Trenger råd / hjelp

**MarteMor**

Mamma for første gang
Aprilbarna`15
På lørdag var det super mye kunde på jobb, jeg står i kassa å kjenner det blir vondere og vondere. Så ringer inn syk søndag og ringer lege mandag for å få en sykemelding. Legen ringer tilbake og sier gravide får ikke sykemelding de må fylle ut skjema for tilrettelegging/ omplassering pga graviditet. Så til sjefen så sende det inn til NAV. Snakk om tungvint når alt jeg ønsket av en uke avslapping mens det er verst på jobb så bekkenet kan slippe stresset.
Jeg tror ikke det er noe de på jobb kan gjøre for å tilrettelegge for meg. Stå er vondt, sitte er vondt og bøye meg er helvete. Men virker som en altfor parkere sak å få svangerskapspenger for.

Får man ikke sykemelding som gravid?

Joda det gjør du. Jobber på legekontor, og stort sett alle gravide hos oss får iallefall sykemelding.

Men du har jo rett på tilrettelegging på jobb, dersom du kjenner du ikke klarer å stå bak kassen må sjefen tilrettelegge for deg så du kan gjøre det arbeidet du klarer :)

Mamma til Novembergutt -12, lillesøster ventes i april/mai - 15

Joda det gjør du. Jobber på legekontor, og stort sett alle gravide hos oss får iallefall sykemelding.

Men du har jo rett på tilrettelegging på jobb, dersom du kjenner du ikke klarer å stå bak kassen må sjefen tilrettelegge for deg så du kan gjøre det arbeidet du klarer :)

Mamma til Novembergutt -12, lillesøster ventes i april/mai - 15

Godt å høre du sier det for legen virket veldig bestemt på at gravide ikke får sykemelding.
Skal nok klare å stå bak kassa bare ikke nå når det ikke er rom for pustepauser.

På lørdag var det super mye kunde på jobb, jeg står i kassa å kjenner det blir vondere og vondere. Så ringer inn syk søndag og ringer lege mandag for å få en sykemelding. Legen ringer tilbake og sier gravide får ikke sykemelding de må fylle ut skjema for tilrettelegging/ omplassering pga graviditet. Så til sjefen så sende det inn til NAV. Snakk om tungvint når alt jeg ønsket av en uke avslapping mens det er verst på jobb så bekkenet kan slippe stresset.
Jeg tror ikke det er noe de på jobb kan gjøre for å tilrettelegge for meg. Stå er vondt, sitte er vondt og bøye meg er helvete. Men virker som en altfor parkere sak å få svangerskapspenger for.

Får man ikke sykemelding som gravid?
Dummeste jeg har hørt! Skjønner at du vil bytte lege. Udugelig rett og slett. En allmennlege kan ikke stort om et svangerskap sånn er det bare. Bruk jordmor isteden og få henne til å kontakte legen din, så du får hjelp. Lykke til!!

Nå lurer jeg litt på hva som kommer til å skje. For siden den legen ikke vil gi sykemelding må jeg sikkert ta ut egenmeldig og hva om jeg er fortsatt stiv etter jul. Kan ikke ta ut ny egenmeldig før det har gått 14 dager. Og hva med som skjer med denne tilrettelegging/svangerskapspenger aner ikke jeg.

Men nå etter en telefon til min søster hvor jeg bare kunne gråte litt og få bekreftet at legen er en ape og jeg skal klare det, går det bedre. Hormoner og duste leger blir noen tårer..

Jeg fikk jo 50% sykmelding i går. Og med tvillingene var jeg 100% sykemeldt fra uke 24. Så ja, du kan få sykmelding.

Det var da en rar lege...
Vil tro det er vanlig å ha sykemelding en periode når det står på som værst, deretter søke om tilrettelegging slik at sykemelding kan unngås...

Ikke nok med det men han hadde skrevet på en arbeidsgiver jeg hadde for 2 år siden og tilretteleggingen var til den jobben og ikke den jeg har.

Han har altså ikke hørt på noe av deg jeg sa og bare antatt.
Så måtte tilbake i dag å hente nytt skjema så sjefen fikk signert.

Men nå har jeg byttet lege så da ordner alt seg håper jeg.

Back
Topp