Trenger seriøst tips ved melkefri diett

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
hei.

Jeg og snuppa lever på melkefri diett nå ifb utredning på sykehuset.

Jeg kjenner at allerede etter uke nr 2 så sliter jeg veldig med dette.

Sliter med å finnemat/ og da spessielt middag og enkle mellommåltid som er melkefrie og jeg har ikke energi til å skulle bake og styre å holde på så fælt med den maten siden jeg/vi i tillegg sjonglerer oppstart på jobb igjen (full jobb) barnehagetilvenning, forkjølelse etc. Det er nesten slik det begynner å friste å tvinge frem en ammeslutt, men egentlig ønsker jeg jo å amme lenger, det er bare det at jeg sliter sånn med kosten nå.

Dere som har levd på melkefri kost? Har dete noen tips til hva som kan lages til middag/ mellommåltid evnt andre ting dere kan tipse om uten at det er noe voldsomt slitaome greier å lage?:-)

hei.

Sliter med å finnemat/ og da spessielt middag og enkle mellommåltid som er melkefrie og jeg har ikke energi til å skulle bake og styre å holde på så fælt med den maten siden jeg/vi i tillegg sjonglerer oppstart på jobb igjen (full jobb) barnehagetilvenning, forkjølelse etc. Det er nesten slik det begynner å friste å tvinge frem en ammeslutt, men egentlig ønsker jeg jo å amme lenger, det er bare det at jeg sliter sånn med kosten nå.

Dere som har levd på melkefri kost? Har dete noen tips til hva som kan lages til middag/ mellommåltid evnt andre ting dere kan tipse om uten at det er noe voldsomt slitaome greier å lage?:)
Det er blitt så mye lettere med melkefritt de siste årene :)
Jeg kan så å si lage allt melkefritt :p
men om du er nybegynner kan det være tøft i kombinasjon med allt det andre.

Toro risgrøt (rød pose) kokt på mandelmelk (1 liter pluss 2 dl vann) kjempegodt

Hel kylling, poteter og søtpotet i biter bakt i ovn med grønnsaker og Toro Bretange saus (laget på melkefri smør, vann og rismelk)

Det er mange ferdigretter eller sånn halvferdig bare å varme opp som er melkefritt.

Jeg kunne egentlig skrevet en bok ;) Rema1000, Eldorado (Meny, Kiwi, Joker) Coop har alle sånn 6pk med mellombar som er “uten” den med nøtter.

Coop har en Hvitløksdressing (kald) som er uten melk.

X-tra hvitløksbaguetter på frys er melkefrie.

Mølleren sin sjokoladekake på pose er melkefri, bruk melkefri smør og evt rismelk i stedet for vann.

hei.

Dere som har levd på melkefri kost? Har dete noen tips til hva som kan lages til middag/ mellommåltid evnt andre ting dere kan tipse om uten at det er noe voldsomt slitaome greier å lage?:)

Til kaffe og havregrøt er jeg veldig glad i havre melk fra oatly, blå kartong. Bare prøv deg frem for å se hva du liker best selv. Som rømme erstatning liker jeg også oatly sin best.

Ellers finnes det veganske oster og nå Gryr fløteerstatning, begge deler melkefritt.
Til mellommåltider har jeg gjerne noe egg, eggerøre og røkelaks eller spekeskinke, lett å lage og stappe i matboksen.

Hva pleier dere å ha til middag en vanlig uke? Er litt lettere å komme med alternativer om jeg vet hva dere spiser :)
Men steks laks/torsk og feks fryste rotgrønnsaker som varmes i panne eller ovnen er veldig raskt. Lurer på om rema 1000 sine fiskekaker også er helt frie for melk og gluten :)
Kjøttdeig, pasta og tomatsaus på glass er også fort gjort og melkefritt. Jeg steker litt sopp, løk og gulrot først så det smaker litt mer. Du kan også runde av tomatsamaken med den gryr-fløta.

Andre raske mellommåltider er nøtter og frukt.
Om du lager smoothie selv synes jeg alpro soyayogurt eller oatly havremelk er godt oppi.
Alpro har også små begeryoghurt med div smak som er veldig gode.
:)

Hvor gammelt er barnet?

11 mnd så slik jeg har forstått det så skal hun hverken ha ris eller de nøtte/mandel melkene, da utgår mange erstatninger. Og mtp utredningen skulle vi vist unngå å få i spor av melk også som veldig mye har, feks gryr serien står det jo faktisk på at de kan inneholde spor av melk.:-)

Litt usikker om hun kan få soya melk, har holdt oss til havremelk hittil, hun liker det greit men jeg takler ikke smaken av havremelk :-(

Det er blitt så mye lettere med melkefritt de siste årene :)
Jeg kan så å si lage allt melkefritt :p
men om du er nybegynner kan det være tøft i kombinasjon med allt det andre.

Toro risgrøt (rød pose) kokt på mandelmelk (1 liter pluss 2 dl vann) kjempegodt

Hel kylling, poteter og søtpotet i biter bakt i ovn med grønnsaker og Toro Bretange saus (laget på melkefri smør, vann og rismelk)

Det er mange ferdigretter eller sånn halvferdig bare å varme opp som er melkefritt.

Jeg kunne egentlig skrevet en bok ;) Rema1000, Eldorado (Meny, Kiwi, Joker) Coop har alle sånn 6pk med mellombar som er “uten” den med nøtter.

Coop har en Hvitløksdressing (kald) som er uten melk.

X-tra hvitløksbaguetter på frys er melkefrie.

Mølleren sin sjokoladekake på pose er melkefri, bruk melkefri smør og evt rismelk i stedet for vann.

Takk for mange gode tips, her ga du meg noen gode ting jeg skal prøve ut og sjekke opp i, vi skal jo bla annet i flere bursdagsselskap fremmover så kanskje jeg skal prøve å bake den sjokoladekaken å fryse ned posjoner vi kan ta med i selskap:-)-)

Følte meg bare mer og mer demotivert på den dietten i det siste for det føles ut som ALT inneholder melk, lager kanskje en plan for noe som vi skal ha til middag, men så kommer jeg på butikken da å må lese bak på pakkene og både det ene og det andre utgår plutselig pga det inneholder ett eller annet melkeprodukt eller har/kan ha spor av melk.

Og det er heldigvis kommet mye erstatningsprodukter på markedet, utfordningen er bare det at nesten ingen av butikkene i nærheten har noe stort utvalg av erstatningsprodukter, så jeg må på 4 ulike butikker da plusselig for å få tak i det jeg trenger fordi den ene butikken har noe og en anen butikk har noe annet. Så det her ble mer stress enn jeg så for meg i starten:-)

Utfordingen ligger også mye i at det også er mange av erstatningsproduktene vi ikke kan bruke, både jeg og jenta på 11 mnd skal jo spise maten, og hun skal ikke ha feks rismelk:-/

Til kaffe og havregrøt er jeg veldig glad i havre melk fra oatly, blå kartong. Bare prøv deg frem for å se hva du liker best selv. Som rømme erstatning liker jeg også oatly sin best.

Ellers finnes det veganske oster og nå Gryr fløteerstatning, begge deler melkefritt.
Til mellommåltider har jeg gjerne noe egg, eggerøre og røkelaks eller spekeskinke, lett å lage og stappe i matboksen.

Hva pleier dere å ha til middag en vanlig uke? Er litt lettere å komme med alternativer om jeg vet hva dere spiser :)
Men steks laks/torsk og feks fryste rotgrønnsaker som varmes i panne eller ovnen er veldig raskt. Lurer på om rema 1000 sine fiskekaker også er helt frie for melk og gluten :)
Kjøttdeig, pasta og tomatsaus på glass er også fort gjort og melkefritt. Jeg steker litt sopp, løk og gulrot først så det smaker litt mer. Du kan også runde av tomatsamaken med den gryr-fløta.

Andre raske mellommåltider er nøtter og frukt.
Om du lager smoothie selv synes jeg alpro soyayogurt eller oatly havremelk er godt oppi.
Alpro har også små begeryoghurt med div smak som er veldig gode.
:)

Takk for tips veivalsa:-)

Jeg sybes mange av de erstatningene jeg har prøvd hittil smaker Blæh:-) hehe, men må jo bare fortsette å prøve oss frem.

Testet den go vegan osten ( etter å ha lett etter den på 7 ulike butikker vel og merke) og den lilte både jeg og jentungen:-) meeeen funket ikke noe særlig å smelte synes jeg.

Hele gryr serien har utgått hos oss fordi den kan ha spor av melk, og det holder vi oss unna så ikke det ødelegger utredningen vi holder på med.

Til mannens store fortvilelse har det blitt mange tomatbaserte sauser og pasta av ulike slag i det siste ( han hverken liker det særlig godt og får sånn halsbrann av det) så vi prøver å finne litt andre ting å lage.

Vi lager endel kjøtt med grønnsaker eller ris pg salat og lignende, men det jeg synes er vanskelig er dette med en saus eller noe til den type mat, det meste av de typene vi bruker har vi hatt melk i/til. Har laget hjemmelaget malkefri paprika saus da som er veldig god men det tar lang tid å lage og er mye styr synes jeg.

Men skal sjekke ut oatly litt nærmere, har ikke peøvd den serien:-)

Oatly-serien har egentlig det meste. Den kan være litt bisk i starten, men må man så må man. Jeg f.eks liker ikke smaken på soyaprodukter, så velger oatly fremfor de andre. Ikke er jeg superglad i mandelmelk heller.

Testet den go vegan osten ( etter å ha lett etter den på 7 ulike butikker vel og merke) og den lilte både jeg og jentungen:) meeeen funket ikke noe særlig å smelte synes jeg.
Du må legge den under pålegget/fyllet, da smelter den. Og gjerne bland den med litt havrefløte eller olje, så smelter den enda bedre. Den som er revet smelter hakket bedre enn den i blokk

Vi lager endel kjøtt med grønnsaker eller ris pg salat og lignende, men det jeg synes er vanskelig er dette med en saus eller noe til den type mat, det meste av de typene vi bruker har vi hatt melk i/til. Har laget hjemmelaget malkefri paprika saus da som er veldig god men det tar lang tid å lage og er mye styr synes jeg.
toro sin lette bernaise er uten melk, og den som heter krydret bernaise (ikke den ekstra krydrede dessverre).
Peppersausen er også uten, og samme med bretagne sausen.

Ellers har Oatly veldig mye bra :) Smøreost har de også, og du kan få go'vegan også i smørbar form.

Forslag til smør: Smøremyk og smørelett (og flytende smøremyk) fra Eldorado. Smaker som smør og koster en brøkdel av de andre :)

Sjekk ut siden til Toro, der kan du sortere i varer utifra evt allergi/intoleranse :) de har ganske greie merkinger

Takk for tips veivalsa:)

Jeg sybes mange av de erstatningene jeg har prøvd hittil smaker Blæh:) hehe, men må jo bare fortsette å prøve oss frem.

Testet den go vegan osten ( etter å ha lett etter den på 7 ulike butikker vel og merke) og den lilte både jeg og jentungen:) meeeen funket ikke noe særlig å smelte synes jeg.

Hele gryr serien har utgått hos oss fordi den kan ha spor av melk, og det holder vi oss unna så ikke det ødelegger utredningen vi holder på med.

Til mannens store fortvilelse har det blitt mange tomatbaserte sauser og pasta av ulike slag i det siste ( han hverken liker det særlig godt og får sånn halsbrann av det) så vi prøver å finne litt andre ting å lage.

Men skal sjekke ut oatly litt nærmere, har ikke peøvd den serien:)
Gryr havremelk har ikke spor. Vi må ha uten spor av melk og glutenfritt, så ikke så mange alternativ for. Den rød fungerer ypperlig i matlaging. Merker ikke havresmaken da.
Liker ikke soya, og mandel tåler ikke jeg.
Vet ikke hvor du bor, men har funnet kremfløte erstatning i Sverige (aito), som fungerer supert til fromasj ihvertfall :) gryr sin fløte utgår pga spor.

Mange av gilde sine produkter er uten melk, og de er som regel godt merket. Bruker leverpostei, wiener, grill og kjøttpølse fra gilde ihvertfall. Og kjøttpålegg. Og prior kalkunpølse elsker guttungen :)
Ellers er avokado og egg godt til lunsj, evnt med noe peppermakrell e.l :)

Rema sin pølselapskaus er også uten melk.

Toro langpannekake er gluten og melkefri :)

Ellers lager jeg etter vanlige oppskrifter på det meste, men bruker blå melange og gryr fyldig havremelk. Selv om jeg har sluttet å amme nå, så kommer jeg til å fortsette med den da jeg syns det smaker bedre :)

Brød mener jeg ofte er uten melk, men skal ikke si noe sikkert siden vi må ha glutenfritt og baker selv.

Pizzaost syns jeg jeezly er grei, fåes ihvertfall på noen menybutikker. Eller violife pizzaost syns jeg er enda bedre. Smaker ikke helt som ost, men får samme følelsen mtp at den smelter ihvertfall. Vet ikke om butikker her annet enn kolonial.no, men de har den på Eurocash strømstad vet jeg.

Dersom du trenger kjappe posesauser;
-Lett bearnaise fra Toro lagd med havrefløte
-Peppersaus fra Toro lagd med Oatly havrefløte eller iKaffe (iKaffe er litt fyldigere enn vanlig havremelk og egner seg godt til sauser)
-Toro Fri glutenfri brunsaus (erstatt noe av vannet med iKaffe dersom mildere/lysere saus ønskes)
-Toro Fri glutenfri hvitsaus
-Bretagne kyllingsaus fra Toro

Kjappe løsninger middag;
- Go og mager skinnfri kjøttpølse
- Coop reale kjøttkaker
- Coop reale karbonader
- Coop kjøttpudding

Fiskemiddager;
- Lag egen fiskegrateng. Kok makaroni, fisk og hvitsaus, bland sammen, ha i ildfast skål og strø brødrasp over. Lag gjerne stor porsjon, og frys ned til senere middager.
- Stekt seifilet med løk, tøm havrefløte (Oatly imat) over på slutten av steketiden, ha i salt og pepper og la koke litt, blir god saus.

Ting som tar litt lengre tid men er godt;
- Lasagne. Lag kjøttsaus og tykk hvitsaus. Legg lagvis med lasagneplater. Avslutt med godt lag hvitsaus, og strø knust tortillachips over i stedet for ost (knust tortillachips funker også fint over pizza sammen med revet melkefri ost, gir litt sprø og salt topping. )
- lettsaltet torsk med bacon og gulrotstuing. Bruk Oatly iKaffe eller imat når du lager gulrotstuing. Jeg ELSKER oatly dersom du ikke allerede har forstått det :p

Mellommåltider;
- Kjøleskapsgrøt av chiafrø og kokosmelk. Bland kvelden i forveien, sett i kjøleskapet over natta. Topp med bær.
- Bananpannekaker. Bruk havremelk.

Og sånn ellers;
- Toro brownie er melkefri. Bruk melkefri margarin.
- Oatly havreis med oboy hvis sukkersuget skulle ta deg ;)

Levde to år uten melk, egg, soya og nøtter da eldste var lita, uten spor av alt. Er nå på melkefritt i mitt andre år med lillebror, men han er ikke så sensitiv så vi bruker også det som kan inneholde spor denne gangen.

Det føles overveldende i starten, men det blir bedre og enklere med tiden, jeg lover!

Takk for mange gode tips, her ga du meg noen gode ting jeg skal prøve ut og sjekke opp i, vi skal jo bla annet i flere bursdagsselskap fremmover så kanskje jeg skal prøve å bake den sjokoladekaken å fryse ned posjoner vi kan ta med i selskap:)-)

Følte meg bare mer og mer demotivert på den dietten i det siste for det føles ut som ALT inneholder melk, lager kanskje en plan for noe som vi skal ha til middag, men så kommer jeg på butikken da å må lese bak på pakkene og både det ene og det andre utgår plutselig pga det inneholder ett eller annet melkeprodukt eller har/kan ha spor av melk.

Og det er heldigvis kommet mye erstatningsprodukter på markedet, utfordningen er bare det at nesten ingen av butikkene i nærheten har noe stort utvalg av erstatningsprodukter, så jeg må på 4 ulike butikker da plusselig for å få tak i det jeg trenger fordi den ene butikken har noe og en anen butikk har noe annet. Så det her ble mer stress enn jeg så for meg i starten:)

Utfordingen ligger også mye i at det også er mange av erstatningsproduktene vi ikke kan bruke, både jeg og jenta på 11 mnd skal jo spise maten, og hun skal ikke ha feks rismelk:-/
Du kan fint bruke rismelk i kake vil jeg tro. Mye endrer seg i løpet av få år, når mine var små var det soya som var fyfy spesielt for gutter.

Men rismelk som ingrediens i bakst i relativt liten mengde går greit.

Ellers har jeg en del oppskrifter jeg kan dele

Du kan fint bruke rismelk i kake vil jeg tro. Mye endrer seg i løpet av få år, når mine var små var det soya som var fyfy spesielt for gutter.
Barn under 6 skal ikke ha rismelk, så det ville jeg styrt unna...

Men rismelk som ingrediens i bakst i relativt liten mengde går greit.

Ellers har jeg en del oppskrifter jeg kan dele

Rismelk skal ikke gis til små barn

Anbefaler deg å sjekke ut heleneragnhild.no
Hun også måtte kutte ut melk da hennes lille reagerte på melk. :) hun har mange gode oppskrifter og tips :)

Middag er vel ikke vanskelig å gjøre/holde melkefri? Bruker du ofte melk i middagen?

Er mange oppskrifter hvor man bruker melk eller andre produker som er laget av/inneholder melk. Feks ost, fløte, rømme, yoghurt etcetc,

Eks, mange fiskeretter vi lager bruker vi hvitsaus til som er laget av melk, mange ferdige fiskeprodukt inneholder melk, mange ferdige kjøttprodukt inneholder melk, mange gryter, sauser og baser inneholder melk. Matretter som feks hjemmelaget pizza (utgår) finner ikke erstatningsost som funker til å smelte på pizza. Mange pastaretter vi bruker inneholder melk/fløte/ost
Mange sauser/dipper vi lager inneholder melk/rømme/creme fraiche etc.

og erstaningsprodukter finnes ja, men de fleste jeg har testet så langt smaker skikkelig vondt og det er også dessverre dårlig utvalg med erstatningsprodukter i området. Så i dag skal jeg kjøre ganske langt for å komme til en meny butikk i håp om at jeg skal finne litt mer der.

Så er det ikke nødvendigvis det jeg selv tilsetter melkeprodukt i heller som er utfordringen, men når man går over i en diet som skal være helt fri for melk (også spor av melk) så blir man plusselig overrasket over hvor mye som faktisk inneholder melk eller kan ha spor av melk i seg:-/ ergo blir det en real utfordring.

Men har fått noen gode tips her så skal se etter endel av de tipsene nå i dagens handletur:-)

Dersom du trenger kjappe posesauser;
-Lett bearnaise fra Toro lagd med havrefløte
-Peppersaus fra Toro lagd med Oatly havrefløte eller iKaffe (iKaffe er litt fyldigere enn vanlig havremelk og egner seg godt til sauser)
-Toro Fri glutenfri brunsaus (erstatt noe av vannet med iKaffe dersom mildere/lysere saus ønskes)
-Toro Fri glutenfri hvitsaus
-Bretagne kyllingsaus fra Toro

Kjappe løsninger middag;
- Go og mager skinnfri kjøttpølse
- Coop reale kjøttkaker
- Coop reale karbonader
- Coop kjøttpudding

Fiskemiddager;
- Lag egen fiskegrateng. Kok makaroni, fisk og hvitsaus, bland sammen, ha i ildfast skål og strø brødrasp over. Lag gjerne stor porsjon, og frys ned til senere middager.
- Stekt seifilet med løk, tøm havrefløte (Oatly imat) over på slutten av steketiden, ha i salt og pepper og la koke litt, blir god saus.

Ting som tar litt lengre tid men er godt;
- Lasagne. Lag kjøttsaus og tykk hvitsaus. Legg lagvis med lasagneplater. Avslutt med godt lag hvitsaus, og strø knust tortillachips over i stedet for ost (knust tortillachips funker også fint over pizza sammen med revet melkefri ost, gir litt sprø og salt topping. )
- lettsaltet torsk med bacon og gulrotstuing. Bruk Oatly iKaffe eller imat når du lager gulrotstuing. Jeg ELSKER oatly dersom du ikke allerede har forstått det :p

Mellommåltider;
- Kjøleskapsgrøt av chiafrø og kokosmelk. Bland kvelden i forveien, sett i kjøleskapet over natta. Topp med bær.
- Bananpannekaker. Bruk havremelk.

Og sånn ellers;
- Toro brownie er melkefri. Bruk melkefri margarin.
- Oatly havreis med oboy hvis sukkersuget skulle ta deg ;)

Levde to år uten melk, egg, soya og nøtter da eldste var lita, uten spor av alt. Er nå på melkefritt i mitt andre år med lillebror, men han er ikke så sensitiv så vi bruker også det som kan inneholde spor denne gangen.

Det føles overveldende i starten, men det blir bedre og enklere med tiden, jeg lover!

Helt supre tips:-) tuuusen takk.

Men lurer litt på hva du bruker å lage hvitsausen din med? Havremelk der ogaå?

Back
Topp