trenger vasketips! *ull*

renate m

Gift med forumet
jenten vår bruker janus ullundertøy. problemet er at det ALLTID blir flekkete. ender med at jeg vasker forhånd først, så i maskinen på 30 grader på ullprogram. veldig tungvindt!

men så ser jeg at de tåler 40 grader.. har en gang ved et uhell vasket de på vanlig program, med milo og da ble de helt ren!!

så spørsmålet er: blir kvaliteten ødelagt ved å vaske på vanlig program, med ullvaskemiddel?

vet at det ikke er bra med for varmt vann, men det står jo på at de tåler 40 grader..

Ull/finvask programmet hos oss virker ikke, så her vasker jeg alt ull på vanlig vask. Det går helt fint det. Mye ull trenger ikke finvask i følge vaskeanvisningen engang.. Noen plagg har blitt litt fortere slitt enn andre, men jeg gidder ikke vaske for hånd[:)]

Legger til: Men det er nok større sjangs for at vanlig vaskemiddel og for høy temp ødelegger tøyet.

Ull skal vel strengt tatt ikke vaskes på vanlige vaskeprogrammer.. Det ødelegger kvaliteten til ulla sånn at den ikke har de samme egenskapene som før vask[&:]

ORIGINAL: Scrappycat

Ull skal vel strengt tatt ikke vaskes på vanlige vaskeprogrammer.. Det ødelegger kvaliteten til ulla sånn at den ikke har de samme egenskapene som før vask[&:]

Det er enzymer i vanlig vaskemiddel som gjør det (i følge milo reklamer hvertfall)[:D]

Jeg vasker ull sammen med alt annet.. Håndduker, klær, undertøy osv, på 40 grader, har aldri ødelagt ett eneste plagg.

ORIGINAL: LilleS

ORIGINAL: Scrappycat

Det er enzymer i vanlig vaskemiddel som gjør det (i følge milo reklamer hvertfall)[:D]

Hehe, bombe at det var fra Milo-reklamen[8D][:D] her var det dama på barnas hus som solgte meg masse ulltøy fra Joha og Janus som sa det til meg da jeg spurte[:)]

Et annet tips er å kjøpe grønnsåpe-stykke, (altså ikke flytende) og gni på flekkene før du vasker ulla[:)]

ORIGINAL: DaintyDelusiveDoll

Jeg vasker ull sammen med alt annet.. Håndduker, klær, undertøy osv, på 40 grader, har aldri ødelagt ett eneste plagg.

kan love deg at enten er ullplaggene av ganske dårlig kvalitet på forhånd (vedr. varme og lufting)
ellers så er de blitt det nå[8D]

ORIGINAL: TonjeJenta

ORIGINAL: DaintyDelusiveDoll

kan love deg at enten er ullplaggene av ganske dårlig kvalitet på forhånd (vedr. varme og lufting)
ellers så er de blitt det nå[8D]

Merker ikke forskjell.

jeg vasker alel ullklærne til ungan på 40 grader i maskina ilamme de anner klærne deres, men bare ikke ha det i tørketrommel, da bi de ødelagt, tåler fint vanlig vask, å blir rent å pent, vanskelige flekker sprayer e på vanish først, så rett i maskina.

Back
Topp