Trenger vi lekegrind?

Pin-up

Forumet er livet
Vi lurer på å kjøpe inn en lekegrind mens vi er i gang med hamstring av barneutstyr. Jeg er ikke helt overbevist om at vi trenger det, ser ikke for meg at det er noe vi vil bruke mye. Vet ikke om jeg er så fan av det i det hele tatt, faktisk.

Vil dere anbefale det, eller er det en av de tingene vi trygt kan stryke av lista?

For meg har den vært gull verdt om jeg må en liten tur på do eller noe.. Han har aldri villet leke eller være oppi grinda i lenger enn fem minutt, men det var heller aldri planen med grinda. Fra min var 5 mnd så var det full fart over alt, da han var 7 mnd begynte han å skulle klatre på alt! Oppå bordet, oppover kommoder og oppi bokhylla.. Så eneste måten å springe på do for meg på har vært å ha han i lekegrinda   Det kommer jo helt an på hvilken unge du får, gutten min klarer jo aldri å sitte i ro i mer en 1 sekund, mens andre barn på samme alder kan sitte på gulvet å leke kjempe lenge.. Du kan jo se det an og heller kjøpe etterhvert?

Så snart småen begynte å krype så var han overalt, kunne knapt sette meg ned et sekund uten at han hadde fingrene i stikkontakter, dro ut pcladeren, dra ting ut av bokhyller osv. Så var veldig kjekt når jeg flyttet når han var 8mnd gammel for da hadde jeg plass til lekegrind. Fint å kunne gå på do uten å måtte ha han med. Og det var supert for han å få noe stødig å reise seg etter. Bruker den ikke så mye nå lengre, mest til å samle lekene hans i og som ballbinge, men han er veldi glad i å sitte i fetterens lekegrind (masse gøye leker) og fetteren sitter gjerne i hans :D

Hadde jeg hatt en fra starten av med bunn som kunne heves så hadde jeg sikkert brukt den til dagsoving i stuen, og hatt leker/uro over den.

Men hvis du leter litt så finner du nok en brukt til en billig penge - de er ikke verdt 1000+++ kr.

jeg har aldri hatt det, og aldri følt behov for d heller

Kunne aldri klart meg uten. Brukte den mye fra første stund, der ho sov på dagtid, og som andre nevner, fint når en lager middag, må på do o.l. Bortsett fra vogna var det vel den jeg brukte mest.

jeg har 3 barn og har aldri brukt lekegrind... jeg ser ikke vitsen.... men folk må gjøre som de vil.... jeg tok med meg ungene på do... hadde bare døra oppe så kom de som regel krypenes... når jeg lagde middag satt de i vippestolen, sov eller satt i stolen ved kjøkkenbordet....  Hvis jeg var deg, ville jeg ha venta å sett om det var behov for lekegrind...  de fleste jeg kjenner har brukt lekegrinda som oppbevaring for leker i stua... dyr lekekasse :D  vi kjøpte lekegrind i fjor, men det var fordi den kunne brukes som grind fremfor vedovnen... sånn sekskanta sak...

Hadde det ikke. Hadde henne med i BB-vippestolen når jeg var på do og i dusjen.

Tja..Vi har hund og ei storesøster på snart 2 år som ikke bestandig er like omtenksom i nærkontakt med lillebror så jeg synes det er supert. Hadde ikke bruk for det med nr 1 :)

Men vi har fått låne ei, vet ikke om jeg hadde brukt masse penger på å kjøpe det.. 

Vi kjøpte den fra babyshop som heter pippa og kjøpte med litt tjukk madrass. Den kan heves og senkes. Vi har brukt den mye. I starten ble den brukt til dagsoving, nå er den mest oppbevaring av leker. Vi har tre hunder, så det var veldig kjekt å kunne få ungen opp og vekk fra  gulvet så de ikke tråkket på henne mens jeg var på do ;)

For oss var det gullvært
vi brukte lekegrina som sove plass på dagen
Vi brukte den som lekeplass når hundene var inne og vi var litt i et annet rom
De satt i lekegrina mens jeg vasket hus,hentet posten,hvis jeg måtte en kjap tur i fjøset og mens jeg dusjet.

Jeg tror jeg ville avventet også heller handlet når dere ser hvordan ungen er.

Unger er så forskjellige! Vi har aldri trengt å passe blomsterpotter, telys, pyntegjenstander, duker osv osv for gutten vår var aldri interessert i dette, så vi har heller aldri trengt lekegrind. Vi har venner som har en helt annen type unge og de har vært avhengige av sin for å få gjort små gjøremål i hverdagen.

Så jeg ville ventet jeg til du ser hva slags type unge du får

Jeg brukte den ikke ofte på datteren min.. men alikevel, så ville jeg ikke ha vært foruten;) For den var til hjelp mange ganger alikevel.. under støvsuging.. en rask tur på toan osv osv

Samt at jeg oppbevarte alle lekene hennes oppi der.. så det ikke lå strødd utover når det feks kom gjester;)

Men om du er i tvil.. så ville jeg i alle fall ha gått for en brukt en

Her ble den omtrent kun brukt til lekeoppbevaring...

I noen få uker var den praktisk når babyen bare lå stille og det var gulvkaldt om vinteren, da fikk hun ligge hevet opp fra gulvet på lun og myk flate i grinda. Men ellers, så ble det bare hevet leker oppi den gitt...

For meg har d aldri vært nødvendig. Kjøpte ei brukt men solgte den fort igjen.
Guttane blei satt i vippestolen når eg sko på do å såv når eg dysja, satt i vippestolen eller lekte på leketeppe når eg laga middag

nå som di e eldre komme di krypane/gåande etter meg når eg ska på do
nr 1 sitte på kjøkkenbenken når eg lage middag for han vil hjelpa mens nr 2 enten sitte i stolen sin å hjelpe eller leke i stuå.

så aldri hatt behov for lekegrind.

ville som andre venta å sett d ann eventuelt kjøpt brukt.

vi kjøpte aldri lekegrind, men har hatt reiseseng istedet som barna har hatt kjempe nytte av. Mer en god nok plass i den til både lek når de er hjemme og å sove borte i når de skal det. (skjer sjelden men da har vi mulighet) Dessuten er det mye lettere å pakke bort i perioder den ikke er noe særlig i bruk,!!

Vi hadde, men brukte den kun til oppbevaring av leker:P
Hvis vi hadde hatt dyr eller flere barn hadde jeg sett behovet mer, så mye mulig vi skaffer oss en (solgte den første) ny hvis det skal komme flere  barn her, men med førstemann hadde vi virkelig ikke trengt det.
Mitt tips er å se ann babyen før du kjøper inn, det gjelder igrunn mye av babyutstyret, man kan fort kjøpe for mye eller feil ting som aldri blir brukt!

Vi har aldri brukt det og har heller aldri hatt bruk for det.

Ungane har leikt på matte på golvet og kost seg der. Når dei har begynt å krabbe har eg enten latt dei krabbe rundt når eg har vore f.eks. på do, eller eg har tatt dei med dersom dei var urolege.

Eg ser derimot poenget med grind dersom dåke f.eks. har hund som ellers går oppi og slikkar på babyen, eller om dåke har aktive storesøsken som barnet treng å beskyttast litt mot.

Det er i alle fall ikkje noko du treng frå dag 1, du kan heller vurdere behovet når barnet begynner å krabbe.

var veldig greit om vinteren når det var gulvkaldt å kunne ha babyene liggende litt opp fra gulvet(hadde lekegrind med gulv) istedenfor rett på gulvet. men senere ble det brukt til lekeoppbevaring. det er uansett ikke noe du trenger med en gang, så kanskje vente til en får behovet?

Back
Topp