Trenger sparetips!!!

Camillas

Elsker forumet
Vi er ikke noe flinke til å spare penger har dere noen tips?
Vi shopper egentlig ikke så mye og kjøper sjelden noe stort, men allikevel klarer vi å sløse bort
rundt 20.000 kroner på mat og diverse.
Er ikke noe flinke til å tenke på hva slags mat som er billig og sånn, så det bør vi bli, men hva er billig og godt???

Karbonadedeig og kylling hamstrer vi i Sverige da så sparer bittelitt på det iallefall.

Skriv en grundig handleliste og når du er i butikken skal du ikke kjøpe noe som helst som ikke er skrevet opp på handlelista.

Gå aldri i matbutikken for å handle hvis du er sulten.

Handle 1 - 2 ganger  i uken, ikke noe mer. (da må det være nødtilfelle, ikke noe man fikk lyst på men noe man må ha som ikke kan vente, f.eks tom for toalettpapir).

Er man flink til å gjøre dette, så sparer man mye bare på det... Veldig mange av oss har lett for å handle mye mer enn man egentlig skulle uten å tenke over det[;)][:D]

Huff kjenner meg igjen i noen av disse fellene Fionella.
Vi kjøper litt first price vi og Tøsa, men vi kan nok bli myyyye flinkere.

Takk for tips, tar gjerne i mot fler [:D]

ORIGINAL: Tøsa

kjøper mye first price og lignende vi. sparer utrooolig mye på det.
handler mye i slengen, ca en gang i uka.
sparer iallefall mye på å ikke kjøpe gilde osv.

vi også. mye å spare på billige bleier.
prøver å ikke lage mer mme enn minsten drikker, har helt noen liter i vasken (alle monner drar[8D])

kjøper snop kun i helgene

slutta å røyke

går mere turer rundt omkring i nærmiljøet, i stedet for lekeland, vannland o.l ungene er foreløbig tilfreds med det[;)]

kjøper klær til ungene 1 år i forveien på salg (særlig dresser, jakker, sko o.l)

passer på og si det meste av klær han trenger til bursdag og jul og sparer endel på det. handler 1 gang i uka, setter bort 2000kr når alt av regninger er bet slik at jeg bare har 1000kr å sløse bort på kafe og slikt etterpå, kjøper kunn klær til meg selv og kiddo når det trengs[;)] det er mine tips da!! ha alltid kontanter i lommeboka, veldig lett og bare dra kortet

- handle en gang i uka
- godterier kun i helgene
- når du er ute og shopper, er på senter, kafe o.l legg igjen bank kort og ta med en sum kontanter, for de er borte, ja da kan du ikke bruke mer på den turen
-handle nordfjord kjøtt produkter (rema)
-kjøpe mat utenom merkevaren, f.p, eldorado, extra, coop. osv

Vi klarer oss fint, men som dere sier så lurer jeg også på hvor en del av pengene bare flyt avgårde.

Et tips er jo som alltid å storhandle... ikke dag for dag... men 1-2 ganger i uka eller noe sånt...

En annen ting jeg ser for meg kan være litt lurt, er å skrive opp ALT man bruker penger på 1 mnd tid... da ser man hvor pengene blir av...!!

Bruk februar mnd til å samle på kvitteringene hver gang dere handler mat.
Når måneden er over ser dere over hva som faktisk ble kjøpt, hvor mye av det som var snop, impulskjøp, unødvendig, eller hva dere generelt kjøper mye av eller som er ekstra dyrt. Så bør dere undersøke om det finnes noen billigere alternativ som kan erstatte det dere vanligvis bruker, og lære dere til å handle etter liste, planlegge flere måltider, kjøpe ting på tilbud og lage ting fra bunnen av.

Oj så mange bra tips, blir inspirert og motivert nå. Håper jeg klarer å få det til!!!! Har så lyst på større hus før jeg blir pensjonist, men da må vi bli flinkere med sløsinga!!!!

ORIGINAL: Ihne

Jeg handler mat en gang i uka. Handler fredag formiddag for da kan jeg handle snop til helga og.
Blir en liten tur på butikken midt i uka for å fylle opp med brød. Har liten fryser så får ikke handlet brød for en hel uke.

Handler for det meste på Rema og Kiwi.
På rema er det MYE billig kjøtt og kjøttdeig.
SKriv handleliste!

Er ofte tilbud på ica, spar og meny.
Det jeg hamstrer på tilbud er vaskepulver, skyllemiddel og ost (norvegia til 50kr pr kg)

Eller så planlegger jeg langt frem i tid.
Kjøper sommerklær på høsten som skal brukes sommeren etter. Nå har jeg tre gutter tett i alder, så her kan de arve. Så kjøper jeg "feil" str, så passer det neste mann.
Jeg har allerede full sommer garderobe til gutta.
Riktig nok ikke sommerens mote, men hvor mye forandrer moten seg for barn liksom[:-][8D]

Nå om dagen er jeg på utkikk etter fleece tøy til neste vinter.
Prøver også å ønske ulltøy, evt penger til dyre ting. SOm vintertøy og sko.

Mamma stakkar var ikke like heldig der. Hun har tre gutter som er to år mellom hver. Eldstemann er lang og veldig tynn, mellomste er kortere og kraftig bygd, og minste er tynn igjenn. [8D]
I teorien kunne da den minste arve etter den eldste, men klærne passet jo ikke på en stund. Mellomste var værre.

Vi merker at vi sparer utrolig mye på ikke å kjøpe kaffe overalt, en baguette eller ei bolle.
Litt hist og litt pist av sånt man egentlig ikke trenger og som egentlig ikke er mat.

Forslag til rimlig mat er:
Sei
Svinekjøtt (koteletter)
Supper (man sparer utrolig mye på å ha f. eks tomatsuppe til middag en gang i uka)
Oppskåret brød i frysen (slipper å kaste halve tørre brød)

Vi er ramme på kostbudsjettet selv bruker altfor mye på "mat"

det som funker for meg er følgende: smør matpakke, og ikke gå ofte på butikken/ i butikker.

Her var det mange tips[:)]

Selv prøver jeg dette:
  • Ha ett fast beløp til trekk fra min konto når jeg får lønn som går inn på en egen konto. Den skal helst ikke brukes av, men er ikke sperret i tilfelle jeg trenger de pengene som en krise. Men jeg må ha det som automatisk trekk ellers blir de brukt opp.
  • Har skrevet 5 ukers matliste fra søndag til fredag og prøver å holde det.
  • Handling en gang i uken alt annet er forbudt. Sett da bort fra det som er nødvendig som melk og brød.
  • Leser alltid reklamen nøye etter tilbud. Er det noe på tilbud kan jeg bruke sparekontoen til det for da sparer jeg uansett en del på middagene fremover.
  • Ikke småkjøp over alt det går det mye penger på det.

Ja det var det jeg kom på nå[:)]

Utrolig mange bra råd her!!! Skriver ned en laaaaaang liste jeg nå [:D]

ta et par storhandler i mnd istede for å gå på butikken ofte, da blir det kjøpt mere og brukt mye mer penger.

Back
Topp