Trenger litt oppmuntring!

Shirie

Betatt av forumet
Marsboerne2017
Hei dere!

Først litt om meg:
Jeg har ikke vært i dette forumet så lenge, men jeg trenger noen å lette hjertet mitt til.. Vi giftet oss 30.4.2011, men ingen av oss ville ha barn, vi følte oss ikke klare for det. Jeg var bare 20 år og ville gjerne ha litt alenetid. Desverre hadde vi endel problemer fra dag 1. Samleie var helt umenneskelig og etter et års tid med utredning og en operasjon senere fant vi ut at jeg hadde endometriose, og legene begynte fra da av mase om at den eneste måten jeg skulle frisk på var å bli gravid... Jeg ville ikke ha barn bare for å bli bedre selv, jeg ville ikke sette barn til verden uten å ville det selv. Men i de to årene som kom, fortsatte legene å mase om graviditet, og de begynte å presse med at hvis vi ikke gjorde det nå, var det ikke sikkert at det ville gå noen gang. Dette gjorde nok at mine tanker begynte å kverne, og mannen min og jeg begynte å snakke om det. Jeg ville jo ha barn én gang, bare ikke nå. 2012 kom og gikk og utover i 2013 begynte tanken om å få barn å kverne mer og mer, og jeg begynte selv om se gledene de rundt meg hadde av det å ha en liten en i livet sitt. Den 9. desember 2013 hadde vi en siste tur til Ullevål for å snakke med operasjonslegen min, en sånn halvårig checkup om hvordan det gikk med endometriosen og alt. Jeg hadde en prat med sjukepleieren og legen og vi bestemte oss for å slutte på prevensjon. Legen sa at dette var det eneste riktige og at vi kom til å bli kjempe flinke foreldre, alt lå til rette for oss!

Jeg hadde i månedene som kom en skikkelig indre kamp, for jeg visste ikke helt, var dette det riktige å gjøre? Vi velger bort friheten og alt for å få barn, er vi virkelig klare for dette, og det var vondt... Men etterhvert som månedene kom og gikk, så forsvant usikkerheten, og tryggheten av å ha tatt det riktige valget ble bare sterkere og sterkere. Men sammen med tryggheten fortsatte den månedlige å komme til riktig tid, vi har nå prøvd i 16 måneder, og det er faktisk sånn at jeg føler meg knust innvendig hver eneste gang mensen kommer, jeg har ikke hatt en eneste positiv test, men legene sier det ikke skal være noe problem for meg.. Vi har prøvd å tempe, jeg drikker nesten ikke brus, drikker ikke alkohol, spiser sunt og tar folat, men det ser mørkt ut.

Og nå er jeg så lei meg og demotivert. Legene sa så mye om at dette ikke skulle være noe problem, jeg måtte regne med et halvt års tid isj kanskje et år i værste fall på at alle hormonene skulle renses ut av kroppen, men nå går månedene på andre året i prøvetiden og vi blir begge veldig lei oss over at dette tar sånn tid..
Jeg har blitt sykemeldt på grunn av en bilulykke jeg var i for to mnd siden, og sliter litt med nakken, og på grunn av arbeidspress... så skulle tro kroppen fikk den hvilen den trengte nå.

Kan dere gi meg noen gode råd, hvordan takler dere denne prosessen, som drar ut i det lange å det brede. Hva gjør dere for å holde hodet oppe?
 
Uff utrolig trist og høre at du også må prøve i det uendelige :-(
Har sjøl prøvd nu i 31 måna og det tar på tru du mæ. Æ har mista en gang og ellers bare negative testa. Men ingen tante rød(mens) har fått påvist PCOS men ikke alt av symtoma etc og plaga, men endel. Ingen eggløsning etc, så nu e vi på første pergotime rundt, dobbelt opp. Så får æ håp det klaffe før mæ snart og dæ <3 Æ hold motet oppe ve og hold mæ opptatt vher dag med alt mulig <3
Nu ahr katta mi, main coon fått kattonga ogs, så e jo endel og gjør der i 12 uka fremover, så kanskje snart <3 HÅPER :D <3
 
Uff utrolig trist og høre at du også må prøve i det uendelige :-(
Har sjøl prøvd nu i 31 måna og det tar på tru du mæ. Æ har mista en gang og ellers bare negative testa. Men ingen tante rød(mens) har fått påvist PCOS men ikke alt av symtoma etc og plaga, men endel. Ingen eggløsning etc, så nu e vi på første pergotime rundt, dobbelt opp. Så får æ håp det klaffe før mæ snart og dæ <3 Æ hold motet oppe ve og hold mæ opptatt vher dag med alt mulig <3
Nu ahr katta mi, main coon fått kattonga ogs, så e jo endel og gjør der i 12 uka fremover, så kanskje snart <3 HÅPER :D <3

Ååååh det er så koselig med kattunger!! Håper virkelig alt klaffer for deg snart!! <3 Ja, det er nok det som er trikset holde seg opptatt med ting! *begynner å vaske hus* :wtf:
 
Hvis du har veldige smerter ved samleie så kan det være du har noe som heter vaginisme. Det finnes en veldig god engelsk nettside om dette.
Ingen leger forstod dette på meg, men det hadde jeg og er helt grusomt. Det finnes hjelp, og det fikk vi gjennom den hjemmesiden :)

Endometriose kan gå hånd i hånd med vaginisme, og jeg har også endometriose. Det fører til umenneskelige mens-smerter og man kan også plages ellers gjennom syklusen. Endometriose kan også føre til problemer med å bli gravid.

Det sies at graviditet skal hjelpe mot endometriose, men det vil ikke bli borte på den måten, selvom det kan hjelpe mange. Jeg syns det er rart at legene har presset dere til å prøve å få barn når dere ikke har vært klare for det selv.
Men om dere føler dere klare nå er det ingenting i veien for å søke hjelp når man har prøvd i mer enn 1 år. Selvom dere er unge bør dere også få hjelp siden du har endometriose.

Endometriose kan de forøvrig ofte å operere bort med kikhullsoperasjon. Det er ikke alltid de får bort alt, og det kan komme tilbake, men mange blir gravide kort tid etter en slik operasjon.

Jeg håper jeg klarte å svare litt på det du lurer på :)
 
Her er linken til siden om vaginisme: https://www.vaginismus.com/faqs/vaginismus-questions/what-is-vaginismus

Forøvrig har vi prøvd å bli gravide siden januar 2013. Aldri fått en positiv test, så jeg forstår hvordan det føles hver gang du får mensen. Det er ikke lett, men du må huske at du har god tid. Dere må prøve å nyte den tiden dere har akkurat nå, med massevis av frihet. Vi prøver å nyte tiden og bruke den på å reise til eksotiske land, pusse opp hus og kose oss. For vi vet at den dagen vi blir velsignet med barn, så blir hverdagen en helt annen. :) Det var mitt forsøk på å muntre deg opp litt ;) Nyt livet!

(Håper du blir raskt bedre i nakken)
 
Hei Bubbly!!

Jeg skal skjekke ut vaginisme, men har fått beskjed av legen at jeg har noe som heter kronisk bekkenbunnssmerte.. Noe med at på grunn av alle plagene ved endo så har musklene spent seg helt. Jeg har hatt to laproskopier de siste fire årene. De fant bøttevis med endo første gangen men lite et års tid etterpå, men da fant de endel sammenvoksninger på den ene siden.

Jeg tror jeg skal prøve å tempe ut dette året og hvis det ikke går så søker jeg hjelp.

Vi har bygd hus så er ikke så mye sånt jeg kan gjøre, men tenkte litt på å starte et prosjekt i hagen for å gjøre meg litt opptatt noen mnd. Tuuusen tuuusen takk for mange gode ord ❤️
 
Hei Bubbly!!

Jeg skal skjekke ut vaginisme, men har fått beskjed av legen at jeg har noe som heter kronisk bekkenbunnssmerte.. Noe med at på grunn av alle plagene ved endo så har musklene spent seg helt. Jeg har hatt to laproskopier de siste fire årene. De fant bøttevis med endo første gangen men lite et års tid etterpå, men da fant de endel sammenvoksninger på den ene siden.

Jeg tror jeg skal prøve å tempe ut dette året og hvis det ikke går så søker jeg hjelp.

Vi har bygd hus så er ikke så mye sånt jeg kan gjøre, men tenkte litt på å starte et prosjekt i hagen for å gjøre meg litt opptatt noen mnd. Tuuusen tuuusen takk for mange gode ord ❤️

Bare hyggelig :) Føler jeg skjønner hva du går gjennom.
Kronisk bekkenbunns smerte er nok det samme som vaginisme. Det er nemlig akkurat det det er. Man klarer liksom ikke å slappe av i bekkenbunnen og det er ikke så lett med tankens kraft heller. Jeg fikk hjelp med å gjøre visse knipe-øvelser hver dag. Les litt om det så kanskje det er noe for deg.

Synd å høre du har så mye endo og også sammenvoksninger. Godt du har fått hjelp for dette!

Jeg syns hageprosjekt høres lurt ut ;) og temping er aldri dumt.

Ønsker deg all lykke :)
 
.
 
Sender deg all oppmuntring jeg kan.
Har selv vært prøver i snart 2 og et halvt år nå. Det er veldig tungt, men når ønsket er så sterkt så må man ikke gi opp.
Om du har vært prøver i over 1 år har du jo rett på utredning for barnløsheten. Har dere tenkt noe på ivf?
 
Back
Topp