trenger litt hjelp (ikke babystuff)

addi

Forumet er livet
jeg sitter her med en ide og håper at jeg kan få noen tilbakemeldinger. Det er slik at jeg i mange år er veldig oppgitt hvordan situasjonen med kattemat er her til lands. Man få rett og slett ikke noe god kattemat i norge dessverre.
I norge er det fortsatt slik at man overalt få anbefalt tørfôr til katter og uansett om man gå til dyrelegen eller dyrebutikk, så si dem at tørrfôr er bra for katter. Det er dessverre ikke sant og i amerika, storbritania og tyskland har man kommet mye lengere og da få man anbefalt å gi høykvalitets våtfôr. En slik våtfor kan man til dags dato ikke kjøpe i norge, selv om den har blit helt vanlig i mange andre land.
Her finner dere veldig gode opplysninger på engelsk http://www.blakkatz.com/dryfood.html
I flere år har jeg når ventet på at denne kunskap også spre seg i norge og at dyrebutikkene begynner å ta in høykvalitets våtfôr. Men ingenting har skjedd så langt. Så langt har jeg da bare importert kattemat til meg selv og noen venner fra tyskland og usa, men jeg vuderer nå om jeg kanskje skal starte en forretning og importerer og selger høykvalitets hunde og kattemat.
Hva synes dere? Er det noe jeg skal prøve?

hmmm, jeg er ikke noen ekspert på slikt da, men hadde jeg visst det du vet så hadde jeg nok heller kjøpt skikkelig mat hos deg..

Hvis du vil ha meg som kunde, kommer det an på pris. Vi har to "vanlige" katter som får vanlig kattemat (Friskies). Synes den er dyr nok [:-] Merker ikke noe til at maten er dårlig heller, liksom, aldri hørt om det [:-]

jeg har begynnt å lese om dette for mange år siden. Da hadde jeg en veldig ung katt som fikk bare "god tørrfôr" fra dyrebutikken. Men så blir katten veldig syk og jeg syntes at det var rart at en så ung katt kunne få så store problemer med tarmen og nyrene, siden jeg kjøpte jo "god" kattefôr. Derfor begynte jeg å informere meg og det tok ikke langt tid før jeg fant mange engelske og tyske nettsteder hvor jeg fant disse informasjoner at tørrfôr aldri kan være god kattemat. Så begynte jeg å handle kattefôr hos tyske og amerikanske nettbutikker. Det er veldig tungvindt, siden ingen av disse butikker sender til norge, jeg trenger da bestandig en "melllommann" som ta imot pakker for meg og videresende de til norge. Men jeg har lest mye om dette med katte og hundefôr i flere år og er virkelig oppgitt at man i norge ikke har kunskap om dette. england, usa og tyskland begynner det langsom og blir skikkelig kjent, i disse landene har man kommet mye lengere en her i norge. Da finner man overalt nettbutikker som har kjempegod utvalg med fôr som er virkelig bra.

Per i dag dør mange katter i norge av diabetes og nyresvikt. Årsak til dette ligger i fôret. Siden jeg begynnte å gi skikkelig våtfôr har kattene mine ikke vært syk, har ikke tannsten og dyrelegen er bestandig overrasket og synes dem virker mye yngere en aldern skulle tilsi.
Den våtfôr jeg bruker koster litt mer en billige bokser, men den metter mye bedre en vanlig billigfôr og derfor trenger man mindre av det. På en whiskas boks er for eksempel anbefalt menge om dagen 400g, våtfôret jeg kjøper bruker er anbfalt mengde 200g. I tillegg få kattene bedre helse og man trenger da mindre penger til dyrelegen.

I naturen  spiser katten kjøtt, men når man ser på boksfôr i dagligvarebutikkene, så innholder dem maks 30% kjøtt. Spørsmål: Hva er de andre 70%. Det er karbohydrater som katten ikke kan fordøye. Det finnes faktisk innholdsstoffer i denne type for som blir framstillt av kloakkgjørme. Vanligvis vil ingen katt spise noe slikt, men dem tilsetter da massevis aromastoffer og sukker til fôret, slik at kattene liker det. Kattene er da omtrent som barn. Dem synes pga av alle disse tilsettningsstoffer at det er bra mat og kunne spise det dåglig. Omtrent det samme som barna som med glede kunne spise hver dag hos Mc Donalds. Dem synes det smaker bra, men om den er sundt er en helt annen sak.
Den fôr jeg kjøper til kattene mine inneholder 70 - 90% kjøtt og ingen aromastoffer

Hva koster denne type mat? katten min spiser tørrfor fra dyrebutikken. Kjøper 10 kg sekk hos dyrebutikken. Han er veldig kresen da...kjøpte engang hos dyrlegen, men det nektet han å smake på...

dette med at katten er "kresen" henger sammen med alle disse aromastoffer som mange produsenter bruker i sitt kattefôr. Derfor ta det ofte flere uker før kattene liker den bedre maten uten aromastoffer.

Jeg vet ikke hvor mye det kommer til å koster hvis jeg begynner å selge det i norge. Må da først sjekke med produsentene og tollvesen. Men når jeg kjøper på nettbutikk i tyskland betaler jeg rund 80 cent for en 400 gramm boks

Kjør på!! Har du et ledig rom i huset og en pc er det bare til å starte nettbutikk. Ingen leiekostnader, og å starte et enkeltmannsforetak er vel gratis??? Da trenger du jo ingen penger å starte med, heller.....!

Jeg kan godt forstå dem som har en huskatt dem ikke punger ut penger på, å at disse menneskene kansje vil finne dette drøyt for dem....men det må da finnes tusenvis av mennesker i Norge som har rasekatter, f.eks, som garantert vil handle av deg??

snickers
helt så enkelt er det ikke. Jeg har pc og plass, så ingen sak å starter med nettbutikk. Jeg vet også hva som skal til med registrering av forretning. Men må undersøke hvordan det fungerer med import, det blir jo noe annet en i dag hvor jeg bare handle til meg selv.
Så må jeg også forhandsbetale hos produsentene og når jeg bestiller direkte hos produsenten kan jeg bare kjøpe store kolli. Så jeg kan ikke pugge ut med så mye penger hvis jeg ikke kan regne med at jeg klarer å selge det.
Det vil si før jeg tørr å starte med det må jeg først kommer i gang med å spre kunnskap om det.

Jeg tror ikke, at det er bare noe for folk som har rassekatter. Det er ikke så dyrt og mange som er glad i dyr tror jeg kan være interessert i det.

crispus
ja, jeg har lest mye om alt dette og jeg synes at det er skremmende at man finner ingen informasjoner om dette på norsk. Søker man på tyske og engelske websider få man veldig mye fundert og bra informasjoner om dette.
Og de erfaringer du har gjort kan jeg bare bekrefte!

realistisk sett tror jeg at det vil ta flere år før jeg kan virkelig tjene penger med det. Men det ser jeg ikke som et problem [:)]

Hvis noen her er interessert, så kan jeg anbefale følgende lenker

http://www.blakkatz.com/dryfood.html

http://home.earthlink.net/~jacm2/id1.html

http://www.maxshouse.com/feline_nutrition.htm

http://www.thepetcenter.com/article.aspx?id=3405

alt dette er på engelsk. Jeg har flere andre lenker, men dem er  bare på tysk. Derfor vuderer jeg å starte med en nettside med informasjoner på norsk.

ORIGINAL: addi

snickers
helt så enkelt er det ikke. Jeg har pc og plass, så ingen sak å starter med nettbutikk. Jeg vet også hva som skal til med registrering av forretning. Men må undersøke hvordan det fungerer med import, det blir jo noe annet en i dag hvor jeg bare handle til meg selv.
Så må jeg også forhandsbetale hos produsentene og når jeg bestiller direkte hos produsenten kan jeg bare kjøpe store kolli. Så jeg kan ikke pugge ut med så mye penger hvis jeg ikke kan regne med at jeg klarer å selge det.
Det vil si før jeg tørr å starte med det må jeg først kommer i gang med å spre kunnskap om det.

Jeg tror ikke, at det er bare noe for folk som har rassekatter. Det er ikke så dyrt og mange som er glad i dyr tror jeg kan være interessert i det.

crispus
ja, jeg har lest mye om alt dette og jeg synes at det er skremmende at man finner ingen informasjoner om dette på norsk. Søker man på tyske og engelske websider få man veldig mye fundert og bra informasjoner om dette.
Og de erfaringer du har gjort kan jeg bare bekrefte!

Jeg mente mer lagringsplass, at du ikke trenger å leie lokale, og evnt måtte finne det og ikke minst ha kostnader på det....og det med ingen penger mente jeg med at man ikke trenger startkapital for å starte et enkeltmannsforetak......f.eks så trenger man 100,000,- for å starte et AS, bl.annet......[:)]
Jeg synes idèen din er flott, jeg- og jeg håper du tør satse. Selv har jeg drevet butikk i over 7,5 år[;)]

Absoultt!! Jeg signerer mye av det du skriver. Jeg kjøper en del våtfor til kattene mine, men de får kun vanlig tørrfor i skålene sine til daglig.. Skulle gjerne hatt noe ordentlig for.
Jeg ønsker det beste for kattene mine, og har nå 4 rasekatter hjemme i stuen min. For at vi skal få et langt og godt liv sammen så ønsker jeg selvsagt å fore dem riktig!!

MANGE som føler seg meg der ute, så tror virkelig at det er et stort marked for det, og prisene ikke er dødelig høye.

Jeg synes det virker som en kjempegod ide. Jeg håper jo folk flest vil gjøre det beste for dyrene sine. Jeg ville laget en nettside med info og sett hvilken respons det hadde gitt. Jeg hadde nok også prøvd å høre hva forskjellige dyrleger rundt om landet mener om for til katter. Mange er jo utdannet i utlandet, kanskje de har andre meninger enn norsk-utdannede dyrleger. Rett og slett skap en liten debatt rundt det. Og bruke facebook aktivt. Så når du ser responsen an, så kan du investere ;)
Go for it!

dyreleger, uansett om den er utdannet i norge eller utlandet har skremmende lite kunskap om dette. Jeg har snakket med flere dyreleger om det, og hvis dem ikke er over middels interessert i dette, vet dem nesten ingenting. Alt dem lærer på veterinærhøyskolen om katteernæring kan man selv lese seg gjennom i en helg. Og mestparten av informasjoner som dyreleger få om dette, er ikke nøytralt informasjon men informasjoner utgitt fra de store tørrfôrprodusenter.
Men alle dyreleger jeg har snakket meg kunne jeg overbevise med disse lenker jeg har lagt ut her i dag. Så jeg håper hvis jeg oversetter dette på norsk at flere ser at det som blir anbefalt i norge i dag, ikke er bra

super god ide! go for it![:)] har selv hatt tre katter....men ene døde og måtte gi fra meg de to andre da snuppa kom til[:o]
 å fikk jo støtt og stadig beskjed om at tørrfor var best, og at de skulle ikke ha for mye våtfor pga d slo seg på magen!

bra at det kommer noen med skikkelig kunnskap![:)]

Jeg synes det virker veldig bra jeg, og hvis det er noe du virkelig brenner for (det kan jeg jo se at det er da) så er det absolutt verdt å gå videre med :)

Kjør på! kjempe bra plan! [:)]

da jeg hadde katter fekk dem i begynelsen friskis, men kattene mine blei berre sjuk av dem.. dyrelegen sa at det var får dårlig proteiner osv i kattematen fra butikken, så mine katter fekk krystaller i urinen 2 gonger.. å da skifta jeg mat med en gang!
men syns maten fra dyrebutikken er får dyr, så  jeg kjøpte ofte på nette..
kjøpte det v/ denne butikken: http://www2.husse.com/NO/

men det er tørfor igjen da.. [8D]

kan hende du allerede er der.. men du burde registrere deg på katte forumer, f.eks katte-snakk, dyrenett osv. mange som sikkert kommer til å bli interisert i dette! [:D]

og foresten! gjelder dette hunder å eller?

Jeg syntes det var egentlig en bra ide, men kanskje få med en dyrlege som snakker varmt om dette våtforet?![:)]

Jeg gir kattene min tørrfor pga av dyrlegen, hun mente at våtfor er som lørdags godig for oss, pluss mye sukker i dette. Og man lytter jo til dyrlegen. Pluss at man trur de trenger tørrforet for å ha sunne tenner. Så det her var faktisk nytt for meg[:)][:)]

ORIGINAL: Neminni

Kjør på! kjempe bra plan! [:)]

da jeg hadde katter fekk dem i begynelsen friskis, men kattene mine blei berre sjuk av dem.. dyrelegen sa at det var får dårlig proteiner osv i kattematen fra butikken, så mine katter fekk krystaller i urinen 2 gonger.. å da skifta jeg mat med en gang!
men syns maten fra dyrebutikken er får dyr, så  jeg kjøpte ofte på nette..
kjøpte det v/ denne butikken: http://www2.husse.com/NO/

men det er tørfor igjen da.. [8D]

kan hende du allerede er der.. men du burde registrere deg på katte forumer, f.eks katte-snakk, dyrenett osv. mange som sikkert kommer til å bli interisert i dette! [:D]

og foresten! gjelder dette hunder å eller?

enig med dyrelegen at kattermat fra dågligvarebutikken er dårlig, og det gjelder da både tørr og våtfôr.
Og jeg vet at de flerste dyreleger anbefaler tørrôr, bare fordi dem selv ikke vet det bedre. Men når man sjekke litt ut nettsider fra tyskland, england og usa få man rask med seg at dem har bedre kunskap om det.

Tørrfôr er sikikkelig fymat for katter, hunder derimot kan godt få tørrfôr. Men helst ikke bare det, best å gi både tôr og våtfôr til hund. Og det finnes også veldig god fôr til hunder fra de produsenter jeg kunne tenke meg å sammenarbeide med. Så hvis jeg skal gjøre det, kommer jeg også til å selge høykvalitets hundefôr.

Jeg har tenkt på å henvende meg til katte og dyreforumer, men ville først høre hva dere her synes

Back
Topp