Trenger man egentlig så mange ting?

Lillenor

Flørter med forumet
Hei! Føler veldig forventning om at man skal kjøpe så mye som gravid/kommende mamma. Skjønner at noen ting må man ha, f.eks bilstol til baby og et trygt sted for barnet å sove. Men trenger man virkelig både sprinkelseng og babynest? Gravidpute (kan man ikke bare bruke flere vanlige puter)? Ammepute? Bæresele? Elektrisk brystpumpe? Løpevogn og vanlig vogn? Hjelp!

Er opptatt av miljø og bærekraft, og har heller ikke så veldig stor plass hjemme. Forsøker å finne det meste jeg trenger brukt.

Vil gjerne høre erfarne mødres råd om hva man egentlig MÅ ha, og hva som er «greit å ha, men ikke nødvendig». Er gravid for første gang selv, så alt er veldig nytt…
 
Definitivt ikke, alt dette er jo nyere oppfinnelser. Babynest syns jeg er ganske ubrukelig, selv om mange sverger til det. Man kan definitivt bruke flere vanlige puter istedenfor gravidpute og ammepute, men jeg hadde begge deler. Gravidpute fra Rusta, og først billig ammepute, men ga etter og kjøpte Cozyfix brukt og elsket den. Veldig praktisk at den er så høy og den klipses bak i ryggen. Men se det an.
Bæresele kan være en fallgruve, er mye som ikke er ergonomisk på markedet, de passer ikke alle kropper (både bærer og baby), også kan det hende man ikke trives med det. Vi har 4 typer bæretøy hjemme da, alt kjøpt brukt heldigvis :smiley-ashamed004
Elektrisk pumpe bør man hvertfall ikke kjøpe før man ser behov, selv om i mitt tilfelle var jeg kjempeglad for at jeg hadde det når jeg kom hjem fra sykehuset i påsketiden med en baby som hadde vært på nyfødtintensiv.
Vogn i det hele tatt er ikke sikkert man trenger engang. Vi er ikke utendørsmennesker, så går lite tur. Siden 1 år har vi brukt reisetrille, hovedvognen har blitt lite brukt. Noen bruker bæresele hele veien.

Veldig bra at du faktisk stiller spørsmål til dette, og kjøper brukt! Det er alltid det beste.
Jeg anbefaler bare å se an de fleste av disse tingene, bruktbutikkene er åpne og Finn / Tise er lett tilgjengelige fra barselsengen ;)
 
Stellebord er en annen ting jeg kom på nå som ikke nødvendigvis trengs :p Er mange som bare skifter på sofaen eller gulvet med noe under (som jeg har gjort på besøk osv :hilarious:). Men vi kjøpte en stellekommode, så vi kunne oppbevare klær osv. i den, det har vi vært veldig fornøyd med. Tror vi fikk den for 400 kr brukt, og stellepute gratis.
Vippestol, babygym, leker, bøker.. strengt tatt ikke nødvendig de første ukene. Vippestol brukte vi bare et par ganger, så det var bomkjøp for oss. Vi hadde jo newborn set til tripptrappen, den ble mer brukt.
Babycall er noe vi sjelden har brukt, soverommet vårt er ved siden av stuen, der jeg sitter i sofaen er veggivegg med sprinkelsengen :joyful: På besøk, hvis hun har sovet i vogn (sjelden), hører vi henne uansett, selv i en annen etasje med lukkede dører imellom :laughing002
 
Jeg prøver å kjøpe mye brukt og holde det minimalt. Men her er noen ting som har vært noen må ha for meg tidligere og hvorfor:
Bæresjal (fikk lånt bæresele men det funket ikke for meg, fikk bare vondt i ryggen), da kunne jeg gjøre hverdagslige ting med frie hender, var nødvendig for meg spesielt når jeg hadde barn fra før.
Vippestol, da fikk baby komme litt opp og være litt med. Det innebar blant annet at jeg kunne få gå på do og dusje uten å holde baby i armene. Men ha baby foran meg. Spesielt min yngste var også veldig glad vippingen og det var en lett måte å få henne til å sovne når hun var urolig.
Gravid pute, jeg har hatt kraftig bekkenløsning med alle tre og vanlige puter bare sklei ut mellom beina i løpet av natta. Jeg trenger den lange puta som kan støtte opp hele veien fra ankler og opp til brystet.

Men alle folk er forskjellige og har ulike behov. Alle babyer er jo også ulike.

Denne gangen skal jeg investere i ny vogn for at en vogn skal fylle behovene vi har, utenom det planlegger jeg å kjøpe mestedels brukt. Finner jeg stellekommode brukt blir det kjøpt brukt, finner jeg ikke så kjøper jeg ny, men passer da på å kjøpe med stellebords delen avtagbar slik at barnet har en kommode i mange år fremover. Barnet trenger jo uansett en garderobe/kommode. Stellebord er ikke noe must, men er definitivt praktisk å ha.
 
Man trenger absolutt ikke alt. Jeg prøver å begrense meg veldig til hva jeg faktisk trenger. Men jeg ser hvor lett det er å gå i fellen med alt som finnes på markedet.

Jeg gikk gjennom endel av disse listene som ligger ute. Og så tenkte jeg gjennom hvert enkelt punkt. Tror halvparten ble fjernet. Og halvparten ble på en liste til å se an etter fødsel.

Eneste jeg kjøper nytt er nok vogn og bilstol (svigermor insisterer på å kjøpe). Og så vil jeg ha nye madrasser til krybbe og seng. Dyner kjøper jeg også nytt.
Elsker å lete etter ting brukt. Senest for 5 dager siden kjøpte jeg 5 ullbodyer i str. 56 for 100 kroner. Og har allerede fått brukt krybbe og vippestol. Og fikk et brukt stellebord til 200 kroner.

Jeg ender nok med mye unødvendig uansett, da altfor mange rundt meg er glad i å handle. Men prøver å være bevisst iallfall.
 
Back
Topp