Trenger vi ny madrass i dobbeltsenga for babys skyld?

Snuppapåtjukka

Glad i forumet
Mannen og jeg er førstegangs, og håper noen erfarne mammaer eller førstegangser med peiling kan opplyse oss!

Nå driver jeg og skriver lister og koser meg, men dette lurer jeg på:
Vi satser på samsoving fram til det føles naturlig å legge barnet over i egen seng om natten, og jeg håper dessuten å få til ammingen. Overalt der jeg har lest listeforslag står det at man skal bytte madrasser mellom hvert barn, og at man burde bytte ut madrasser som kanskje ikke når opp til dagens standard - noe med avgasser? Vi sover på en Sultan fra IKEA, som er godt og vel 5 år gammel, og den er sikkert full av ymse gasser, bare så det er sagt :cool14

Har du sett på muligheten for å ha en babybay inntil senga? Den er helt genial, og kan brukes til babyen er 5-6 mnd. Babyen ligger rett ved siden av deg, og amming og kos går lett som en lek uten at du trenger å være bekymra for å rulle over babyen, eller at det blir trangt. Det er en veldig praktisk form for samsoving den første tida :-)
Ellers tviler jeg vel litt på at en fem år gammel madrass er fryktelig skadelig for babyen, så sant dere skifter sengetøy regelmessig og rengjør den ordentlig.

Åh, BabyBay eller Next2Me hadde vært det vi valgte om vi bare hadde hatt plass! Vi eier riktignok et hus, men soverommet er for smalt for både seng til oss OG til baby ved siden av sengen, vi må ha sprinkelsengen foran fotenden på senga, og med nattamming og sånt er det nok best å bare ha nurket i sengen med oss.

Gubben sa vi måtte ha større seng uansett, så vi kommer vel til å kjøpe en ny, større en. ENDA mindre plass... men da er det jo ingen sak med denne madrassen lengre, ihvertfall!

Og jeg har fryktelig lyst på et babynest! Det må jo bare være så praktisk! Og fint :D

Neida, man skal bytte madrass i babyseng fra baby til baby da gammelt spy, bæsj, tiss osv kan avgi farlige gasser. Såå så lenge du ikke har spydd osv i senga så går deg fint

Du har sikkert ikke griset til sengen så mye som en baby gjør. :P Uansett er det farligst om barnet arver madrass fra et barn fra en annen familie, og bare litt økt krybbedødsrisiko ved å arve fra søsken. Ingen vet jo sikkert mekanismene bak dette, men det antas at det er tryggest å holde seg til de bakteriene som er i ens egen familie. I mammas seng, med mammas bakterier, vil jeg gjette er en av de beste plassene for en baby. Det er ingen økt risiko for krybbedød ved trygg samsoving med mødre som ammer, så du skal ikke være redd for å ha barnet i din seng. :) (Og mødre som ikke er ruset ruller seg ikke oppå barna. Noen er veldig redde for det, men i praksis skjer det ikke.)

Vi kjøper antagentlig ny seng til den tid. Tidligere har babyen ligget på en sånn DRY madrass mellom oss, men kun ved amming.

Du har sikkert ikke griset til sengen så mye som en baby gjør. :p Uansett er det farligst om barnet arver madrass fra et barn fra en annen familie, og bare litt økt krybbedødsrisiko ved å arve fra søsken. Ingen vet jo sikkert mekanismene bak dette, men det antas at det er tryggest å holde seg til de bakteriene som er i ens egen familie. I mammas seng, med mammas bakterier, vil jeg gjette er en av de beste plassene for en baby. Det er ingen økt risiko for krybbedød ved trygg samsoving med mødre som ammer, så du skal ikke være redd for å ha barnet i din seng. :) (Og mødre som ikke er ruset ruller seg ikke oppå barna. Noen er veldig redde for det, men i praksis skjer det ikke.)

Takk, det var betryggende å høre!

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har fått med meg dette med giftig avgassing etc. Her sov 1 mann (og sover til tider ennå) i vår gamle seng, han hadde nedarvet madrass i sin egen sprinkelseng, og han lever i beste velgående ihvertfall. Så her fortsetter arvingen til lillebror.

Back
Topp