Trening gjennom svangerskapet

Firsttry2019

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Junibollene 2023
❁ Juliskatter 2026 ❁
Hvordan gjør dere det med trening nå som dere er gravide?

I første svangerskap (3 år siden) trente jeg lite, gikk noen turer, men ingen organisert trening. Tok tak i livsstil og kosthold etter fødsel og gikk ned 15kg. Etter dette har jeg trent 2-3 dager i uka, noe mindre i perioder med sykdom osv. Har trivdes godt med treningen. Både løping, noe spinning, step og styrke. Spurte jordmor ang trening videre nå, og hun sa jeg kunne fortsette så lenge jeg ikke fikk vondt noe sted. Ser på nettet at noen øvelser frarådes, men at det ellers virker som det er veldig individuelt hva som passer for den enkelte. Vil jo selvfølgelig ikke gjøre noe som kan skade fosteret eller føre til sa, men vil samtidig holde meg i form under svangerskapet da jeg tror det er positivt på mange måter.

Så..hvis dere har trent noe før også, trener dere omtrent likt nå? Noen øvelser eller aktiviteter dere dropper?

Jeg har midlertidig droppet jogging pga jeg er redd for SA. Trener ca 20 minutter skånsom styrketrening (uten utstyr) 5 dager i uken, ellers går jeg ca 5 km hver dag rask gange.
Jeg pleier også å svømme en gang i uken, men det har jeg også tatt pause med frem til TUL.

Jeg har midlertidig droppet jogging pga jeg er redd for SA. Trener ca 20 minutter skånsom styrketrening (uten utstyr) 5 dager i uken, ellers går jeg ca 5 km hver dag rask gange.
Jeg pleier også å svømme en gang i uken, men det har jeg også tatt pause med frem til TUL.

Tenker du å øke med noe etter tul hvis alt ser fint ut? Jeg var på ul forrige helg, 7+0 da, og alt så fint ut så langt. Jordmor sa egt at jeg kunne trene som jeg pleide, både med jogging og step/styrke-time..men tror jeg dropper intervalløkter for en stund i alle fall. Vurderer også å bytte ut jogging med spinning. Har ingen plager, men syns det er vanskelig å vite hva som er for mye/for intensivt og ikke…

Sniker meg inn her jeg (fødte i August).
Prøvde å gjennomføre mye av den samme treningen som før graviditet, men noen øvelser (mageøvelser) måtte jeg jo rett og slett droppe etter 1. trimester pga. den økende magen. I første trimester trente jeg stort sett helt likt som før. Ble etterhvert mye korte økter på stuegulvet og yoga. Jogging ble for heftig for blæra mi. ellers klatret jeg stort sett gjennom hele graviditeten, unntatt på slutten (på topptau selvsagt og enklere ruter).
Var mer sliten da (jobbet til siste slutt) så det ble mer sofa enn tidligere. Prøvde å gå mye tur, spesielt dager der jeg ikke orket å trene andre ting. Var på fjelltur fire dager før jeg fødte

Ellers prøvde jeg å ikke legge for mye press på meg selv eller ha for høye forventninger. Noen dager funket kroppen rett og slett ikke som jeg ville.

Last edited:
Sniker meg inn her jeg (fødte i August).
Prøvde å gjennomføre mye av den samme treningen som før graviditet, men noen øvelser (mageøvelser) måtte jeg jo rett og slett droppe etter 1. trimester pga. den økende magen. I første trimester trente jeg stort sett helt likt som før. Ble etterhvert mye korte økter på stuegulvet og yoga. Jogging ble for heftig for blæra mi. ellers klatret jeg stort sett gjennom hele graviditeten, unntatt på slutten (på topptau selvsagt og enklere ruter).
Var mer sliten da (jobbet til siste slutt) så det ble mer sofa enn tidligere. Prøvde å gå mye tur, spesielt dager der jeg ikke orket å trene andre ting. Var på fjelltur fire dager før jeg fødte

Ellers prøvde jeg å ikke legge for mye press på meg selv eller ha for høye forventninger. Noen dager funket kroppen rett og slett ikke som jeg ville.
Hva med dette med at man skal unngå overoppheting da? Innser jo at jeg på kondisjonstimer og løping normalt sett blir både svett og trener med relativt høy puls. Virker som det står mer om å passe på det i første enn andre trimester, så ble brått usikker på om øktene da blir for harde nå, eller om jeg bare kan fortsette som før så lenge jeg ikke opplever ubehag…

Noen dager er terskelen for trening bånn i bøtta….. men jeg har en pågående Runstrike ( løpe minimum 1,61km) hver dag. Så selv om jeg kommer ifra sofaen, jogger jeg minimumskravet, dusjer og legger jeg meg igjen…. Er medlem på et treningssenter også. Men der har jeg Max vært 1x i uka etter jeg ble gravid

Hva med dette med at man skal unngå overoppheting da? Innser jo at jeg på kondisjonstimer og løping normalt sett blir både svett og trener med relativt høy puls. Virker som det står mer om å passe på det i første enn andre trimester, så ble brått usikker på om øktene da blir for harde nå, eller om jeg bare kan fortsette som før så lenge jeg ikke opplever ubehag…
Kroppen regulerer seg jo selv med svetting og pust, så jeg ville ikke vært bekymret for overoppheting altså!

Her fortsetter det som før med tung styrketrening 1-2 ganger i uken. Merker jeg sliter litt mer med jogging nå pga puls, men prøver å få til 1 økt med det også i uken.

Jeg tenker at magen vil sette en naturlig stopper for flere øvelser etterhvert, men fram til det så er det vel bare å kjøre på så lenge kroppen er med :)

Så lenge du ikke føler noe ubehag er det vel ikke noe problem. Bare husk å tilføre kroppen nok væske. Kan ikke huske at jeg følte noen form for ubehag ved kondisjons trening i 1. Trimester (innendørs sykling), men så var det jo vinter ute og relativt kaldt også. Slet noe med lavt blodtrykk senere i graviditeten så jeg kunne bli svimmel når jeg var litt for ivrig med husarbeidet. Skjedde heldigvis aldri under trening eller på jobb. Du må nesten bare kjenne etter selv og roe ned om du blir uvel.

Jeg trener som før foreløpig ☺️ Det er vel ikke fare for SA ved at man trener? Tenker at etterhvert som mini vokser til, bør man jo unngå en del øvelser slik som hip trust med stang over hoftene f.eks. Men tenker på generelt grunnlag at det ikke er fare for sa når anbefalingen er at man kan trene som før.

Kroppen regulerer seg jo selv med svetting og pust, så jeg ville ikke vært bekymret for overoppheting altså!

Her fortsetter det som før med tung styrketrening 1-2 ganger i uken. Merker jeg sliter litt mer med jogging nå pga puls, men prøver å få til 1 økt med det også i uken.

Jeg tenker at magen vil sette en naturlig stopper for flere øvelser etterhvert, men fram til det så er det vel bare å kjøre på så lenge kroppen er med :)
Sant nok! Vil jo tro kroppen regulerer seg selv.. Men er jo som med alt man googler, står masse forskjellig og kan bli usikker.. Ønsker jo egt å holde meg aktiv så lenge det går..Og liker f.eks step/styrke-timene, så hadde håpet å kunne fortsette med dem en god stund til..

Endrer du noe på løpingen nå kontra før du ble gravid da? Jeg har likt intervaller på mølle, men presses jo en del da, så kanskje bedre med roligere økter nå..

Jeg trener som før foreløpig ☺️ Det er vel ikke fare for SA ved at man trener? Tenker at etterhvert som mini vokser til, bør man jo unngå en del øvelser slik som hip trust med stang over hoftene f.eks. Men tenker på generelt grunnlag at det ikke er fare for sa når anbefalingen er at man kan trene som før.
Du har nok et poeng! Må vel bare stole på at det er trygt å lytte til kroppen..hadde bare vært så fælt å gjort ting eller øvelser som kunne skade på noen som helst måte liksom…
Må sikkert bytte ut noen styrkeøvelser på sikt, men kan vel fortsette som før en del uker til så lenge det ikke gjør vondt..

Trente sist svangerskap som normal frem til uke 19, da begynte det gjøre vondt å hoppe og løpe. Da gikk jeg over til spinning og styrketrening som føltes greit. Det holdt jeg på med til jeg ikke klarte mer pga kynnere, rundt uke 34/35 da sa det stopp :cool: tenker det bli samme nå.

Sant nok! Vil jo tro kroppen regulerer seg selv.. Men er jo som med alt man googler, står masse forskjellig og kan bli usikker.. Ønsker jo egt å holde meg aktiv så lenge det går..Og liker f.eks step/styrke-timene, så hadde håpet å kunne fortsette med dem en god stund til..

Endrer du noe på løpingen nå kontra før du ble gravid da? Jeg har likt intervaller på mølle, men presses jo en del da, så kanskje bedre med roligere økter nå..
Skjønner det, men tenker jo at man kjenner sin egen kropp og kan stole på hva som kjennes greit ut for seg selv:)

Jeg pleier bare å løpe intervaller selv, synes det er morsomst og ganske effektivt, holder med 30-45 min liksom! Jeg synes det er tungt med lengre intervaller nå, så holder meg til kortere intervaller på typ 30sek-2 min og heller flere runder. Følger kanskje litt ekstra med på puls, at den ligger opptil 90% av maks, men det pleier jeg å holde meg til til vanlig også for ellers synes jeg det er så vanskelig å hente seg inn igjen mellom slagene :)

Trente sist svangerskap som normal frem til uke 19, da begynte det gjøre vondt å hoppe og løpe. Da gikk jeg over til spinning og styrketrening som føltes greit. Det holdt jeg på med til jeg ikke klarte mer pga kynnere, rundt uke 34/35 da sa det stopp :cool: tenker det bli samme nå.
Hvilken type trening holdt du på med fram til uke 19 sist da? Jeg tenker også å begynne med spinning igjen etterhvert, hvis jogging blir uaktuelt..men prøver step/styrke, noe jogging og evt tabata som før en stund til, tror jeg..:)

Skjønner det, men tenker jo at man kjenner sin egen kropp og kan stole på hva som kjennes greit ut for seg selv:)

Jeg pleier bare å løpe intervaller selv, synes det er morsomst og ganske effektivt, holder med 30-45 min liksom! Jeg synes det er tungt med lengre intervaller nå, så holder meg til kortere intervaller på typ 30sek-2 min og heller flere runder. Følger kanskje litt ekstra med på puls, at den ligger opptil 90% av maks, men det pleier jeg å holde meg til til vanlig også for ellers synes jeg det er så vanskelig å hente seg inn igjen mellom slagene :)
Høres fornuftig ut det egt! Jeg liker også intervaller best :) Syns dette med puls er utrolig vanskelig. Har aldri tatt noen makspulstest, så vet ikke hva makspulsen min er. Derfor blir også trening i disse oppsatte pulssonene misvisende. Har over et par år nå trent fast 2-3 økter i uka, med tidvis mye jogging. Ser at jeg både på lengre økter, og spesielt intervall, fort ligger på puls mellom 185-195. Skal jeg mye under det, må jeg jogge ekstremt sakte. Så har ikke følt jeg kan følge det helt…har endt med å heller lytte til kroppen liksom.

Hvor mange drag kjører du når du har de såpass korte da?

Back
Topp