Trening /fysisk aktivitet når en er gravid

A-40633666

Andre møte med forumet
Hei! Har noen noe erfaringer med trening i de ulike trimesterene ?Eller generelt ? Går utfra noe styrke øvelser / moblitetet /statisk kan være bra osv.
 
Sniker fra prøvere (og håper litt jeg kan bli med her om noen dager selv om dette ble en litt halvhjertet PP1). Har to barn fra før. Før første svangerskap var jeg i veldig god form (idrettsutøver) og trente hele svangerskapet. Omtrent som normalt i første og halve andre trimester, men unngikk veldig høy puls. Den gangen var det ganske uvanlig, men jeg fikk støtte fra fastlege som selv driver idrett og fulgte med på nyere forskning. Etterhvert som magen vokste ble det vanskeligere å holde buktrykk, så da utgikk noe eksplosiv styrke og pullups og sånt, og jeg trente heller høyere repsantall i styrken. Begynte å svømme i tillegg, som var gull! Fortsatte med dette ut svangerskapet og hadde veldig stor glede av det. Lite plager og mye overskudd. Andre svangerskap klarte jeg ikke helt det, det var lettere å kutte treningen som mosjonist enn utøver dessverre. Var trøttere (ikke rart med en ett-to-åring hjemme) og fikk litt mer plager med bekken og rygg når jeg ikke trente. Denne gangen kommer jeg derfor til å prioritere trening i en eller annen form. Ikke begynne med noe nytt, men fortsette med det jeg driver med av trening fra før og tilpasse når det blir nødvendig. Det er overraskende mye som er mulig spesielt hvis man er heldig og slipper de verste plagene.
 
Jeg pleier å trene som normalt med tilpasninger underveis. Er veldig aktiv og kroppen er vant med mye belastning. Ved løping passer jeg på å ligge mellom 160-170 i makspuls. Jeg måtte slutte å løpe rundt uke 20 forrige gang fordi det ble så ubehagelig i symfyse og bekkenet.

Trener styrke som normalt. Passer på å ikke ha for høyt buktrykk. Forrige gang måtte jeg slutte å løfte vekt over hodet for fikk så mye strekk i magen. I tillegg ble det ubehagelig å ligge på ryggen med for mye vekt.

Aktivitet er kjempe bra og enda viktigere å prioritere når man er gravid, så fremt kroppen og helsen tillater det. Lytt til kroppen og ikke gjør noe som føles vondt eller ubehagelig. Kan virkelig anbefale både PT og fysioterapeut for veiledning og øvelser. Jeg fikk hjelp til å finne gode øvelser med strikk for mage og rygg, som jeg også skal ta med inn i dett svangerskapet.

Jeg trente gjennom hele mitt 1. svangerskap og fikk mye igjen for det etter fødselen. Formen og styrken kom kjapt tilbake :gen014
 
Hei! Takk for alle svar her veldig nyttig. Gøy høre hva erfaringer dere har. Da blir d å trene slik eg har gjort siden februar. dvs måtte bytte ut løpinga med romaskin nå pga en belastningskade nylig men tror romaskinen kan hindre unødvendige skader samt trener flere muskelgrupper. Liker kjøre økter i de høye puls sonene men kommer til å holde meg litt under max puls og kjenne formen an fremover. Håper kan holde treninga gående. D er motiverende så går tida fremover føler eg. Så er d veldig godt å høre at dere har følt treninga har hjulpet bra i graviditeten . Da må en jo bare gjøre så godt en kan.
 
Back
Topp