Trening etter krisersnitt

Otuko

Betatt av forumet
Nå er det 7 uker siden keisersnittet og jeg har vært veldig flink å ta hensyn til det. Har gått mye tur de siste par ukene men nå kjenner jeg litt på at jeg har lyst til å starte med litt forsiktig styrketrening. Er det noen som har erfaring med det? Føler at det er lite informasjon om hvordan man bør begynne og hvilke øvelser som er lurt å starte med. På sykehuset fikk jeg beskjed om å ikke løpe før 3 måneder etter og ikke ta rette sit-ups før etter 6 måneder.

Jeg har også tatt KS og går turer hver dag, og sykler litt. Det gjorde jeg også sist gang etter første KS. Trente litt styrke på armer / rygg med strikk etter en stund og litt knebøy/hoppetau/balansebrett. Mer usikker på hva man anbefales å gjøre av ren styrketrening, så jeg følger denne tråden.
En i barselgruppen min var på mor-barn-time på Sats nå nøyaktig seks uker etter keisersnitt. Jeg tror ikke jeg tør det helt enda.
Andre med erfaring?

Har tatt ks jeg også, snart 8 uker siden. Har fortsatt ingen kontakt med magemusklene, og feks å nyse føles jo helt merkelig! Går masse turer, det er den aktiviteten som passer for meg nå. Håper det dukker opp noen tips her etter hvert :)

Haha! Så at autokorrekten hadde laga en fin overskrift her! :-)

Håper på flere tips her jeg og!! :-)

Har tatt ks jeg også, snart 8 uker siden. Har fortsatt ingen kontakt med magemusklene, og feks å nyse føles jo helt merkelig! Går masse turer, det er den aktiviteten som passer for meg nå. Håper det dukker opp noen tips her etter hvert :)

Jeg og synes det er så merkelig følelse å ikke ha kontakt med magemusklene. Også er jeg redd for å ta i for mye og ødelegge noe.

Tror man kan trene 8 uker etter KS, MEN man skal ikke trene magemusklene før 6 mnd etter. Tatt KS selv for 2 mnd siden

I forrige uke var jeg på seksukerskontroll til fastlegen og hun sa følgende angående trening:

Nå (8 uker etter ks) kan jeg:
- gå raske turer med vogn.
- sykle / spinning.
- aerobic uten hopp.
- lett yoga.

Etter 3 mnd kan man starte med lette joggeturer.

Etter 6 måneder kan man begynne med magetrening og trening som gir bukpress. Altså alt av mageøvelser og store styrkeøvelser som markløft, knebøy og roing.

Hun sa også at man ikke er helt grodd sammen før etter 9 måneder. Og at man kan gjøre skade på seg selv selv om man ikke får vondt der og da. Så selv om man føler seg helt fin betyr ikke det at man kan kjøre på med lange joggeturer og tung styrketrening.

Det jeg opplever er at ulike leger gir veldig mye forskjellige råd. Lett å bli usikker på hva man kan gjøre.

Gleder meg til å byne å trene litt og ha en vanlig hverdag igjen. Er3 uker i dag og klarer endelig å komme meg ut sv seng/ sofa uten smerter og problemer :)

Back
Topp