Trenger råd/tips/erfaringer etc.

Nybarnimage

Forelsket i forumet
♡Julekulene 2021♡
❤Januarlykke 2022❤
Hei!
Vi er ett par som prøver å bli gravide, vi har prøvd aktivt i 5år, men lagt det på is de 2 siste årene da vi ble så slitne av at alt ble negativt (3 SA, "mekanisk sex" osv).
Jeg har barn fra før. Han har vært på sjekk av seg selv og sitt og er EU godkjent, og min gynekolog sier at det ikke skal være noe i veien for at jeg skal bli gravid! Jeg og legen har blitt enige om å prøve ut januar, så skal vi diskutere hormon tilskudd, eggløsningtab.
Jeg har lite/ingen erfaring på hva dette går ut på?
Finnes det mange forskjellige måter å utføre assistert befrukting? Fryst ikke fryst? Fortell?
Noen som har erfaring med eggløsningstester, hvilken type anbefaler du?
 
Hei!
Vi er ett par som prøver å bli gravide, vi har prøvd aktivt i 5år, men lagt det på is de 2 siste årene da vi ble så slitne av at alt ble negativt (3 SA, "mekanisk sex" osv).
Jeg har barn fra før. Han har vært på sjekk av seg selv og sitt og er EU godkjent, og min gynekolog sier at det ikke skal være noe i veien for at jeg skal bli gravid! Jeg og legen har blitt enige om å prøve ut januar, så skal vi diskutere hormon tilskudd, eggløsningtab.
Jeg har lite/ingen erfaring på hva dette går ut på?
Finnes det mange forskjellige måter å utføre assistert befrukting? Fryst ikke fryst? Fortell?
Noen som har erfaring med eggløsningstester, hvilken type anbefaler du?

Hei :)
Først, så leit at dere har slitt såpass lenge. Det er trist når tiden går og ønskebarnet ikke dukker opp.
Vet selv en del om det og er straks på vei inn i det femte året selv... Ingenting feiler oss heller...

Vi har prøvd det aller meste nå snart.
Av tabletter som stimulerer EL er det Pergotime og Letrozol (også kalt Femar). Pergotime er forøvrig på vei ut av landet, og selges kun frem til 31.12.16 på norske apotek.
Begge forbedrer eggløsningen eller gir EL til de som ikke har i det hele tatt.
Selv har jeg blitt gravid på begge, men har mistet.

Inseminasjon gjøres gjerne i sammenheng med bruk av slike hormonkurer.

Også er det IVF da, bedre kjent som prøverør. Da stimuleres man med sprøyter og/eller nesespray og det hentes ut flere egg som befruktes utenfor kroppen. Et til to egg settes tilbake etter et par dager. Overskuddsegg fryses og kan brukes til fryseforsøk. Ikke alle er heldige nok til å få egg på frys.
Selv driver jeg med fryseforsøk nå og har et egg igjen etter IVF som var i sommer.

Det finnes mange gode EL-tester og mange meninger om hva som er bra å bruke. det er både analoge tester og digitale. Selv foretrekker jeg de analoge strimmeltestene ettersom de digitale fort blir dyre når man bruker mye.
Har kjøpt disse: http://www.ebay.com/itm/30-Ovulatio...335776?hash=item58e57d9960:g:8MQAAOSw8w1X-LKi på ebay og er storfornøyd :D Billige og pålitelige!

Ellers kan det være kjempelurt å tempe i tillegg til å teste etter EL. Da er man helt sikker på at man fanger opp når eggløsningen har vært :)
 
Last edited:
Back
Topp