Trenger man brystpumpe fra start?

Splmamma

Flørter med forumet
Hei!
Synes det er veldig vanskelig å vite om jeg skal kjøpe inn elektrisk brystpumpe med en gang - før man vet om man i det hele tatt får til å amme/pumpe?
Noen som vil dele erfaringer?
Evt hvilken pumpe er god? Ønsker en dobbel elektrisk pumpe, men helst ikke den dyreste :smiley-ashamed004
 
Mange trenger ikke det.
Jeg hadde en pumpe med de eldste som ble brukt minimalt. Jeg ammet, men flaske tok de ikke.

Når jeg hadde yngste hadde jeg en bedre pumpe, lånt fra sykehuset, for da var jeg morsmelksdonor.
 
Jeg fullammer. Har en baby på snart 5 mnd som ikke tar flaske eller tutt. Hadde dog stor overproduksjon i starten så jeg både ammet og pumpet de 3 første mnd så jeg har fryser full av melk. Har en elektrisk dobbelpumpe og en manuell enkelpumpe. Selv om jeg ikke fikk brukt pumpene mer enn en tre måneders tid er jeg glad jeg hadde dem klare den gang da. Jeg kjøpte mine på -30 %. Den manuelle hadde jeg med meg overalt i starten fordi jeg fikk så mye melkespreng. Den manuelle bruker jeg fortsatt innimellom dersom jeg kjenner på spreng og baby ikke er sulten eller f.eks. i dag når vi skulle forsøke å gi flaske. Jeg tenker at pumpe er ikke noe en må ha men er greit å ha :)

Har Medela Handsfree freestyle og Medela Harmony Flex Manuell. Begge to kommer jevnlig på tilbud og jeg er fornøyd med begge. Anbefaler deg å måle brystknoppene og eventuelt skaffe trakter til å ha inni de medfølgende traktene. Det gjør pumpingen mye lettere: https://bubi.no/
 
Ved å pumpe når du har melkespreng forteller du kroppen at denne melken trengs så den vil lage mer, og for forsterker egentlig problemet. Om du ikke ønsker å pumpe til fryseren er det derfor ikke noe poeng i å pumpe bort spreng på den måten. Evt håndmelke litt i vasken om det gjør veldig vondt, men du opprettholder overproduksjonen ved å pumpe den.
 
Tusen takk for gode svar!! Ta tror jeg at jeg venter litt med elektrisk så lenge jeg har en manuell☺️ så får heller barnefar ut og handle før vi kommer hjem hvis det skulle være behov !
 
Jeg kjøpte en billig manuell pumpe før fødsel. Har en baby på 4,5 mnd og har kun brukt pumpen én gang. Vil si brystpumpe er en (av mange) ting man fint kan vente og se an behovet før man kjøper! :happy:
 
Ved å pumpe når du har melkespreng forteller du kroppen at denne melken trengs så den vil lage mer, og for forsterker egentlig problemet. Om du ikke ønsker å pumpe til fryseren er det derfor ikke noe poeng i å pumpe bort spreng på den måten. Evt håndmelke litt i vasken om det gjør veldig vondt, men du opprettholder overproduksjonen ved å pumpe den.
Jeg hadde ikke noe valg da spruten sto og baby ikke var sulten. Jeg pumpet derfor unna den verste sprengen i maks 5-10 min nettopp for å unngå å stimulere til mer produksjon. Så for meg forsterket den ikke problemet, den fjernet det. Pumper en seg derimot tom hver gang en pumper vil det definitivt føre til overstimulering men dette var ikke problemstillingen min. Dette instruerte de ansatte på barselhotellet meg til å gjøre.
 
Å ta litt av sprengen er en god løsning da ja.

Jeg fikk ned overproduksjonen jeg hadde med eldste hadde jeg et opplegg fra Ammehjelpen om å bare amme fra en side pr gang og noe styr. Det er 16 år siden så jeg husker ikke detaljene, men han drakk jo ikke opp en side på et måltid engang.
 
Har hatt stor bruk for elektrisk pumpe hver gang( fikk vårt sjette barn i nov'23) pga mye melk og har trengt å "lette på trykket". Bruker ennå pumpen daglig!:)
 
Back
Topp