Trenger tips

Hannus

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Har siden fødselen for 3,5 mnder siden slitt med veldig dårlig matlyst. Nå har det gått så langt at jeg spiser en gang om dagen, og er ellers ikke sulten. Klarer heller ikke trykke i meg noe fordi jeg blir så fort mett. Det er ingenting som frister, annet enn kylling men det er for dyrt til at jeg kan spise det hver dag. :p Dette resulterer jo også i at jeg ikke får gått ordentlig på do, så er litt forstoppet for tiden..

Noen som har noen gode tips? Noe jeg kan spise som inneholder mye næring selv i små doser? Noen som har vært gjennom det samme og vil dele hva som funket for dere?

Ønsker ikke å snakke med noe lege i første omgang i hvert fall, og har fint troen på at jeg kan ordne opp i dette selv da det ikke ligger noe psykisk bak. Er ellers i fin form og har det helt supert som babymamma. :)

Jeg vet hva du mener, har det litt slik selv.
Om kylling frister er det mye du kan lage men bruke bare halv porsjon kylling, og heller erstatte det med andre og billige proteiner som kikerter, bønner, linser, egg. Kan også kjøpe kyllingkjøttdeig og ha det i feks gryte eller suppe eller kyllingkjøttboller.
Har du sjekket om du er lav på noen vitaminer eller mineraler i kroppen? Jeg slutter å spise når jeg har lavt B12. Mister helt matlysten.

Jeg vet hva du mener, har det litt slik selv.
Om kylling frister er det mye du kan lage men bruke bare halv porsjon kylling, og heller erstatte det med andre og billige proteiner som kikerter, bønner, linser, egg. Kan også kjøpe kyllingkjøttdeig og ha det i feks gryte eller suppe eller kyllingkjøttboller.
Har du sjekket om du er lav på noen vitaminer eller mineraler i kroppen? Jeg slutter å spise når jeg har lavt B12. Mister helt matlysten.

God idé, får prøve meg litt frem og se om jeg får laget noe jeg klarer å spise uten å bli dårlig. Kyllingkjøttboller hørtes hvert fall godt ut!

Har alltid hatt jernmangel og lå akkurat i grenseland når jeg var gravid. Er ganske sikker på at det har sunket etter fødsel for er ikke noe god til å få i meg jern. Tror du det kan være grunnen?

Chiafrø!! Du kan lage chiafrø på 10000 forskjellige måter. Det som er bra, er at det inneholder så mye godsaker som er bra for en, men også at man ikke nødvendigvis trenger spise så masse av det om gangen, fordi det sveller opp 9× sin egen str når det blir vått. Da blir man mett kjappere.
Søk på oppskrifter med chiafrø, så kommer massemasse opp. (Eks chia chocolate pudding)

Dette drikker jeg; mate (te):
http://www.yerbamate.no/pages/hva-er-yerba-mate
Den er knallsunn, og du kan nippe til den hele dagen. (Bare ikke hell kokende vann over den, vannet skal være litt kaldere enn det, hvis ikke kverker man teen)

Hvis du klarer å spise sunne ting med myyye næring i seg, så er jo det fint. Avocado er kjempebra, og er nøytral på smak. Den kan moses, has på brød som smør under pålegg, has i smoothie, has til kyllingen din ;) til og med brukes som "krembase" eller hva jeg skal kalle det til sjokoladeglasur.

Nøtter er sunt (hvis de er rå og usaltet vel og merke), og har mye næring på lite volum.

Alt av frukt og grønnsaker, nøtter,bær og bønner er jo veldig bra. Det er jo faktisk "superfood" som man er vant til her hjemme. Så hvis du klarer å spise små porsjoner som du kan snacke på i løpet av dagen, så er det toppers. Bare varier snacket ditt fra dag til dag, så blir du ikke så lei. Bær og frukt blir knalle smoothier, særlig med honning (kjøp en honning som er litt god kvalitet på og som er rå, så får du mer næring for pengene. (Dyrt) tips: manukahonning.)
Husk at du kan salte og krydre grønsaker, så blir det ikke så tamt. :)

Det samme skjedde meg. Skikkelig dårlig matlyst og raste ned i vekt. Ammet også. Hadde null energi. Enkelte dager orket jeg så vidt å stå på bena. Jeg lagde smoothies og spiste nøtter til mellommåltider. Tok med meg go morgen-jogurter om jeg dro ut. Må nesten bare spise litt og ofte, og ting som er enkelt fant jeg ut. Og drikk masse. Lykke til! :)

Samme her. Jeg har mistet helt sultfølelsen og kan gå hele dagen uten mat. Og på kvelden kan jeg plutselig komme på at jeg ikke har spist noen ting, så da får jeg hivd innpå et par skiver bare for å få spist noe...

Prøv å spise bittelitt mange ganger om dagen? Prøv å lag smoothies, sunt og du får i deg masse bra på en gang!

Var også slik. Som gravid og etter han var født.
Det ga seg heldigvis etter en stund :-)
Håper det ordner seg for deg :-)

Smoothie med en fløteskvett eller cocosa i :)
Bløtlagte linfrø kokt med havregryn til grøt, for å få fart på magen!
Du kan også kjøpe lactulose reseptfritt på apoteket, slik at du får kommet deg på do!

Takk for tips dere! :)
Skal teste ut litt av hvert, hvis det ikke blir bedre får jeg komme meg til legen. Mange tips her jeg ikke hadde tenkt på i hele tatt, smoothie feks så nå blir det frukt og grønnsakshandling. :D

Back
Topp