Trenger man egentlig så mange ting?

AnnaBananna

Flørter med forumet
Hei! Føler veldig forventning om at man skal kjøpe så mye som gravid/kommende mamma. Skjønner at noen ting må man ha, f.eks bilstol til baby og et trygt sted for barnet å sove. Men trenger man virkelig både sprinkelseng og babynest? Gravidpute (kan man ikke bare bruke flere vanlige puter)? Ammepute? Bæresele? Elektrisk brystpumpe? Løpevogn og vanlig vogn? Hjelp!

Er opptatt av miljø og bærekraft, og har heller ikke så veldig stor plass hjemme. Forsøker å finne det meste jeg trenger brukt.

Vil gjerne høre erfarne mødres råd om hva man egentlig MÅ ha, og hva som er «greit å ha, men ikke nødvendig». Er gravid for første gang selv, så alt er veldig nytt…

Definitivt ikke, alt dette er jo nyere oppfinnelser. Babynest syns jeg er ganske ubrukelig, selv om mange sverger til det. Man kan definitivt bruke flere vanlige puter istedenfor gravidpute og ammepute, men jeg hadde begge deler. Gravidpute fra Rusta, og først billig ammepute, men ga etter og kjøpte Cozyfix brukt og elsket den. Veldig praktisk at den er så høy og den klipses bak i ryggen. Men se det an.
Bæresele kan være en fallgruve, er mye som ikke er ergonomisk på markedet, de passer ikke alle kropper (både bærer og baby), også kan det hende man ikke trives med det. Vi har 4 typer bæretøy hjemme da, alt kjøpt brukt heldigvis :smiley-ashamed004
Elektrisk pumpe bør man hvertfall ikke kjøpe før man ser behov, selv om i mitt tilfelle var jeg kjempeglad for at jeg hadde det når jeg kom hjem fra sykehuset i påsketiden med en baby som hadde vært på nyfødtintensiv.
Vogn i det hele tatt er ikke sikkert man trenger engang. Vi er ikke utendørsmennesker, så går lite tur. Siden 1 år har vi brukt reisetrille, hovedvognen har blitt lite brukt. Noen bruker bæresele hele veien.

Veldig bra at du faktisk stiller spørsmål til dette, og kjøper brukt! Det er alltid det beste.
Jeg anbefaler bare å se an de fleste av disse tingene, bruktbutikkene er åpne og Finn / Tise er lett tilgjengelige fra barselsengen ;)

Stellebord er en annen ting jeg kom på nå som ikke nødvendigvis trengs :p Er mange som bare skifter på sofaen eller gulvet med noe under (som jeg har gjort på besøk osv :hilarious:). Men vi kjøpte en stellekommode, så vi kunne oppbevare klær osv. i den, det har vi vært veldig fornøyd med. Tror vi fikk den for 400 kr brukt, og stellepute gratis.
Vippestol, babygym, leker, bøker.. strengt tatt ikke nødvendig de første ukene. Vippestol brukte vi bare et par ganger, så det var bomkjøp for oss. Vi hadde jo newborn set til tripptrappen, den ble mer brukt.
Babycall er noe vi sjelden har brukt, soverommet vårt er ved siden av stuen, der jeg sitter i sofaen er veggivegg med sprinkelsengen :joyful: På besøk, hvis hun har sovet i vogn (sjelden), hører vi henne uansett, selv i en annen etasje med lukkede dører imellom :laughing002

Jeg prøver å kjøpe mye brukt og holde det minimalt. Men her er noen ting som har vært noen må ha for meg tidligere og hvorfor:
Bæresjal (fikk lånt bæresele men det funket ikke for meg, fikk bare vondt i ryggen), da kunne jeg gjøre hverdagslige ting med frie hender, var nødvendig for meg spesielt når jeg hadde barn fra før.
Vippestol, da fikk baby komme litt opp og være litt med. Det innebar blant annet at jeg kunne få gå på do og dusje uten å holde baby i armene. Men ha baby foran meg. Spesielt min yngste var også veldig glad vippingen og det var en lett måte å få henne til å sovne når hun var urolig.
Gravid pute, jeg har hatt kraftig bekkenløsning med alle tre og vanlige puter bare sklei ut mellom beina i løpet av natta. Jeg trenger den lange puta som kan støtte opp hele veien fra ankler og opp til brystet.

Men alle folk er forskjellige og har ulike behov. Alle babyer er jo også ulike.

Denne gangen skal jeg investere i ny vogn for at en vogn skal fylle behovene vi har, utenom det planlegger jeg å kjøpe mestedels brukt. Finner jeg stellekommode brukt blir det kjøpt brukt, finner jeg ikke så kjøper jeg ny, men passer da på å kjøpe med stellebords delen avtagbar slik at barnet har en kommode i mange år fremover. Barnet trenger jo uansett en garderobe/kommode. Stellebord er ikke noe must, men er definitivt praktisk å ha.

Man trenger absolutt ikke alt. Jeg prøver å begrense meg veldig til hva jeg faktisk trenger. Men jeg ser hvor lett det er å gå i fellen med alt som finnes på markedet.

Jeg gikk gjennom endel av disse listene som ligger ute. Og så tenkte jeg gjennom hvert enkelt punkt. Tror halvparten ble fjernet. Og halvparten ble på en liste til å se an etter fødsel.

Eneste jeg kjøper nytt er nok vogn og bilstol (svigermor insisterer på å kjøpe). Og så vil jeg ha nye madrasser til krybbe og seng. Dyner kjøper jeg også nytt.
Elsker å lete etter ting brukt. Senest for 5 dager siden kjøpte jeg 5 ullbodyer i str. 56 for 100 kroner. Og har allerede fått brukt krybbe og vippestol. Og fikk et brukt stellebord til 200 kroner.

Jeg ender nok med mye unødvendig uansett, da altfor mange rundt meg er glad i å handle. Men prøver å være bevisst iallfall.

Trenger absolutt ikke masse stæsj. Jeg er en av de som har kjøpt mer enn det vi har bruk for "fordi det virket så smart" på forhånd, også er det nesten ikke brukt. Vippestolen angrer jeg mest på, da baby ikke trivdes i den. Har flere typer bæretøy som er unødvendig. Hadde vært nok med bæresjalet. Kjøpte babycam for å se ungen når han sov, veldig bortkasta for oss. Brukt minimalt, da vanlig babycall funket akkurat like bra. Kjøpe en brukt bedsidecrib med sprinkler, som ikke funka for oss i det hele tatt da smokken bare falt gjennom sprinklene hele tiden. Vi har bare hatt én vogn, men jeg er heller ikke den som løper på tur. Den er lett å gå med, og det va viktig for oss da vi bor øverst på en bakketopp. Nå brukes den mest kun til soving da barnet er over 1 år, og går selv. Eller når vi skal på kjøpesenter eller lignende. Ser ikke behovet for egen trille til det, da vogna slås lett sammen. Og mange ganger har vi brukt bæresele istedet for vogn uansett.
Eneste jeg er glad for nå, når vi venter nr 2 er at vi har absolutt alt vi trenger. Ikke behov for å kjøpe noen ting, bortsett fra en ny bedside crib kanskje.
jeg tror at der er mye bedre for deg å avvente kjøp, og heller se an hva som faktisk kan være verd det ut fra behovet til barnet.

Vi skal kjøpe
Vogn
Bæresele
Stellebord + badebalje
Bedside crib
Bilstol
Dyne og sengetøy
Vugge til å ha i stuen
Har kjøpt Stokke stol med babysete på.

Og selvfølgelig klær, har kjøpt en del på Loppeliten allerede. Også strikker jeg mye.
Det selges utrolig mye man ikke trenger, eller som man ikke vet om man får bruk for før babyen er født.

Leker og babygym og sånt kjøper vi når vi får bruk for det. Vippestol er en av tingene jeg aldri har hatt bruk for.

Vi skal kjøpe
Vogn
Bæresele
Stellebord + badebalje
Bedside crib
Bilstol
Dyne og sengetøy
Vugge til å ha i stuen
Har kjøpt Stokke stol med babysete på.

Og selvfølgelig klær, har kjøpt en del på Loppeliten allerede. Også strikker jeg mye.
Det selges utrolig mye man ikke trenger, eller som man ikke vet om man får bruk for før babyen er født.

Leker og babygym og sånt kjøper vi når vi får bruk for det. Vippestol er en av tingene jeg aldri har hatt bruk for.
Mens vippestol er en av de tingene jeg har brukt mest :laughing002 Eneste måten jeg fikk dusjet på mens de andre var små. Var mye alene med de, og det vil jeg være i perioder nå og.
Men det bare viser hvor forskjellige man er og hvor ulike behov man har. Er en jungel å finne frem i.
Var innom loppeliten for første gang for noen dager siden. Herlighet så genialt!

Som andre sier, nei, man trenger ikke kjøpe inn alt. Kjøp inn det nødvendige som du vet du kommer til å trenge (seng, bilstol, klær, osv.), og alt annet kan du se an etter behov.
Før vi fikk førstemann i 2022 kjøpte vi bilstol og vogn nytt. Pappaen lagde en bedside crib, men vi endte opp med å kjøpe en annen type bedside crib i stoff (brukt) som fungerte bedre. Kjøpte nye madrasser til disse, og til sprinkelsenga som vi arvet litt senere. Stellebord kjøpte vi brukt på Finn.

Jeg kjøpte den store bbhugme-pute under graviditeten, som jeg trodde jeg skulle bruke til amming etter fødsel, men det funka ikke helt, så jeg endte opp med å kjøpe Cozyfix-ammepute brukt, og den funka utrolig bra for oss. Jeg kjøpte også et bæresjal brukt som ble brukt endel da hun var liten.

Jeg kjøpte en brukt brystpumpe da jeg måtte gjennomgå en operasjon etter fødselen og jeg ville spare opp litt melk til frøkna i forbindelse med det. Dette er i hvert fall noe man bør vente med og se an, for det er ikke alle som produserer nok til både amming og pumping.

Vi måtte kjøpe en moonboon da frøkna nekta å sove andre steder enn på meg på dagtid. Den har vi leid ut i etterkant, så vi har egentlig fått igjen pengene for den.

Jeg arvet en del klær fra familie, og handlet også mye brukt på Barneskatter.

Mens vippestol er en av de tingene jeg har brukt mest :laughing002 Eneste måten jeg fikk dusjet på mens de andre var små. Var mye alene med de, og det vil jeg være i perioder nå og.
Men det bare viser hvor forskjellige man er og hvor ulike behov man har. Er en jungel å finne frem i.
Var innom loppeliten for første gang for noen dager siden. Herlighet så genialt!
Ja, det er absolutt forskjellige behov!

Haha jeg er også veldig engasjert i dette temaet som mange andre her, og vil si et stort og rungende nei!

Mitt heteste tips hvis du vil prøve å begrense innkjøp, er å vente til babyen er født/behovet oppstår. Trenger du gravidpute nå eller funker det bra med vanlige puter? Når du venter får du en pekepinn på om baby bare vil sove i din seng, eller liker å ligge alene i sprinkelseng, om baby vil bæres eller vippes. På sykehuset jeg fødte på hadde de ammepute, jeg likte den (og trengte den) og fikk låne tilsvarende i et par måneder før vi ikke trengte den mer. Pumpe kunne man også leie fra sykehusapoteket på sykehuset der jeg fødte, i tilfelle behov.

Å kombinere bruktkjøp med å vente til behovene oppstår kan jo gjøre at man får ekstra ventetid eller styr og koordinering i barseltiden, men hvis det blir veldig slitsomt, så kan man jo kjøpe nytt eller rekruttere venner/familie til å koordinere henting av ting og tang man plutselig trenger. Vi har også lånt masse ting som kun brukes i korte perioder, veldig nice, og min erfaring er at folk er veldig villige til å låne bort:)

Hei! Føler veldig forventning om at man skal kjøpe så mye som gravid/kommende mamma. Skjønner at noen ting må man ha, f.eks bilstol til baby og et trygt sted for barnet å sove. Men trenger man virkelig både sprinkelseng og babynest? Gravidpute (kan man ikke bare bruke flere vanlige puter)? Ammepute? Bæresele? Elektrisk brystpumpe? Løpevogn og vanlig vogn? Hjelp!

Er opptatt av miljø og bærekraft, og har heller ikke så veldig stor plass hjemme. Forsøker å finne det meste jeg trenger brukt.

Vil gjerne høre erfarne mødres råd om hva man egentlig MÅ ha, og hva som er «greit å ha, men ikke nødvendig». Er gravid for første gang selv, så alt er veldig nytt…
Butikkene stenger ikke etter fødsel. Kjøp bilstol (brukt eller ny) og vogn (gjerne brukt). Noe å bære i er praktisk når ungen ikke vil ligge i vogn, mens du er langt av gårde på trilletur.

Det er mye som er «kjekt å ha». Men hva dere har behov for vet bare dere - etter fødsel. Med en innstilling om at du vil kjøpe minst mulig ville jeg gjort nettopp det.

Opptatt av bærekraft og miljø? Unngå plastleker og service til kjøkkenet. Få eller kjøp klær brukt. Strikk egne klær og tepper.

Butikkene stenger ikke etter fødsel. Kjøp bilstol (brukt eller ny) og vogn (gjerne brukt). Noe å bære i er praktisk når ungen ikke vil ligge i vogn, mens du er langt av gårde på trilletur.

Det er mye som er «kjekt å ha». Men hva dere har behov for vet bare dere - etter fødsel. Med en innstilling om at du vil kjøpe minst mulig ville jeg gjort nettopp det.

Opptatt av bærekraft og miljø? Unngå plastleker og service til kjøkkenet. Få eller kjøp klær brukt. Strikk egne klær og tepper.
Anbefaler ikke å kjøpe bilstol brukt ved mindre du kjenner personen og stoler på de

Anbefaler ikke å kjøpe bilstol brukt ved mindre du kjenner personen og stoler på de
Noen vil ikke det. Jeg har ikke noe i mot det. Det finnes måter å kontrollere om den er i god stand på, man kan også sjekke alder, og hvor mange biler med barn i bil er det egentlig som havner i en trafikkulykke som er så alvorlig at stolen blir ødelagt? Svært få. Enhver får gjøre seg opp sin egen mening. Men vi har høy fokus på sikkerhet her i hus og er komfortable med å kjøpe brukt, når vi ser at stolen oppfyller våre kriterier. Dvs. det er mange stoler som legges ut som _ikke_ gjør det. Men når du vet hva du skal se etter, så blir en tryggere i valget. Opplever vi hvert fall. Når det er sagt, så har vi også kjøpt stoler nye. Det kommer an på hvor godt markedet er på bruktfronten. Men vi planlegger alltid i god tid, og har varsel på prisjakt. Vi kjøper bare nye stoler når de er satt ned med noen tusenlapper. De prises selvfølgelig ikke etter hvor mye de koster å produsere, men etter betalingsviljen. Så kjøper alltid alt til barna på salg.

Det hadde ikke jeg tatt sjansen på heller. Kjøper mye brukt, men aldri bilstol. Har selv vært i bilulykke i lav hastighet hvor bilstolen så helt fin ut etterpå, men forsikringsselskapet ville allikevel at de skulle kastes. Jeg kunne bare kjøpt ny for forsikringspenger og solgt den som var med i ulykken, som var ganske ny og så helt fin ut. Jeg tviler faktisk ikke på at det er noen folk som gjør det.

Det hadde ikke jeg tatt sjansen på heller. Kjøper mye brukt, men aldri bilstol. Har selv vært i bilulykke i lav hastighet hvor bilstolen så helt fin ut etterpå, men forsikringsselskapet ville allikevel at de skulle kastes. Jeg kunne bare kjøpt ny for forsikringspenger og solgt den som var med i ulykken, som var ganske ny og så helt fin ut. Jeg tviler faktisk ikke på at det er noen folk som gjør det.
jeg velger å følge anbefalingene til Forbrukerrådet og trygg trafikk, og vi fikk byttet ut bilstoler for noen år siden selv pga en påkjørsel bakfra, og akkurat som i din situasjon så så bilstolene helt fine ut :nailbiting: Påkjørsler bakfra skjer hele tiden og skal ikke mer enn 25 km/t til før produsentene og forsikringsselskapene anbefaler å erstatte. I vårt tilfelle sto vår bil stille og usikkert hvor fort den andre bilen kjørte, men det var en ordentlig smell og forsikringsselskapet erstattet setene uten å stille spørsmål. Jeg tviler ikke heller på at folk er frekke dessverre :(

jeg velger å følge anbefalingene til Forbrukerrådet og trygg trafikk, og vi fikk byttet ut bilstoler for noen år siden selv pga en påkjørsel bakfra, og akkurat som i din situasjon så så bilstolene helt fine ut :nailbiting: Påkjørsler bakfra skjer hele tiden og skal ikke mer enn 25 km/t til før produsentene og forsikringsselskapene anbefaler å erstatte. I vårt tilfelle sto vår bil stille og usikkert hvor fort den andre bilen kjørte, men det var en ordentlig smell og forsikringsselskapet erstattet setene uten å stille spørsmål. Jeg tviler ikke heller på at folk er frekke dessverre :(
Det var ikke høy hastighet i mitt tilfelle heller, jeg ble påkjørt i et kryss hvor den andre bilen brøt vikeplikten og kjørte rett i siden på meg.
Det er bra at man får nye seter på forsikringen selv ved veldig lav hastighet!

Dette blir barn nr 3.
Vi kjøper ikke babynest, men vi skal skaffe bedside crib. Den byttes etterhvert ut med sprinkelseng (alt dette arves)
Vi har kjøpt vogn brukt, med både bag og spirtsvogn-del.
For meg er stelleveske som passer str på vogna et must.
Vi kjøper også bæresele/bæresjal. Pappaen er mer glad i å bære, derfor begge deler.
Stellebord blir arvet.

Utover det er det egentlig bare klær, smokker og kanskje en liten badebalje vi skaffer oss. Jo og bilsete da.

Eneste jeg kjøper nytt er bilstol og smokker. :D
Resten håper jeg å få tak i brukt.

Sniker litt fra september gruppa :p jeg er veldig glad for at jeg har kjøpt så mye brukt og at vi har prøvd å kjøpe minst mulig. Også glad for at vi kjøpte de viktigste tingene før fødselen for da hadde jeg tid og mulighet til å finne brukt til best mulig pris. Vi fant en babynest til 50kr på Finn og den er mye brukt. Vi tok av ene sida fra sprinkelsenga istedenfor å kjøpe bedside crib og det fungerer så bra. Da slapp vi også å kjøpe laken og madrass til den. Andre ting vi kjøpte brukt er bæresele (brukes regelmessig, enten inne eller ute på tur med hunden), gravidpute (den ble ikke brukt og har solgt den videre igjen til samme pris), brystpumpe (greit å ha liggende men ville ikke brukt 2000kr på den. Kjøpte en til 400kr), organizer til vogn, minimizer til sportsdelen (vi har flat sportsdel og da sitter små barn ikke så godt i den i starten) og vippestol (brukes mye). Kjøpte også ammetopper brukt. Veldig greit å ha før fødselen, hvis man har tenkt å amme da :D

Syntes det kommer an på hvor mange «hjelpemidler» du føler du trenger, og hva du tenker er greit å gjøre selv/leve uten.

Jeg har venner som har kjøpt absolutt alt av babyting og venner som kun har kjøpt nødvendigheter. Noen føler de ikke kan leve uten moonboon og sleepytroll for eksempel, hvorav jeg ikke følte at jeg trengte det. Generelt sett, om du ikke starter med «alt» så vet du heller ikke at du trenger det da du er vant med livet uten :)
Kjenner du på senere at livet F.eks hadde vært enklere med en lydmaskin da baby sliter med å finne roen så kan du jo kjøpe dette på et senere punkt.

For min del fikk jeg ikke bruk for babynest, han ville ikke sove i den i det hele tatt, men vi har fått mye bruk for bedside crib og syntes selv den er et must (andre kan si dette var bortkastet).

Ellers ville jeg kjøpt litt i strl 50 og resten 56. Jeg har altfor mye nyfødt strl liggende som ikke ble brukt. Bæresele (Ergobaby omni) ble lite brukt for min del, men jeg fikk fødselsskader så tør ikke legge press på buken, da jeg endelig var klar for det var baby blitt så tung uansett:laughing002

Back
Topp