Trenger tips om soving!!

InisNaGall

Blir kjent med forumet
Vi har en baby på 11 uker, til nå har vi ikek hatt noen rutiner på soving, verken dag eller natt. Føler at tiden er inen for det. Syns han er mye våken til å være så liten (han er født 5 uker før tiden også). Virker som han gjør alt for å ikke sove noen ganger. I natt sovnet han ikke før 03, og da hadde han bare sover 3 timer de siste 17 timene! Når han da sovnet sov han bare til 06 og skulle ha mat.

Vet ikke om han blir overtrøtt og ermed ikke sovner?? Han ligger å spreller med armer og bein og puster veldig fort, virker som om han er stresset nesten. Tar jeg han  opp å legger han på brystet så roer han seg og sovner, og legger jeg han i senga som er vi tilbake til start igjen...

Har så lyst til å ha litt tid på kvelden alene med samboer, og få lille Herman til å legge seg i 19-21 tida, men nå virkjer det håpløst...! Skal vi bare bite i det sure eple å legge han og la han grine seg i søvne???

Slik som han er nå, med lite soving, så lurer jeg på om han vil sovne igjen etter måltidene hvis jeg legger han for natten så tidlig som 19?!

Trenger noen gode råd her!!!

Dette hørtes litt slitsomt ut ja. Jeg kan ikke komme med noe konkret løsning, men ting som hjelper hos oss er å pakke han ganske stramt inn i et babyteppe slik at han ikke får beveget seg så mye, sukkervann hvis han skriker mye, babymassasje med olje før leggetid og trilleturer. Vi prøver å legge vår kl 21 hver dag og det fungerer stort sett greit. Håper noe av dette kan hjelpe .. Du kan jo høre om de har noen tips på helsestasjonen også da :-) de pleier å være veldig hjelpsomme der.. Jeg fikk hvertfall mye hjelp der da jeg stresset med ammeteknikk i starten. Lykke til !!

Hvorfor bruker du sukkervann? Er ikke det ment for å berolige barnet før behandlinger osv?

Vi legger vår klokken ti, og da sover han godt.
De har ingen soverutine enda, men kan skille på natt og dag. Først når de er over to månder at det er mulig å begynne å legge dem tidligere.
Ville ikke anbefalt at han gråter seg i søvn - de er alt for små til det.

Uansett hva du gjør; vær så snill, IKKE la han skrike seg i søvn!! :( Han er altfor liten til det! Hvis han har vondt i magen kan sukkervann hjelpe, det bruker vi og har brukt på alle våre tre ved magevondt. OG også som gutt2012 sier, å pakke han godt inn kan hjelpe. Ellers, masse kos og nærkontakt :) Nå er vi så heldige å ha en baby vi kan legge i åtte, ni tia om kvelden, men søskna har ikke vært sånn. Det går seg til! Lykke til

Vi lar han ikke gråte seg i søvn nei. Han er jo litt eldre da, ble født 6.desember, men er jo her inne jeg har vært hele tiden, siden jeg hadde termin 9.januar. Han nigriner ikke, men sutrer mye. Har begynt med å legge han kl 21, så får vi se hvordan det går. :-) Blir han for ille legger jeg meg også og gir han litt mat. Tar han ikke med ned etter hat vi først har tatt han med opp.

Vår sovner ca kl 20, men står opp 5 hver morgen! Da er det UMULIG å få han til å sove mere! da vil han opp!! men går greit for meg som er A menneske 101%......heheh.....Verre for faren!!

Andre kveld på rad nå som han sovner rundt 2030 uten en lyd! :-)

Tja, jeg vet ikke om jeg har noen tips til deg.

Men vi har lagt gutten oppi vogga si etter siste puppemåltidet. Han roer seg mer eller mindre greit av seg selv. Noen ganger ligger han å grynter, surver litt og uffer seg, men tar han ikke opp før han begynner å gråte. Men jeg lar han aldri gråte seg i søvn, det får heller ikke min eldste på 2 år. hehe.

Vi sleit litt på dette med den eldste, men da tok vi henne opp, roet henne, og la henne ned igjen, tok henne opp, og la henne igjen.. til slutt så sovnet hun. Måtte "lære" henne til å sove for seg selv i egen seng. Det går ann å dyppe litt malt på smokken, dersom babyen roer seg med smokk. Det setter jo fart på magen også, dersom det er mage knip.

Det er ingen klare rutiner på når det er legge tid her enda, men det stresser jeg ikke så mye med, før det kommer et ordentlig søvn mønster. Nå har han sovnet rundt klokken halv ti, og blir med oss til sengs når vi skal legge oss.

Samme som Eldorado, funket på alle 3 det. Tålmodighet er et must da... Hun legger nybadet (ikke hver kveld, men tørr og nystelt hvertfall) og får så mye pupp hun vil - blir mellom 18.30 - 19.30 alt etter når hun våknet fra siste dupp. Hun kan være våken max 2 timer før hun tipper over og blir overtrøtt, da blir det værre å roe henne ned! Legger henne godt innpakket i et ullpledd/babyteppe og pakker dyna godt rundt. Smokken hvis hun vil ta den, og går inn og ut for å stryke henne, og sette i smokken - mellom 3-10 runder før hun finner søvnen. Tar henne opp hvis hun raser og sjekker om det er en rap som må opp - men som regel er det bare "trøtt-sutring". Slik har vi gjort ddet fra 3-4 ukers alder, da hun begynte å ta "natta" på stua i vugga si:)

Back
Topp