Trenger litt hjelp...

crispy

Elsker forumet
Jobben min påstår at jeg må legge jordmor og lege timer utenom arbeids tiden min! Hvordan skal det la seg gjøre vet jeg ikke helt, har ikke så mange dager der jeg har fri eller jobber sein. Blir så frustrert og lei meg over at alt skal være så vanskelig og jobben skal gå i mot meg...
Fortalte at eg måtte gå til legen den 25 sept. og da sa jeg at det kanskje var best om eg tok sykemelding dagen min (er sykemeldt 20 %) den dagen.. Da ble hun litt irritert og sur virket det som..

Har jeg ikke en del rettigheter når jeg er gravid? Og skal ikke eg kunne ta de sykemeldings dagene de dagene det er best for meg og ikke når det passer jobben? Og ikke minst om eg ikke har rett til å gå til jordmor og lege i arbeids tiden?

Beklager det ble litt langt, bare litt frustrert og forvirret...

uff.. jeg har dessverre ikke peiling jeg... men sender en klem i stede for ditta høres ut som en møkkasjef[:'(]

Var i alle fall aldri noe problem da jeg var gravid i Norge, skulle bare si fra når jeg dro jeg. Så hadde timer i arbeidstiden, med betaling. Det har jeg denne gang og!

Tusen takk for svar..
Prøvde å få legetime og JM time på de dagene eg hadde syke dager. Men det gikk ikke i det hele tatt. Har enda ikke møtt jordmoren min og har time der egentlig 23 sept kl 8.15, men skal der nå 22 sept litt lenger ut på dagen (jobber på sykehjem og da er alt stellet ferdig) Neste time eg kunne få var om rundt en mnd, og har lyst å ha time hos henne før det..

Men men. Håper jobben kan hjelpe meg med å finne bedre løsninger etter hvert..

man har rett til 2 timer fri for å gå til lege/JM, men vi skal også helst gå dager hvor vi har seinvakter eller fri - men går man bare dagtid, så må man jo bare få fri. arbeidsgiver ønsker også at vi tar timene på begynnelsen/slutten av dagen, slik at det går minst utover arbeidstiden..

Så vidt jeg vet så har du rett til å få fri med betaling for å gå til svangerskapskontroll. Slik er det ihvertfall på min jobb, og jeg jobber også offentlig. Jeg tipper det bare er sjefen din som prøver seg på å få det best mulig for henne.

Fra arbeidsmiljøloven:

§ 12-1. Svangerskapskontroll
Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

Jeg mener at man har krav på det ja, men alltid hyggelig å prøve å gjøre det som er best for deg OG jobben da, f.eks prøve å få time tidlig eller sent på dagen. Vi har 20 timer i året ihvertfall tror jeg det er som kan brukes til diverse legetimer slik som tannlege, fastlege spesialister etc.

Tusen takk for alle svar[:D] Eg får prøve å bli flinkere å stå på det eg har rett på...

Back
Topp