Trenger råd..

Kesia

Flørter med forumet
Jenta mi på 3 år sliter litt i barnehagen.
Hun vil helst bare leke med/klenge på de voksne hele tiden, viser liten interesse for å leke med de andre barna der, tar aldri initiativ til det selv. Senest i går hadde det kommet ei jente bort til henne å spurt om de skulle leke sammen, men nei, det ville hun ikke.

Hun begynte i bhg da hun var ca 18 mnd, så hun kjenner jo alle der og er trygge på alle de voksne.
Når jeg leverer henne er det sjeldent proteste, hun følger meg til porten og gir meg kos og sier hadet, eller står i vinduet og vinker.

Jeg blir jo litt bekymret da, det er vel ikke helt normalt å ikke ville leke med andre barn?
Hjemme leker hun masse med sitt søsken.

Hun er litt sjenert av seg, men ikke sånn super sjenert liksom..

Barnehagen har nevnt dette nå 2 ganger, samt at hun er litt stille og rolig der. Det er hun ikke hjemme.

Jeg har bedt om en foreldresamtale for å høre hvordan de tar tak i dette og hva de gjør.

Men er det noen som har erfaring? Jeg er superstressa, ser for meg at hun aldri kommer til å få noen venner etc etc...

Hva kan JEG gjøre? Har prøvd å prate med henne om det, men hun sier liksom enten at hun leker med barna eller at hun ikke gjør det fordi hun blir så sliten og varm?

Uff det må være frustrerende for deg som mor med disse bekymringene for jenta de. Jeg har ikke noen konkrete råd og komme med, men har jobbet i barnehage tidligere. Vi hadde blandt annet en jente som helst var med oss voksne, og hun va litt "min jente". Hun var stille og rolig og lekte ikke så mye med de andre ungene, men i fra ca 3-5 års alderen så endret det seg, hun beveget seg lengre bort fra oss voksne. Hun var fortsatt stille og rolig, men lekte fint sammen med de andre jentene.

Vi prøvde å ta henne med i leken med de andre barna med å selv delta som voksen, og så prøve å trekke oss forsiktig bort.
Jeg er sikker på at det ordner seg, og at hun tar kontakt med de andre barna etter hvert:)

Det at de andre barna ønsker å leke med henne er jo et godt tegn:)

Har barnehagen prøvd å finne ut hvorfor det er sånn da? I en barnehage jeg jobbet i var det ei jente som var mest med oss voksne, og det viste seg at jentene på avdelingene var veldig kontrollerende, og det endte nesten alltid i konflikt når de lekte. Dette ville hun ikke, så da trakk hun seg unna. Løsningen der ble at hun lekte med gutta i stede 

Hvordan er hun når hun er med jevnaldrene ellers?? andre barn, bortsett fra småsøsken?? For hvis det bare er i barnehagen det er slik, er det jo mest sannsynlig en grunn som er knyttet til barnehagen. Ta dette opp med ped. leder på foreldresamtalen. Barnehagen burde også legge til rette for at hun kan bli med i leken, dele opp i mindre grupper...etc...

Back
Topp