Trenger synspunkt!

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Dette syns jeg er vanskelig.
Gutten min har alltid våknet flere ganger på kveld, og av og til på natt. Var verre før på natt, men i det siste har det roet seg. Likevel må jeg inn tre-fire ganger hver kveld. Av og til godtar han byssing, men vil mest ha pupp. Vektoppgangen er fin og han spiser bra på dag
Tingen er at helsesøster vil at vi skal avvenne han pupp og kos på kveld og natt siden han er blitt så "stor" og jeg lider litt av å måtte styre sånn. Det hun vil er at vi kun skal gå inn, legge han ned og si at det er natt før vi går ut igjen. Vente fem minutter og så gå inn igjen, osv osv. Her lyser det skrikekur lang vei, syns jeg, og det liker jeg ikke. Dessuten har jeg flere å ta hensyn til.
I to uker prøvde jeg å bare ta han opp og bysse (for å se om det var kun pupp han våknet for) eller sitte med senga hans. Han våknet ikke mindre og da jeg lot være skrek han som om jeg mishandlet han mens han så på meg med DET uttrykket. :(

Nå er han forkjøla og strever litt med tennene, så jeg kan ikke gjøre dette nå uansett.

Sorry, ble langt, men hva syns dere om dette?

Jeg synes det er viktig at du ikke gjør noe du er ukomfortabel med. Barna merker fort om vi er usikre og det vil bare gjøre ting verre. Skal du gjøre noen tiltak er det viktig at du føler deg trygg og sikker på at det er det riktige. Har du sett litt på siste måltidet? Kanskje det er magen som jobber litt ekstra siden oppvåkninger stort sett er på kvelden og ikke natta. Prøve å legge tidligere/senere på kvelden? Min sover hele natten men de gangene vi har vært ute og fartet så han har spist annerledes og lagt seg senere, våkner han ofte noen fanger på kvelden.

Enig med siljbj. Tror også det viktigste er at du føler deg komfortabel med de tiltakene du setter igang. Jeg hadde som sagt tidligere en runde avvenning for noen måneder siden, men jeg holdt på å klikke av søvnmangel så måtte gjøre noe. Men kuttet ikke ut nattamming, lærte henne egentlig bare at set går an å sovne igjen uten pupp. Det ble jo skriking, men jeg eller mannen var inne hos henne hele tiden. Tok henne opp i sengen og lå inntil henne til hun roet seg igjen. Det fungerte innen ei uke hos oss, og hun har blitt roligere både før og etter vi legger oss, i tillegg til at hun faktisk sover bedre på dagtid (mest sansynlig pga hun har blitt mye bedre på å finne roen igjen selv), men der er jo babyer så forskjellige.. Uansett ikke meningen å komme med en oppskrift til deg, ville bare si at både jeg og jenta mi har fått bedre netter etterpå. Men hadde det ikke vært for at jeg bestemte meg for dette selv så tror jeg ikke det hadde gått like bra. Må jo være beinhard på de endringene man har bestemt seg for. Håper du finner en løsning som du er komfortabel med, og er det å fortsette som dere gjør så synes jeg du skal gjøre det. Ikke helsesøster som bestemmer om din baby er for gammel for nattpupp. Lykke til! :)

Dette er det du selv som må føle på. Det er viktig at du gjør det du mener er rett. Min gitt våknet annenhver time (minst) frem til han var seks mnd og klarte ikke å sovne av seg selv. Måtte ha pupp. Og så våknet han kl fem. Vi prøvde en gang med en liten kur der vi skulle ta han opp hver gang han gren til han roet seg og så skulle vi legge han ned. Det funket ikke, vi var ikke klar og ikke konsekvente. Men til slutt ble jeg så utslitt og satt og gråt i stuen kl fem om morgenen. Da satt vi en strek. Vi leste om ulike metoder for å lære baby å sove og vi valgte sove Karin sin hysj metode. Både jeg og min mann var 100% enig og innstilt på å gjennomføre. Vi valgte også å slutte helt med nattamming samtidig. Etter en halv uke hadde hab lært å sove selv og kuttet nattamming. Dette fungerte for oss. Men det viktigste er hva man ønsker og er klar for selv. :):)

Dette er det du selv som må føle på. Det er viktig at du gjør det du mener er rett. Min gitt våknet annenhver time (minst) frem til han var seks mnd og klarte ikke å sovne av seg selv. Måtte ha pupp. Og så våknet han kl fem. Vi prøvde en gang med en liten kur der vi skulle ta han opp hver gang han gren til han roet seg og så skulle vi legge han ned. Det funket ikke, vi var ikke klar og ikke konsekvente. Men til slutt ble jeg så utslitt og satt og gråt i stuen kl fem om morgenen. Da satt vi en strek. Vi leste om ulike metoder for å lære baby å sove og vi valgte sove Karin sin hysj metode. Både jeg og min mann var 100% enig og innstilt på å gjennomføre. Vi valgte også å slutte helt med nattamming samtidig. Etter en halv uke hadde hab lært å sove selv og kuttet nattamming. Dette fungerte for oss. Men det viktigste er hva man ønsker og er klar for selv. :):)

Hva går sove Karin sin hysj metode ut på?

Back
Topp