Trenger man søskenvogn?

Sara salamander

Flørter med forumet
Hei.
Jeg venter baby i november og minste-storebror blir 2 i juni.
Så lurer jeg på om jeg trenger søskenvogn?
Noen som har samme aldersforskjell(2 år og 5 mnd) som vil dele erfaring?

Ser jo for meg vi kommer til å trille å hente i barnehagen når været er bra, men man vet jo aldri hvordan vinterværet er.
Har sett på diverse modeller og tror jeg vil kjøpe en brukt.
Bugaboo donkey eller

Nei, har aldri hatt søskenvogn, mine har 18mnd forskjell og 25mnd forskjell

• Liker
Reactions: JWS
Kommer helt an på hvor mye du triller alene og hvor langt :)
Jeg hadde til mine for å gå til bhg (3km hver vei), 3 års aldersforskjell. Nå har jeg solgt den og gått over til sykkelvogn i stedet.
Jeg ville hatt behov for det med den aldersforskjellen du skal få.
Jeg hadde en brukt bugaboo Donkey, men skulle jeg valgt igjen så hadde det blitt Babyjogher city select lux eller city select 2 som nyeste modell heter!

19mnd mellom her, og jeg kjøpte en brukt av et vennepar da jeg ikke visste hvordan det lå ann med storesøster når baby kom (om hun var bestemt på å gå selv osv). Den ble brukt utrolig mye, og kjøpte en annen etter en liten stund som også ble brukt endel :happy:

Det er nok veldig forskjellig fra familie til familie tror jeg. Er den eldste veldig rolig og lydig, eller kan den finne på å stikke av? Vil det oppstå situasjoner der man ender opp med å måtte bære den eldste? Blir man stresset av at de er på frifot? Eller har man et helseproblem som gjør at det er lurt å ha en god og trygg backup?

Jeg kjører sjeldent, og brukte søskenvogn til eldste var omtrent 2,5 år. Søskenbrett fra ca 2 år. Kommer nok litt an på barnet og hvor du skal og sånt. Veldig greit med sovevogn til begge på 8 timers togtur, men enklere med søskenbrett på småturer :)

Det er nok veldig forskjellig fra familie til familie tror jeg. Er den eldste veldig rolig og lydig, eller kan den finne på å stikke av? Vil det oppstå situasjoner der man ender opp med å måtte bære den eldste? Blir man stresset av at de er på frifot? Eller har man et helseproblem som gjør at det er lurt å ha en god og trygg backup?

Han er foreløpig rolig, men det er jo en stund til enda da, det kan jo endre seg.;)
Jeg kan bære om det blir krise.
Men ser jo for meg det er snedig å kunne ha han i vogn, så jeg vet hvor han er og om vi skal innom butikken eller noe. Og i november om det er kaldt og kanskje endel snø, på med masse klær å gå et stykke, så er jo ille det alltid lett for en liten kropp heller.

Kommer helt an på barnet. Jeg har bare en, men han nekta å sitte i vogn etter han var 1,5 :hilarious: hva med søskenbrett eventuelt?

Må nok se an barnet, jeg fikk aldri nr to men om vi hadde fått med to års mellom så hadde vi ikke trengt søskenvogn. Min ville gå selv , også til bhg 4 km unna

Vi bor typ 50 Meter til bhg :p så vi trengde ikke det da. Men jeg brukte min mye når jeg var ute og gikk tur aleine . Kjøpte brukt . Det er 21 og 22 måneder mellom mine barn.

Som flere sier kommer det ann på hva dere trenger vogn til. Har hatt søskenvogn til mine og den var i bruk hver dag, tur retur barnehagen og i helgene. Nå bruker vi veldig lite bil og da har vogn vært gullverdt både til unger og baggasje. Ungene har også likt å sitte i vogn.

Vi hadde 22.5 mnd mellom mine første. Jeg hadde ikke søskenvogn. Eldste ville ikke sitte i vogn heller. Vi hadde da kort vei til barnehagen. Vi fikk dog et søskensete som ble festet ril selve vognen for lengre turer. I starten så hadde jeg kanskje eldste i vognen og den minste i bæresele. Dette var januar. Ble jo fort vår og sommer for vår del da.. jeg tenker at du burde vente litt med å skaffe en søskenvogn. Det er fremdeles en god stund til november og mye kan skje før baby blir født. Kanskje er eldste blitt veldig aktiv og ikke vil bruke vognen. Kanskje er et ståbrett nok? Sover eldste fremdeles i helgene og dere trenger vogn til begge? Mine barn har sluttet med dagsoving hjemme rundt 2 år.

Vi hadde berre ståbrett då nr 2 blei født. 2,5 år mellom barna. Det gjekk heilt fint. Venter nå nr 3 og vurderer nesten søskenvogn fordi yngste som nå er over 3 år framleis er glad i å sitte i vogn. Tror vi prøver med ståbrett i starten og ser det an. Håper eg får til å gå til barnehagen og etter kvart skule med eldste mens eg er i permisjon. Gjorde det ein del sist permisjon, det likte eldste veldig godt.

Eg var avhengig av søskenvogn men eg har ikkje førerkort. To år mellom ungene. Eg hadde ståbrett til vanlig vogn også.

Jeg har ikke to barn, men har jo et barn på 2 år og 4 måneder. Og vet at med han, så ville jeg ikke trengt/brukt søskenvogn. Han vil for det aller meste gå selv, og vil han ikke gå, så vil han bli bært. Han har alltid elsket å bli bært og liker ikke å sitte i vogn, så vognene våre brukes absolutt mest til å sove i, eller vi har de med på ferietur (de som klappes sammen til å bli små er utrolig praktiske på lengre turer med tog/fly og bil). Vi har til gjengjeld et meget solid utvalg av bæretøy nettopp på grunn av forkjærligheten for å bli bært :p

Men sykkelvogn er veldig kjekt! En sykkelvogn med plass til to barn, og som også kan brukes som joggevogn/trillevogn. Jeg ville heller gått for en slik, for sykkelvogna vår har vi brukt masse! Perfekt for å stikke innom butikken, levere i barnehagen, ta turer til byen i helgene osv. Har sett mange bruke sykkelvogna som trillevogn med to barn i også. Riktignok kan du ikke putte en bitteliten baby i en slik vogn, de er nok mere for ett år +, bortsett fra noen få dyre vogner som har babydel som kan settes inn (tror de kan brukes fra 6 mnd). Jeg ville nok bare gått for bæreselen og ryggbæring av storesøsken + søskenbrett på vogna, og så etterhvert brukt sykkelvogna når minsten blir stor nok.

Jeg har samme aldersforskjell mellom to av mine, og vi hadde ikke søskenvogn. Jeg hadde heller ikke bil da, så vi gikk mye og tok buss. Men ingen av de brukte vogn utenom til å sove i etter at de kunne gå.

Akkurat 24 måneder mellom mine, kjøpte søskenvogn, men det ble bare tøv. Eldste var urolig og herja så lille ikke fikk sove godt. Endte med vanlig vogn på minste og en solid med enkel trille som vi brukte for eldste, der ryggen kunne legges i hvilestilling. Sånn brio-trille. De har ganske store hjul og fjering

Jeg har et år mer i forskjell (3,5 år) og søskenvogn var aldri et alternativ, men ser nå at jeg virkelig kunne hatt behov for det :hilarious: Vi går til barnehagen hver dag og da er eldste ofte sliten på veien hjem. Ståbrett var ikke ideelt da det var sitting som var tingen. Så jeg ville vurdert det sterkt om dere ikke kjører til barnehagen :)

Vi har brukt vår mye 18 mnd mellom 1 og 2, 23 mnd mellom 2 og 3 og 20 mnd mellom 3 og 4
Fint å ha ved soving på dag, eller lengre turer der det blir slitsomt for så små å gå

Back
Topp