økta om man føler seg dårlig!

Jeg trener stort sett som før!!! Kanskje litt lettere vekter, og presser meg kanskje ikke like hardt.... Jeg er en del kvalm, så det går bare ikkeJeg jobber som instruktør ved siden av dag jobben min, og kommer til å trene som før, så lenge kroppen min tillater meg detInstruerer i Corebar HIT og step/styrke! Stå på jenter, men lytt til kroppen

Jeg trener stort sett som før!!! Kanskje litt lettere vekter, og presser meg kanskje ikke like hardt.... Jeg er en del kvalm, så det går bare ikkeJeg jobber som instruktør ved siden av dag jobben min, og kommer til å trene som før, så lenge kroppen min tillater meg detInstruerer i Corebar HIT og step/styrke! Stå på jenter, men lytt til kroppen
Så arti at du å driver med Corebar! Jeg er instruktør på Corebar HIT og Vital :) Har drevet endel med pulsstep tidligere, men ikke akkurat nå. Akkurat nå er det litt greit at jeg må komme meg på trening siden det jo er (deltids)jobb - og jeg synes det hjelper ift kvalmen :)

Så arti at du å driver med Corebar! Jeg er instruktør på Corebar HIT og Vital :) Har drevet endel med pulsstep tidligere, men ikke akkurat nå. Akkurat nå er det litt greit at jeg må komme meg på trening siden det jo er (deltids)jobb - og jeg synes det hjelper ift kvalmen :)

Kult!!! Corebar e best ;)

Har du noen kilde til denne pulsgrensa? Jeg synes det høres lavt ut. Jill Jahrman (jeg anbefaler også den boka) skriver så vidt jeg vet bare at man skal unngå de aller hardeste øktene. Pulsen er jo også vanskelig å forholde seg til som gravid.

Jeg trener spinningintervaller og er instruktør på en kondisjonstime - og jeg føler meg helt trygg på begge deler :)

Men viktig at man passer på væskeinntak og ikke blir overopphetet + at man selvfølgelig roer ned eller bryter økta om man føler seg dårlig!

Hei. Mitt råd var mer basert på at trådstarter sier hun har hatt et treningsopphold pga kvalme.

Det står mye rart på nett. Jeg leste blant annet denne http://nhi.no/graviditetsoraklet/sv...om-trening-under-graviditet-24743.html?page=2 , og derer det anbefalt å ikke kjøre for hardt.

Personlig har jeg trent siden uke 6 og jeg tar ikke de høyeste toppene på puls, pulsen min er også litt rar. Forrige dagen viste pulsklokka at jeg hadde hatt puls på 214 og min makspuls er 194! Men jeg trener fint opp mot 162-163 som er mer enn "anbefalt".

Men det sies jo at man primært skal bruke snakketesten og den subjektive testen som også Jill snakker om.

Jeg kjenner etter og blir jeg svimmel eller det kjennes ekstra i underlivet så roer jeg bare litt ned.

For meg har det også hjulpet å ha litt lengre oppvarming og nedtrapping! Er mer tørst enn vanlig så drikker også mer

Jeg fikk beskjed med legen om å trene som før men lytte til kroppen og ikke utfordre meg selv noe mer enn vanlig.

Desverre for meg var kondisjon trening med mye hopp for vondt for puppene og vektløfting tør jeg ikke prøve på ettersom jeg kjenner på bekkenløsningen allerede.
Har derfor erstattet turene på treningssenteret med gåturer, der det ulendte terrenget er best :)

Back
Topp