Trenger råd, starter nå m grøt... (redigert)

Monkeymom

Blir kjent med forumet
Heisann, dere som har vært der...
Jenta mi er nå straks 6 mnd (gosh hvor tiden flyr) Ny milepæl; tilvenning fast føde, og vi starter m grøt. Har valgt maisgrøt (og nå har hun fått masse eksem, grøten?) Burde jeg bytte? Havre, hvor lenge for å sjekke eksemen om maisen?

Men mitt eg spm:
Jeg fullammer, dvs hun spiser når hun vil ha mat, kan gå 3 kan gå 5 timer på dagtid (natt ca 1-2 måltider på 12 timer)... Men når gir jeg denne grøten? Og hva m puppen til det måltidet? Og når det er oppe i full posjon, hvordan gjør jeg pupp og grøt da? og når kommer formiddasmat og middagsmat inn i bildet?

Morsmelk ca kl 2-4
Morsmelk ca kl 7-8
Morsmelk ca 11-12
Morsmelk ca kl 15-16
Grøt kl 18.30
Morsmelk rett før seng mellom 19.30 og 20

Som sikkert noen har fått m seg, jeg er ei hønemor som ikke klarer å "tenke" selv, og trenger gode råd og tips fra dere som har gjort dette før... På forhånd millioner takk!
 
Hva blander du i grøten? Lillemor tålte ikke mme fordi det er kumelk i. Brukte mormelk i grøten en stund. Når jeg ikke gadd å pumpe meg mer, brukte jeg soyamelkbasert mme i grøten.
 
Hun var allergisk for kumelt til hun var ca 18 mnd. Iflg allergilegen var det egentlig ikke allergi engang, men svært mange små reagerer på kumelk uten at de får allergi senere.
 
Det er lurt å amme før og etter grøt/middag i begynnelsen, for å lette overgangen.
 
Tenkte på det samme. Hvilken melk bruker du i grøten?
 
Jeg pumpet ut morsmelk som jeg rørte ut grøten i inntil jeg gikk over til grøtene som skal blandes ut i vann. Jeg har alltid ammet de etter at de har fått grøt.
 
Jeg starta med grøt til kvelds først og etter en uke også til frokost. De andre måltidene introduserer du etterhvert som du føler at barnet trenger mat.  
 
Pga allergier så ble jeg anbefalt risgrøten fremfor maisgrøten. Kan jo hende det er det?
 
Har du lest denne? http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=23
Vet ikke om det ble direkte svar på det du lurer på, men der står endel nyttig.
 
Også har jeg selv (og flere med meg) funnet denne linken svært interessant: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/rapley_guidelines.html
 
Vi fulgte mye av dette opplegget med vår lille. Og det har fungert kjempebra. Husk at fast føde ikke er noe å stresse med (sålenge barnet vokser og trives). Jeg vet flere der hovednæringern til barnet har vært mm til barnet er ett år gammelt feks. (Det viktigste i så måte er at mor selv er godt ernært, og dermed forsyner barnet med det det trenger)
 
Min gutt ble tilbudt fast føde fra ca 6-7 mnd alder, men begynte ikke å spise særlig før han var nærmere 9mnd tror jeg det var. Han brukte lang tid på å utforske, smake og leke med maten.
Alle barn er ulike, og noen trenger mer tid enn andre til å venne seg til både smak, lukt, konsistens osv.osv. [:)]
 
Back
Topp