Trenger sårt råd...

*Musti*

Forumet er livet
Lille snuppa mi på 3 år har blitt VELDIG sår i stumpen..fordi hun har gått med bæsjebleie aaaltfor lenge 2 dager på rad i b.hagen.. I ettermiddag var det så ille at hun blødde fra 2-3 sår emoticon
Trenger råd for hvordan det skal gro fort..
Har inotyol,men syns liksom ikke den virker så godt mer.. What to do?? Det er nesten så jeg vil holde henne hjemme i morgen for å pleie stumpen...

Hender det blir slik her og ( min gutt er dog bare 16 mnd).. Vi bruker bittelitt sinksalve, og passer på at han ikke går lenge med våt bleie..

Sikker på at det ikke har blitt sopp i det?

Ellers det jeg har gjort er at jeg er nøye med at det er tørt, gjerne luftørke
Har på godt med inotynol og så har jeg helt på potetsmel og på med bleie. Dette gjør jeg hver gang ved beleie skift

Hvis det er sopp så kan en prøve canasten,evt prate med legen

Masse lufting, potetmel, olivenolje?
Har hørt folk har snakket om noe som heter krystallfiolett fra apoteket, men jeg aner i grunn ikke hva det er.

Det som hjalp for jenta mi var å lufte rumpa så mye. Lufttørke og tykt lag med silulen. Jenta mi fikk også kjøttsår til slutt. Idag et par år etter har hun fortsatt litt arr.

Når hun er veldig sår her så holder jeg hun faktisk hjemme fra bhg..
Slik at hun får ny bleie nesten hver time, sitter en del i oljevann..
Masse inotyol.. Hvis det ikke gror ville jeg prøvd Dactacort.. (soppsalve)
Krystallviolet tørker huden og er antibaktriell mener jeg.. (iik, ikke skyt meg om jeg tar feil) ..
Først krystallviolet på morgenstellet, dactacort på neste og inotyol resten av dagen.. Det tok knekken på blødende sår her! Stakkars lille! :( Er så fælt når de er så sår! :(

Anbefaler også å spyle hun i dusjen for å vekk bæsj ..

Huff stakars! :(

Har ikke noen tips mot så fæle rumpesår, men håper du får noen tips av andre her som funker!

Lykke til!

**CogJ** skrev:
Når hun er veldig sår her så holder jeg hun faktisk hjemme fra bhg..
Slik at hun får ny bleie nesten hver time, sitter en del i oljevann..
Masse inotyol.. Hvis det ikke gror ville jeg prøvd Dactacort.. (soppsalve)
Krystallviolet tørker huden og er antibaktriell mener jeg.. (iik, ikke skyt meg om jeg tar feil) ..
Først krystallviolet på morgenstellet, dactacort på neste og inotyol resten av dagen.. Det tok knekken på blødende sår her! Stakkars lille! :( Er så fælt når de er så sår! :(

Anbefaler også å spyle hun i dusjen for å vekk bæsj ..

signerer denne!!
jeg ville nok ha latt henne gå en god del uten bleie også....

Takk for gode råd :)
Hun kan jo liksom ikke lufte så mye i b.hagen heller,da de har flere unger å passe på OG er ute stortsett hele dagen nå som sola endelig er her..

Eg har fått tips om den soppsalven, Dactadort(?). Ellers ville eg latt ho gå mest muleg uten bleie heime. Og gitt beskjed om at ho er veldig sår, så dei må bytte OFTE i barnehagen.  

Kan også anbefale Bepanthen istedenfor inityol. Den er super!
Luft luft og luft, beste medisin for såre stumper :)
Hvis det ikke gror prøv canesten, fort gjørt at det blir sopp i såre stumper.

Stakkar... ikke godt når det blir sånn... :(

Mitt beste råd er potetmel, og zinksalve(libero sin)!
Og la henne gå uten bleie hvis mulig.

Lykke til, håper hun blir fort bra igjen. :)

Nica skrev:

Stakkar... ikke godt når det blir sånn... :(

Mitt beste råd er potetmel, og zinksalve(libero sin)!
Og la henne gå uten bleie hvis mulig.

Lykke til, håper hun blir fort bra igjen. :)

Takk :) Hun har gått myyye uten bleie hjemme i ettermiddag,men det blir dessverre vanskelig i b.hagen.. De har 21 barn på basen og det er 0-6 år.. Er heldigvis fredag og helg i morgen kl 15.00 :)

søs sin datter hadde masse sår og hun tok inytinol eller hva den kremen heter og så potetmel oppå der igjen. Det gjorde henne bedre i allefall :O)

*kath* skrev:
Kan også anbefale Bepanthen istedenfor inityol. Den er super!
Luft luft og luft, beste medisin for såre stumper :)
Hvis det ikke gror prøv canesten, fort gjørt at det blir sopp i såre stumper.

Enig her! Super krem. 

Her bruker vi Aloe vera gelè eller aloe vera saften rett fra planten. Også lar vi det lufttørke, for så og smøre et tykt lag zinksalve på. Stumpen blir god som ny på bare ett par dager! Ikke noe godt når de små har sår stump. Veit jo sjøl hvor vondt det gjør:-/

Prøv å unngå våtservietter når hun skal vaskes nedentil. Bruk grønnsåpevann og spyl gjerne i vasken/dusjen etterpå sånn at du får bort evt såperester.
Smør på med zink, her var det Weleda sin Calendula Zink creme som reddet stumpen til veslejenta.
Vi var også innom helsesøster for å avkrefte sopp.

Back
Topp