trenger oppussingstips

Ønsker<3

Elsker forumet
dere som har pusset opp.. har dere noen tips til hva vi skal gjøre.. har kjøpt et hus frå 80 tallet med mange stygge tapeter og gulvbelegg.. er hovedsaklig soverommene(2 barnerom og vårt soverrom) og gang/trapperom både oppe og nede vi skal pusse opp..

noen som har før/etterbilde av oppussing?
tips til hva som er finest/enklest av å legge ny tapet/ferdimalte plater osv?
hva er fint å ha på gulv?
kom med inspill da:)

Jeg syns det er finest med samme type gulv i alle rom hvor det lar seg gjøre.. soverom, stue, ganger osv osv.. Jeg er drittlei av eikeparkett, så jeg hadde sett etter noe annet.. vi har en askefarget på soverommet som jeg liker veldig godt, litt gråtoner i den..
I 1.etg har vi oljet eikeparkett som er noe helt annet enn den vanlige 3stavs lakka eikeparketten.. Den er fin, men trenger vedlikehold.. noe upraktisk på kjøkkenet der det ofte blir søl som setter flekker..

Jeg er fan av å ha hvite vegger, hvite dører og hvite karmer. Da kan du fargelegge med ryer, bilder, møbler, gardiner osv osv.. Så blir ikke endringene så dyre om du blir lei etterhvert :)
I bloggen min (link i signaturen) ser du bilder av barnesoverommet og av vårt soverom.. Barnerommet skal pusses opp neste år når han begynner på skolen, og da håper jeg på å få det litt røffere med sort og lyseblått.. I tillegg vil jeg enten male gulvet hvitt (nå er det brunt) eller legge lys parkett.. Det mørke gulvet stjeler mye lys..

Anbefaler deg å ta en titt på http://norskeinteriorblogger.blogspot.com - der finner du masse linker til blogger og garantert noe du liker :)

Vi har pusset opp hele huset, rubbel og bit. Er bare hagen som gjenstår..
Vi var ganske rause i begynnelsen, og klæsja opp nye plater, og la nytt gulv (tarkett), enkelt og greit! Men om en ikke skal legge så mye penger i det så er det mye som kan gjøres med bare litt maling på veggene. Gulv kan også være veldig dyrt, så om du vil ha det billig så er det ofte tregulv under laminaten, - vi fjernet vegg-til veggteppet og laminaten, pussa gulvet glatt om fint og mala det. Det ble veldig flott, og det var billig. Haken ved at det er billig er at det er gjerne tidkrevende med pussing og ventingen i mellom hvert strøk maling.

Husk, at hvis du skal ha tapet så kan det hende du må ha nye sponplater også, fordi sponplatene blir porøse etter tid og dermed kan de følge med den gamle tapeten når man river den.

Vi kjøpte et hus i fjor, som er fra 50 tallet. Det var litt som var pusset opp fra før, bla gulvet i hovedetasje. Det er sånn valnøttfarget (ganske mørkt). Vi har tre etasjer, hybel og vaskerom i kjeller. Gang, vindfang, tappeoppgang, stue og kjøkken i hovedetasje, og tre soverom, bad og gang på loft.

i kjeller har vi ikke jort noen ting enda. Men vi har bytta kjøkken, malt i stue og gang. Siden vi har så mørkt gulv har jeg valgt lyse farger til det meste annet. Eggehvit silkematt på vegger, og helt hvit i høyglans på lister. Eggehvit blir ikke så hvit når den har kontrast til helt hvitt. Vi malte muren med ovnen svart(ble faktisk veldig bra!). Jeg har også brukt eggehvit i gangen, men dær holder vi på å tapisere nå.

Trappen pusset vi ned og beiset samme farge som gulvet. På loftet holder vi på å bytte alle dører, legge huntonittplater, nytt gulv(samme som stue/kjøkken/trapp), og takpanel.

The Masterbedrom har fått en varm lillafarge med svarte gardiner, nattbord og seng. Er kjempefornøyd!:) har ingen førbilder, men har en del etterbilder av hovedetasje:)

Bildene er for store til å putte inn her, men ta gjerne en titt innom bloggen min!:)

http://siljeedvardsen1.blogg.no/1295219347_huset_vrt_.html

Det er litt anderledes enn bildene der. Har annen spisesalong og kjøkkenet er omsider blitt helt ferdig:p Romdeleren bak spisesalongen har jeg kasta ut å kjøpt en mindre hvit i stedet.

Vi er i allefall veldig fornøyde:)

Dessuten finnes det mange fine wallstickers!:) er genialt å bruke på f.eks. barnerom!:)
Mal i en lys, nøytral farge å bruk wallstickers for å sette barnerompreget.

Jenterom f.eks.
Mal i caffelatte(den er uuulitt rosaskjer i). Heng opp noen hvite svevehyller som du kan sette porselensdukker, bilder, ol. Kjøp rosa gardiner og kansje rosa gulvmatter, med matchende sengesett. Så kan du bruke prinsessewallstickers(?!), disse kan man jo bytte ut etterhvert som ungen blir eldre så slipper du å male om rommet igjen. Samme går for gutt. Bruk ei lys gråfarge å bytt ut alt det rosa med lyseblått, grønt eller sånn. Barnerom er kjempemorsomt å pusse opp!:) man har jo utallige muligheter.

Back
Topp