Trening etter fødsel

Hunher

Andre møte med forumet
Hei dere.

Jeg blir bare større og større, mye av det av logisk frunn, og noe litt ekstra ;)
Begynner å tenker litt på trening etter fødsel, og det står mye om det på nett, men ikke noe av det jeg lurer på.

Har vi noen her som har vært gjennom dette og kan fortelle litt om hvor fort/tidlig dere begynte med aktivitet/trening? Hva dere begynte med? Hvordan det opplevdes, ubehag og erfaringer.

På forhånd takk :)
 
Var daglige trilleturer og turer med bæresjal fra vi kom hjem fra sylehuset. Hadde "time" med fysioterapeut på sylehuset med førstemann hvor hun instruerte i bekkenbunnsøvelser, så gjorde også det fra dag 1. Ellers startet jeg vel på mor og barn-yoga og mor og barn-trening da det startet nye kurs rundt 2 måneder etter fødselen (såvidt jeg husker - er noen år siden nå). Haddde greie fødsler og kom relativt rask i form igjen etterpå, så hadde ikke ubehag på treningene. Var fint med noen som pushet meg litt ;-) Og så var det sosialt med mange andre nybakte mødre :)
 
Jeg fikk beskjed av min PT at man anbefalte å vente med tung trening til kroppen var ferdig med renselsen og ting fungerte igjen. Dette fordi kroppen ofte er veldig sliten og mørbanka etter fødsel. Lett styrke, gå turer og styrke mente han det ikke var noe i veien med å gjøre fra du føler deg klar for det :)
 
Mye gåturer fra vi kom hjem fra sykehuset, men ingen aktiv trening før etter 6 uker. Mye pga tidsmangel selvfølgelig, men også fordi kroppen trengte tid på å hente seg inn igjen :)
 
Samme her, mange kg ekstra i svangerskapet og tenker å begynne med trilleturer ganske fort etter fødsel. Planen er å gå en halv time fem dager i uka og tenker det er overkommelig og så ser jeg med når jeg føler meg klar for andre treningsformer:happy: ikke tenkt å presse meg og heller komme rolig i gang! Også er det første mann her, så vet ikke hva som evt er realistisk å forvente :wacky:
 
Hvis formen blir som sist så blir det trilleturer og sykling :) Sykling så fort det begynner å føles ålreit å sette seg på et sykkelsete igjen (sist gang 2-3 mnd etter fødsel) :hilarious:
 
Trilleturer. Sist gikk jeg på styrke gruppetime mor og barn fra 6 uker etter fødsel. Har veldig lyst til det nå også, men har flyttet og ikke undersøkt tilbudet...
 
Det er utrolig individuelt ☺️ Andre faktorer spiller også inn: har man født vaginalt eller keisersnitt? Er man vant til å trene før eller er det nytt? Man bør vente litt med tung styrketrening fikk jeg beskjed av coach (har i perioder hatt oppfølging av PT) til man føler kroppen har kommet seg etter fødsel, da man skal stabilisere seg selv og hormoner, og som nevnt - er dette individuelt, men man kan allerede rett etter fødsel trene bekkenbunnen, som kan være gunstig ☺️

Ellers kan jeg bare snakke for meg selv. Med storesøster trente jeg frem til en uke før hun ble født, og har i mange år vært vant til å trene tung styrke og mye intervall (håndball). Jeg var ikke klar for å trene ordentlig/normalt før 3 mnd etter fødsel, det holdt mer enn nok med å gå trilleturer i starten. Det var det jeg startet med, og ble ofte både en og to lange turer daglig. Når jeg følte det var greit begynte jeg så smått med egenvekts øvelser hjemme, og vopps - så var jeg plutselig tilbake på senteret. Prøvde meg frem med lette vekter og kjente på hva som føltes greit ut og ikke, men alt gikk veldig bra ☺️

Du må bare prøve deg frem i forhold til hva som føles greit og ikke, både ift når du begynner og hvilken treningsform som er grei ☺️
 
Var på mødre og barn trening etter fødsel sist. Hun som ledet kurset sa at hun hadde løpt på fjellet frem til en uke før fødsel, og startet med trening igjen etter renselsen. Men at hun i etterkant hadde lært at det er myye som skal på plass igjen etter fødsel, så hun hadde aldri gjort det nå. Hun sa blant annet at leddbåndene kan være slappere opptil et år etter du er ferdig å amme! Så tror det er veldig lurt med kontrollert og rolig trening i starten. :) Når det er sagt, tror jeg en kan kjenne etter selv hva som er bra eller ikke. Viktig å passe på magemusklene da, om de deler seg, skal en vel ikke trene mage før de er tilbake på plass?
 
Jeg var også på mor og barn-trening med første. Det var noe med magemusklene ja... fikk jo helt panikk da jeg ikke kunne ta sit ups/ reise meg. Og da skulle vi vente med det. Men husker ikke helt hva mer hun sa om dette. Mor og barn-trening er kjempebra opplegg fordi man får "fagfolk" til å hjelpe seg i gang. Men mener at her på sykehuset fikk vi også en brosjyre med tips til trening og nyttig informasjon i den forbindelse. Og er vi kildekritiske, så ligger det MYE på internett om dette som er bra.

Det blir ikke mor og barn trening på meg, satser på trilleturer, også lager jeg et eget opplegg slik jeg ofte gjorde før for meg selv, bruker ulike youtube-treninger, plukker ut de øvelsene jeg vil gjøre og skriver dem ned. Gjerne flere ulike treninger, en dag fokus på bein, en dag overkropp osv. Var veldig flink å trene før, så var det sommerferie, møtte samboer som IKKE trener, og så full jobb og studier i tillegg- hvor jeg på forhånd visste at nå ble trening på et minimum- men da å bli gravid oppi dette var NEDTUR i forhold til formen jeg allerede hadde måtte "forsake"...
Så jeg har lagt på meg alt for mye allerede, og siden bekkenet godtar det, så vil jeg prøve å gå litt frem til fødsel, prøve å gjøre noen øvelser og trene litt- for det har mye å si i fødsel, om ikke annet enn for psyken din ;) men nå har det altså vært mange mnd. uten tid eller overskudd til bevegelse...

Men satser på trilleturer først. HÅÅÅPER bare at mini liker å trille!!! Jentungen hata det :/
 
Back
Topp