Trenger råd!

~Kathrine~

Forumet er livet
Heisann!

Jeg skal nå flytte hjem til Tromsø, hele 5 mnd før tiden.

Årsaken: Muggsopp i tre rom i leiligheten jeg leier.
              Å dette visste de jeg leier hos om FØR jeg flyttet inn,
              å de visste at min sønn er Astmatiker.

Når jeg kom hjem fra juleferie, stinket det her å veggene var svart.
Sånn oppdaget jeg det, å tok det opp med dem. Å de innrømte at de visste det.
Da var det bare en ting å gjøre, flytte ut fortere en fy!
Å da mente jeg at jeg IKKE skulle betale full husleie i den siste perioden.
Noe de var uenig i, og jeg "måtte" gi meg å betalet fullt.

Nå flytter jeg ut 10 dager før denne betalte perioden går ut,
å de mener jeg IKKE kan kreve tilbakebetaling av det jeg allerde har betalt.
Skal jeg virkelig betale for dette mugghållet etter at jeg er flyttet... [:@]

Alt dette har medført STORE kostnader for meg, å sønnen min må skifte skole midt i skoleåret....grrr!

Mener dere at dette er rett av dem?

Mange jeg snakker med at jeg brude gå til sak mot dem.

Trenger råd her!

Fortvilt Kathrine

fy fa.. for noen tullinger, må jo være ett sted du kan gå videre med det, brde jo ikke vært lov å leie det ut engang[:@] og du burde faktisk fått igjen pengene spør du meg..

ja vurdere å gå sak mot dem [:'(]

men har du sjekket opp da? er jo regler på sånne ting også, men vet ikke helt hvor du skal henvende deg hen, har ikke vært her på noen dager (pc´en har vært på sykehus),og må gratulere deg med en liten prins[:D] godt det er noe positivt oppi alt det kjipe, og det var kjempefine navn som samboeren din foreslo[;)]

Her må der være noen som kan bistå med råd og hjelpe deg mener jeg.. 
Kanskje sjekke litt på www.lbf.no  [8|]

Er så trist når slike ting skjer, og man må bruke tid og krefter på å kjempe for noe man egentlig burde slippe i det store og hele. [:@]

Kika litt i husleieloven for dæ æ Kathrine.. Her står det masse nyttig altså..
Gå på lovdata.no og finn den der..

Tok med et lite utdrag her.. og det e klart at du kan kreve tilbakebetaling.
Ønske dæ lykke te

§ 2-11. Avslag i leie
       Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.
       I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

§ 2-12. Heving av leieavtalen
       Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.
       Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.
       Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.

§ 2-13. Erstatning
       Leieren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke så langt utleieren godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes en hindring utenfor utleierens kontroll som utleieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av.
       Skyldes forsinkelsen eller mangelen en tredjeperson som utleieren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle leieavtalen, er utleieren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i første ledd.
       Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom utleieren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.
       Reglene i første til tredje ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 2-14 annet ledd.
       Leieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom

a)
forsinkelsen, mangelen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra utleierens side, eller

b)
husrommet alt på avtaletiden avvek fra det som er tilsikret fra utleieren.

nei vet du hva!!!!!!!!!![:@]hadde jeg vet deg å hatt energi til det hadde jeg søren men gått til sak!

du har et sykt barn å di har ikke opplyset deg om det.det kunne jo ha vert livsfarlig for tibias om du ikke oppdaget det!

husleia kan di ikke kreve tilbake,di har jo gjort brudd på sin avtale å latt derer bo i en leilighet med mugg?????[:'(]

jeg syns iallefall du har tatt det riktige valget med å flytte med en gang!håper det ordner seg for deg.

Hvis det måtte gå så langt så kjenner jeg en advokat i Oslo som er spesialist på bygg o.l
Men om han tar sånne saker er jeg usikker.. Tenkte sjekke opp.[8|]

er sånne folk som skulle kommet på tv2 hjelper deg, jævla tullinger[:'(] og tenk deg å vite det også leie ut med ett barn med astma, da er du rimelig kynisk. håper du får tatt rotta på dem og får igjen penger

Tusen Takk pia81!

Ser jo at dette kan jeg komme langt med...

Kranglet med de i dag åsså...!
blir bare mer å mer fortvilet av dem.

Usj...folk!

Kathrine

Takk for at du sjekker det opp Irene, men jeg har krav på fri rettshjelp.
Å da blir jeg evt å benytte med av det!

Har sotte i dag å formulert en lang mail til dem (jushjelpa),
skal bare fin pusse osv på den, så skal jeg sende den!

TUSEN TAKK JENTER!

Klem fra Kathrine

du er alltid så snill og omtenksom mot alle, så da vil alle jelpe deg så mye vi kan vettu[;)] håper virkelig det ordner seg for deg

Ja vil gjerne ta rotta på dem,
å det her er mennesker med GOD økonmi.

Nå bor de i pakistan med 5 tjenere, privat skole til ungene, privat bil/sjofør, 2 kokker, og et palass på 500 kvm.

Å her har de et hus som er taksert til 13 mill, men to biler stående i garasjen.
Så vil de krangle på "ussle" 6000 kr i måneden...fatter det bare ikke!!!

Å jeg har passet katta demmes, klippt plen, måkket sne og passet huset generellt (ikke inni huset da, bare ute).

Fatter FAN ikke hva de tenker på, med eller hva!!!!!!

Det er såkalde mennesker som bare tenker rundt sin egen ramme,
å driter i hvordan andre har det!

GRRRRRRRRRRRRR [:@]

ORIGINAL: ~Kathrine~

Takk for at du sjekker det opp Irene, men jeg har krav på fri rettshjelp.
Å da blir jeg evt å benytte med av det!

Har sotte i dag å formulert en lang mail til dem (jushjelpa),
skal bare fin pusse osv på den, så skal jeg sende den!

TUSEN TAKK JENTER!

Klem fra Kathrine

Det er bra du har krav på fri rettshjelp! Stå på, dette skal det bli en ordnings på. [:D]

ja må bare si det igjen...
DERE er bare så gode å ha!

Er man lei seg, glad eller pisst så er det bare å komme hit å blåse ut litt!

Trøst, Råd, Hjelp og Oppmuntring er det i fleng å få!

*bøyer meg i støvet for dere*

Kathrine

Huff... Noen klarer ikke tenke lenger enn til nesetippen sin som peker mot skyene! [>:]

ENIG

Kan ikke gi annet råd enn å prøve å la være å tenke for mye på dette. Prøv å skubbe det til sides innimellom, og hev deg ovenfor de gnetne eierne. Det løser seg sikkert!

Ja det er akkurat det jeg må nå,
jeg skal flytte hjem å når alt der har roet seg rundt meg skal jeg vurdere om jeg makter å gå videre med dette!

Akkurat nå klarer jeg ikke mer, å vil bare BORT herfra!

Er bare så glad for at de ikke bor her, slipper i alle fall å se dem!

Kathrine

Det blir sikkert bra. [:)]

Back
Topp