Trening i graviditet

Lilje88

Flørter med forumet
♡ Babymais2026 ♡
Hva trener dere i 1 trimester?

Jeg forsøker å opprettholde så langt det
lar seg gjøre å trene det jeg pleier til vanlig. Men velger gjerne 30/45 minutters timer på Sats i stedet for 60 min. Blir mest styrke, Shape up, Pilates reformer, fleksibilitet og Yoga. Har lite symptomer foruten såre brystvorter og går rundt å puster og peser for ingenting. Så holder meg litt unna kondisjonstrening, det blir for slitsomt:sour:

Som med de andre svangerskapet mine, så har jeg alltid opprettholdt trening så langt det lar seg gjøre. Tilpasser selvfølgelig litt under veis og jo lengre jeg er på vei:Heartpink I utgangspunktet nå så blir det fortsette med styrke 3 ganger i uka. Kondis 1gang. :)

Jeg pleide å gå på hot pilates og hot yoga, men droppet det nå og la heller til vinyasa yoga og pilatestimer i en vanlig sal uten ekstra oppvarming. Ellers opprettholder jeg aktiviteten så langt det lar seg gjøre :happy:

Forrige graviditet var jeg lidt i et treningsopplegg med PT og holdt det helt ut. Men denne gangen er jeg falt ut av all trening på grunn av en overbelastning i kneet. Kjenner det er så tungt å komme igang igjen… men har så godt av det :smiley-ashamed004

Forrige graviditet var jeg lidt i et treningsopplegg med PT og holdt det helt ut. Men denne gangen er jeg falt ut av all trening på grunn av en overbelastning i kneet. Kjenner det er så tungt å komme igang igjen… men har så godt av det :smiley-ashamed004
Alltid vanskelig å komme igang igjen, sikkert ekstra vanskelig nå. Men ja, man har jo så godt av det :happy: Lurt med PT, vurderer det selv etter hvert.

Jeg har pleid å trene ganske jevnlig, og pleide å være i ganske god form, i alle fall styrkemessig. Men på grunn av både jobbytte, (nye) studier, og ulike helseutfordringer det siste året, i tillegg til 3 runder med IVF, har jeg ramlet ut av rutinene mine, og vært vesentlig mye mindre aktiv. Har prøvd å komme i gang igjen hver gang jeg har hatt litt overskudd og fritid, men merker at det er vanskelig å få på plass rutinen. De siste ukene har jeg i tillegg vært såååå trøtt og sliten, og nå har kvalmen meldt sin ankomst, så jeg er ikke veldig optimistisk. Håper dog på litt finvær slik at jeg på overskuddsdager i alle fall kan komme meg ut og gå en tur/få meg litt frisk luft, så krysser jeg fingrene for at formen kommer seg etterhvert.

Jeg har pleid å trene ganske jevnlig, og pleide å være i ganske god form, i alle fall styrkemessig. Men på grunn av både jobbytte, (nye) studier, og ulike helseutfordringer det siste året, i tillegg til 3 runder med IVF, har jeg ramlet ut av rutinene mine, og vært vesentlig mye mindre aktiv. Har prøvd å komme i gang igjen hver gang jeg har hatt litt overskudd og fritid, men merker at det er vanskelig å få på plass rutinen. De siste ukene har jeg i tillegg vært såååå trøtt og sliten, og nå har kvalmen meldt sin ankomst, så jeg er ikke veldig optimistisk. Håper dog på litt finvær slik at jeg på overskuddsdager i alle fall kan komme meg ut og gå en tur/få meg litt frisk luft, så krysser jeg fingrene for at formen kommer seg etterhvert.
Kjenner meg veldig igjen i at IVF forrykker alle rutiner og setter ting på vent! Heier på deg, vi får til dette ;)

Når overskuddet kommer og du orker å gå deg en tur, så er jo det kjempe bra nok i seg selv, men skjønner at det ikke frister nå som formen ikke er på topp :Heartpink

Jeg har store ambisjoner om å prøve å holde en ok form dette svangerskapet. Får se om det blir HG runde nr 3 eller ikke :hilarious: Men merker jeg faktisk er redd for å løfte tungt nå helt i starten, livredd for å fremprovosere en ny spontanabort (har hatt 3 tidligere). Det skal vel egentlig ikke ha noe påvirkning, eller hva?

Jeg har store ambisjoner om å prøve å holde en ok form dette svangerskapet. Får se om det blir HG runde nr 3 eller ikke :hilarious: Men merker jeg faktisk er redd for å løfte tungt nå helt i starten, livredd for å fremprovosere en ny spontanabort (har hatt 3 tidligere). Det skal vel egentlig ikke ha noe påvirkning, eller hva?
Tror ikke det. Men jeg er lik som deg nå. Kjenner litt på at jeg er redd for å fremprovosere noe. Jeg trener 2 ganger i uken. Har tatt det roligere den siste uken. Satser på jeg blir mindre bekymret snart.

75 min med yin yoga i kveld, akkurat det kroppen trengte - balsam for kroppen :cat:

Hare dere tips til gode hjemmeøvelser som hjelper å styrke kroppen til senere i svangerskapet? Enten med egen kroppsvekt eller manualer?

Hare dere tips til gode hjemmeøvelser som hjelper å styrke kroppen til senere i svangerskapet? Enten med egen kroppsvekt eller manualer?
Styrketrening generelt er jo bra, men f.eks. fuglehund er god og stabiliserende øvelse. Ville også fokusert på å styrke rygg og overkropp, magen kan bli tung etter hvert.

Jeg fikk disse øvelsene fra fysio under første graviditet, hadde litt problemer med bekkenet da, men regner med disse generelt er bra for å støtte kroppen under graviditeten :happy:
IMG_2424.jpeg

Jeg har vært på styrketimer på treningssenteret 3 dager denne uken og det føles altså sååå godt å bruke kroppen! Merker at pulsen stiger fortere enn vanlig da, og jeg blir lettere sliten/svimmel, men alikavel veldig deilig å kjenne at kroppen funker.

Jeg har spillt mye volleyball opp gjennom årene, men hadde en pause nå det siste halvåret på grunn av ivf og livet som skjer. Men i går var jeg med på en trening igjen, og det var så deilig å bevege kroppen igjen. Hvert fall etter en lang sykdomsperiode. Også sykt deilig å møte folk å være litt sosial. Håper jeg klarer å holde på en stund til! :hello2

Last edited:
Noen som er kvalme som får til å trene eller har noen tips? Jeg trener styrke og yoga på fritiden og får mye utholdenhetstrening gjennom jobben, men nå er jeg sykemeldt pga at jobben gjør kvalmen værre. Går litt tur, men savner å bli svett. Samtidig tør jeg ikke helt å dra på gymmen i denne tilstanden. Noen som har prøvd? :smiley-ashamed004

Hei, første gang jeg er gravid og 8 uker på vei nå! Pleide og være en utrolig aktiv person men har vært litt av og på de siste årene. Går mye tur og er veldig aktiv ellers (utenom i det siste på grunn av graviditeten). Men lurer på om dere andre «mammaer» synes at det er trygt og trene 30-45 minutters økter ca.2 ganger i uken?

Hei, første gang jeg er gravid og 8 uker på vei nå! Pleide og være en utrolig aktiv person men har vært litt av og på de siste årene. Går mye tur og er veldig aktiv ellers (utenom i det siste på grunn av graviditeten). Men lurer på om dere andre «mammaer» synes at det er trygt og trene 30-45 minutters økter ca.2 ganger i uken?
Er min første også. Jeg forsøker å få til 3 økter på ca 45 min hver uke, tror det bare en sunt. Men man må selvfølgelig tilpasse intensitet og øvelser utfra form og hvor langt man er kommet i svangerskapet :)

Back
Topp